Rekommendera fantasylitteratur

Franz

Things aren't different. Things are things.
Joined
4 Dec 2010
Messages
6,025
Vad mycket bra tips det dykt upp!
Mistborn av Brandon Sanderson :) Första trilogin är helt fristående, man kan typ till och med läsa bara första boken som en fristående också.
Är kanske inte helt klassisk Fantasy så inga dvärgar eller alver men flera andra raser och intressant magisystem
Jag har sneglat på Mistborn men är lite velig. Älskar vad Sanderson gjorde med de sista tre Wheel of Time-böckerna men tror inte detta är just vad jag söker just nu.


Joe Abercerombie har fått ett par böcker utgivna på svenska, rekommenderas
Intressant! Jag är lite mätt på grimdark fantasy, vilket ju detta verkar vara, men böckerna har fått så fina recensioner att jag är lite lockad att ändå ge dem en chans!

Sagan om häxkarlen kanske?
Jag vet tyvärr så mycket om handlingen i dessa böcker att jag inte känner mig så väldigt lockad att läsa dem. Har blivit för spoilad.


Minne, sorg och törne av Tad Williams. Synnerligen klassisk fantasy, och synnerligen bra! Och bara tre böcker i original – eller fyra, beroende på hur man räknar. Att det svenska förlaget valde att dela upp det i många fler delar kan ju inte Tad Williams rå för! Finns alltså utgiven på svenska, men måste nog hittas begagnad, jag tror knappast de säljs nya längre. Första boken heter Tronen av drakben.

(Det finns också en fortsättningsserie som Williams givit sig i kast med på senare år, flera decennier efter den första succén. Men den första serien är helt avslutad, man behöver inte gå vidare om man inte har lust.)
Väldigt intressant! Minns att jag i min ungdom väldigt gärna ville läsa dessa böcker men att det aldrig blev av. Vad är det som gör böckerna bra?


Erik Granström, Svavelvinter-serien.
Jag började läsa första boken men det var något med språket som gjorde att jag inte var helt såld. Borde kanske ge dem en ny chans?

Det finns väl mycket Pratchett översatt? Och även om serien som helhet är enormt lång, behöver den inte läsas så.

Sedan är den kanske inte det optimala att läsa i översättning, för all del...
Jag älskar Pratchett så chansen att det blir en bok av honom är rätt hög!
 

JohanL

Myrmidon
Joined
23 Jan 2021
Messages
6,253
Jag har sneglat på Mistborn men är lite velig. Älskar vad Sanderson gjorde med de sista tre Wheel of Time-böckerna men tror inte detta är just vad jag söker just nu.
Jag läste serien. Jag var inte ledsen att jag gjort det, men jag kände inte för att läsa något mer Sanderson sedan. Världsbygget är habilt, men karln kan inte skriva. Han borde skriva rollspel eller datorspel, inte böcker.

Intressant! Jag är lite mätt på grimdark fantasy, vilket ju detta verkar vara, men böckerna har fått så fina recensioner att jag är lite lockad att ändå ge dem en chans!
Det är Grimdark, och jag tycker att den hela tiden står och balanserar på gränsen på att bli självparodisk. Böckerna fyra och fem är betydligt bättre än trilogin, men vet inte om de finns översatta, eller hur de pallar att läsas fristående.

Väldigt intressant! Minns att jag i min ungdom väldigt gärna ville läsa dessa böcker men att det aldrig blev av. Vad är det som gör böckerna bra?
En annan intressant sak med serien är att den var genremässigt banbrytande - den var den första moderna fantasyserien på viset vi tänker oss dem nu, och GRRM har sagt att det var att läsa den som fick honom att inse att man kunde göra bra saker med fantasy. Så det finns ett historiskt-teoretiskt intresse här också.

Jag läste dem när de kom ut, så det var ett tag sedan...
 

JohanL

Myrmidon
Joined
23 Jan 2021
Messages
6,253
Assassin's Apprentice-trilogin och Liveship Traders-trilogin (Megan Lindholm) finns väl i översättning?

(Man bör sluta efter Liveship Traders.)
 
