Rollspelsdomännamn?

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,636
Location
Rissne
Oklart vilket forum det här passade i, men det får bli här…

Så, jag sitter på lite olika domäner, som jag köpt via Loopia och pröjsar ett par hundra per år för. Det är inga jättesummor direkt, men varje gång det är dags att förnya dem så kommer funderingen gnagande: Är det värt?
  • kutulu.se, ödesväktarna.se – är det ens nån som skriver in url:er längre? Spelar det nån roll alls att man har en egen domän? Ska jag behålla en av dessa så blir det såklart kutulu eftersom det är större, men båda pekar ju ändå bara till urverkspels hemsida.
  • rollspelsverket.se – ok, den här kommer jag att ha kvar så länge rollspelsverket är ett roligt internskämt, dvs för evigt.
  • rollspelshistoria.se – den här funderar jag på att ge upp nu den här månaden – det är dags att förnya, men jag har inte gjort något vettigt med den på flera år och har varken tid eller ork att göra något. Vill nån ta över den? Eller ska jag bara släppa den och låta nån typ domänkapare sno den?
Hur tänker ni kring domännamn och rollspelsmakande?
 

wilper

Gubevars en rätt produktiv människa.
Joined
19 May 2000
Messages
7,929
Location
Nordnordost
Domäner med åäö är hittepå, så jag hade hivat Ödesväktarna direkt. :-D
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,636
Location
Rissne
Domäner med åäö är hittepå, så jag hade hivat Ödesväktarna direkt. :-D
Äschdå, min erfarenhet är att de funkar jättebra… så länge man inte ska skicka mail.

(Jag köpte typ… "elbergström.se" eller något i den stilen, för att kunna ha mik@elbergström.se som mailadress. Loopias marknadsföring sade "köp domän, få mail!" och varnade inte men… I efterhand sade deras support att just mail-dns:er ofta fuckar upp med åäö-domäner. Synd!)
 

Celledor

Hero
Joined
29 Sep 2003
Messages
964
Location
Uppsala
Du kan ju alltid ha subdomäner till något mer centralt.

Om det inte är så pass stort att du vill ha folk som gissar till vilken URL som det borde vara, och få rätt. Eller om det är så stort att det förväntas finnas och vara enkelt. Då behöver det nog inte vara en egen domän.
 

JohanL

Myrmidon
Joined
23 Jan 2021
Messages
6,253
Du jobbar långsamt ned antalet? :)


Och nej, ingen skriver väl in domännamnet för att hitta något? Sök i Google, klicka på en länk, eller autocompleta besökt sajt i adresssraden, aldrig mata in domännamn.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,636
Location
Rissne
Om ingen uttryckt intresse för rollspelshistoria.se i slutet av veckan så släpper jag den, iaf.

Just nu lutar jag åt att släppa Rotsystem också.

Jag noterar att ingen domänsnattare verkar ha plockat de jag släppt tidigare. Är det ens en grej längre? Domänsquatters? Det vore ju nice om det inte var det; en grej som suger på internet mindre.
 

Hägerstrand

Tror fortfarande på 7WA
Joined
2 Dec 2022
Messages
892
Om ingen uttryckt intresse för rollspelshistoria.se i slutet av veckan så släpper jag den, iaf.

Just nu lutar jag åt att släppa Rotsystem också.

Jag noterar att ingen domänsnattare verkar ha plockat de jag släppt tidigare. Är det ens en grej längre? Domänsquatters? Det vore ju nice om det inte var det; en grej som suger på internet mindre.
Som jag fattat det är det för att registrarerna har bättre koll på hur mycket trafik en domän har, så om den är tillräckligt stor så behåller de domänen när den blivit avregistrerad. Om de släpper den så är den antagligen inte intressant för någon annan att squatta heller.
 
Top