Känslan av skalor och svårighetsgrader

Dimfrost

Special Circumstances
Joined
29 Dec 2000
Messages
8,568
Location
Fallen Umber
Okej, lite lösa tankar här. Inte bara sannolikheter har mer eller mindre irrationella känslokopplingar. Jag har funderat lite över de näraliggande problemen med svårighetsgrader och skalor på sistone, för jag tror att jag har ett par irrationella hangups. Så här:

Jag gillar inte svårighetsgrader eller målvärden som känns godtyckliga. Säg att vi ska slå 1T12 (för att det är den finaste tärningen) och lägga till ett värde och komma över en svårighetsgrad för att lyckas. Jag kan då acceptera att en normal svårighet är 10, för det är jämnt och fint. Eller 12, för det är tärningens maximala utfall. Eller 13, för det är det lägsta som är möjligt att uppnå oavsett vilket värde man har (om dessa nu startar på 1), samt att talet 13 har viss egen laddning. Men jag skulle ha extremt svårt att sätta 14 som en vanligt förekommande svårighetsgrad; det känns bara för godtyckligt. Samma sak med 15, 16, ...

I Apocalypse World, där man slår 2T6 + ett värde, tycker jag 7 känns som en fullt rimlig tröskel, men om jag skrev spelet själv hade jag haft svårt att känna att 10, nästa tröskelvärde, skulle vara rimligt.

Det här glider ihop lite med mitt andra exempel: skalor för värden. Jag har märkt hur jag i mina systemklur glider åt skalor som känns bekanta. Om grundegenskaper går mellan 3-18 eller 1-20 så känner jag tydligt vad 8 eller 13 ller 16 betyder. Samma sak med grundegenskapsskalan på 1-6 (ungefär) i Mutant År Noll-systemet. Jag har en känsla för vad som är 3T+6 i D6-systemet. Men om skalan är 1-12? 1-8? Genast känner jag mig vilsen. "Hur var det nu, var det 4 som var normalt mänskligt? Hur bra är 7 då? 11? Övermänskligt, eller bara skickligt? Vad är rimligt här?" Därför märker jag att jag tenderar att nästan omedvetet vilja använda mig av bekanta skalor, även om man sedan slår tärningar på något helt annat sätt. Det blir begränsande.

Någon som känner igen sig? Är jag onödigt och irrationellt besatt av något slags elegansbegrepp här, eller ligger det något i hur jag känner?
 

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
14,812
Location
Göteborg
Någon som känner igen sig?
Inte på skalorna för grundegenskaper, men väl för tröskelvärden. Fast jag tycker att 7 också är ett extremt fult värde. Helst ser jag inga arbiträra tröskelvärden alls. Känns väldigt inelegant. Hela PBtA-systemet må vara smidigt, men det är verkligen inelegant och … fult.
 

Dimfrost

Special Circumstances
Joined
29 Dec 2000
Messages
8,568
Location
Fallen Umber
Inte på skalorna för grundegenskaper, men väl för tröskelvärden. Fast jag tycker att 7 också är ett extremt fult värde. Helst ser jag inga arbiträra tröskelvärden alls. Känns väldigt inelegant. Hela PBtA-systemet må vara smidigt, men det är verkligen inelegant och … fult.
Ja, det är förstås väldigt näraliggande också: jag känner att det ofta är elegantare att slå under, för att man då slipper svårighetsgrader som i målvärden. Problemet man får i stället är att motståndsslag blir mindre intuitiva eller eleganta. :)
 

JohanL

Myrmidon
Joined
23 Jan 2021
Messages
6,254
I Apocalypse World, där man slår 2T6 + ett värde, tycker jag 7 känns som en fullt rimlig tröskel, men om jag skrev spelet själv hade jag haft svårt att känna att 10, nästa tröskelvärde, skulle vara rimligt.
10+ är i alla fall 1/6 på 2d6, vilket är trevligt.

Sedan är ju hela poängen att man sällan ska lyckas riktigt fint och rent, och då är det där det hamnar. 9+ hade varit fulare.
 

kaptendral

Warrior
Joined
30 Dec 2016
Messages
264
Jag tycker det låter som två lite olika saker.

Dels att saker som är välkända känns enklare, vilket jag tycker är helt självklart, och dels värden som är transparenta känns mindre godtyckliga vilket också känns ganska naturligt. Det är nog tex först när man räknar på sannolikheterna i Apocalypse World och ser dom i ett diagram som man inser att dom inte är helt godtyckliga utan genomtänkta och, vågar jag säga det, eleganta. Alltså att chansen att få 7-9 är ungefär konstant och chansen för 6- och 10+ liksom byter plats när man flyttar från -1 till +3. Om man vet allt det och fortfarande inte köper det tycker jag det börjar bli lite irrationellt. Inte före.
 

Christoffer

It's all pig.
Joined
18 Mar 2008
Messages
4,021
Location
Umeå
Nepp. Känner inte igen mig. :) Tycker nog det mesta är högst godtyckligt och har inget problem med att vi kan ha precis vilket värde som helst som svårighetsgrad. Elegansen kommer för mig in i hur ett system kopplar olika delar till sig själv och skapar någon form av självresonans när mekanik och fiktion börjar ticka på.
 

Dimfrost

Special Circumstances
Joined
29 Dec 2000
Messages
8,568
Location
Fallen Umber
Tråden hade mest terapeutiskt syfte som ni kanske förstår, och jag börjar redan förlika mig med att ha värden runt 1-12 och svårighet på 13, där 17 är ett ovanligt undantag för särskilt svåra slag. :)
 

Christoffer

It's all pig.
Joined
18 Mar 2008
Messages
4,021
Location
Umeå
Tråden hade mest terapeutiskt syfte som ni kanske förstår, och jag börjar redan förlika mig med att ha värden runt 1-12 och svårighet på 13, där 17 är ett ovanligt undantag för särskilt svåra slag. :)
Sjukt snabb terapi ändå!!! :)
 

Lemur

Chatbot som låtsas vara en lemur
Joined
7 Sep 2015
Messages
2,372
Jag känner precis igen mig i ditt resonemang. Själv har jag en förkärlek till jämna tal, talen 7 och 9 är styggelser.
 
Top