Joined
6 Oct 2015
Messages
39
Väldigt intressant! Minns att jag i min ungdom väldigt gärna ville läsa dessa böcker men att det aldrig blev av. Vad är det som gör böckerna bra?
Hmm... alltid svårt att sätta fingret på vad det är man gillar. Sympatisk huvudperson och intressanta bifigurer. En känsla av djup: allt har en bakgrundshistoria som bara delvis berättas, man anar mycket mer där bortom. Spännande världsbygge, i samma anda som Tolkien fast i mindre skala: olika kulturer med olika historia och språk, som i olika grad blir indragna i huvudintrigen, alla utifrån sina egna situationer och bevekelsegrunder. Och den bästa take på alver jag läst utom Tolkien själv, tror jag! Och så en bra pacead intrig – delvis ganska traditionell men med lite oväntade inslag och en snygg twist på slutet. Bra språk har han också, vad jag minns, men det gäller då på engelska. Översättningen har jag inte läst.
 

Franz

Things aren't different. Things are things.
Joined
4 Dec 2010
Messages
6,025
Andra har redan nämnt dessa men jag vill ge dem min röst också:
Tad Williams. Robin Hobb.
Sälj in Robin Hobbs böcker till mig! Varför ska de läsas?
 

Bifur

Veteran
Joined
28 Dec 2015
Messages
5,257
Det är Grimdark, och jag tycker att den hela tiden står och balanserar på gränsen på att bli självparodisk. Böckerna fyra och fem är betydligt bättre än trilogin, men vet inte om de finns översatta, eller hur de pallar att läsas fristående.
Jo det är ju ganska mörkt. Vill man inte ha det ska man nog avvakta.

Jag vågar inte uttala mig om hur bra de är i relation till varandra men de första tre är på inget vis dåliga. Bok 4, som ska vara fristående, är översatt, läser den på svenska nu. Sen är det nog slut dock.
 

wilper

Gubevars en rätt produktiv människa.
Joined
19 May 2000
Messages
7,929
Location
Nordnordost
Räknas CS Lewis och JK Rowling som klassisk fantasy vid det här laget kan du testa Lew Grossmans "Magikerna". Det är en trilogi, och IMO har den lite avtagande kvalitet ju längre in man kommer. Men första boken är faktiskt riktigt trevlig, och man kan som sluta läsa efter den utan att känna stor ångest.
 

Franz

Things aren't different. Things are things.
Joined
4 Dec 2010
Messages
6,025
Räknas CS Lewis och JK Rowling som klassisk fantasy vid det här laget kan du testa Lew Grossmans "Magikerna". Det är en trilogi, och IMO har den lite avtagande kvalitet ju längre in man kommer. Men första boken är faktiskt riktigt trevlig, och man kan som sluta läsa efter den utan att känna stor ångest.
Gick inte den som serie på HBO förut? Måste erkänna att jag trots tappra försök inte lyckades titta klart på ett enda avsnitt så det är nog inget för mig 🙂 Men det är nog inte min typ av fantasy helt enkelt, Harry Potter har jag exempelvis aldrig förstått storheten med.
 

wilper

Gubevars en rätt produktiv människa.
Joined
19 May 2000
Messages
7,929
Location
Nordnordost
Mmm, jag gillade inte heller TV-serien. Men jag gillade böckerna som jag läste innan serien ens var påtänkt.

Fast gillar du inte Harry Potter är nog inte The Magicians något för dig.
 

afUttermark

Swashbuckler
Joined
17 Oct 2011
Messages
2,016
Antony Ryans triologi pariah, martyr, traitor är så himla jättebra. Det är typ den bästa fantasytriologi jag läst på länge och huvudpersonen får typ spö genom hela triologin
 

Franz

Things aren't different. Things are things.
Joined
4 Dec 2010
Messages
6,025
Antony Ryans triologi pariah, martyr, traitor är så himla jättebra. Det är typ den bästa fantasytriologi jag läst på länge och huvudpersonen får typ spö genom hela triologin
Spännande! Men de finns inte på svenska?
 

Waterhouse

Bring Them Home Now
Joined
24 Jun 2023
Messages
1,430
Om du inte redan läst Stephen R Donaldsons trilogi om Thomas Covenant tyckte jag den var väldigt bra när jag läste dem för länge sedan, Furst Nids förbannelse, Ondskans sten och Kraften som bevarar.
Från slutet av sjuttiotalet men lätt att få tag på begagnat.
 

Franz

Things aren't different. Things are things.
Joined
4 Dec 2010
Messages
6,025
Gene Wolfes Book of the New Sun finns översatt som Den nya solens bok. Helt fantastisk även på svenska.
Ja, tror jag läste åtminstone en av böckerna i serien när jag var yngre och att jag gillade den! Minns dock inte vad böckerna handlade om. Har för mig att settingen var en slags blandning av fantasy och nutid?
 
Top