Detta!
Vill man inte att vaniljbybo-PMet ska vara en grej så går det utmärkt att publicera det i startinlägget. Eller göra alla PM olika.
Jag ogillar regler som kräver bedömning och godtycke från SL. Mitt ideal är att arrangören släpper en design i knät på spelarna för dem att navigera och agera på efter bästa förmåga.
Jag får nog också hålla med här, det här specifika problemet tycker jag att vi redan har en lösning på och det är den Vimes skriver om ovan.
Den mer generella frågan tycker jag ändå är intressant, för uppenbarligen finns det även i varulvsspel normer för vad man gör och vad man inte gör. Men lite mer om det senare.
Jag håller också med Genesis om att alla regler som av sin natur måste tolkas luddigt är lite dålig design, det här med att inte citera roll-pm är en sån klassisk grej som många kör med och visst det funkar ju, och det kanske är svårt att undvika en sån regel generell men jag hade hellre sett att den inte behövdes. På samma sätt som exempelt som Gensis själv tog upp så minns jag det som att det inte fanns någon explicit regel att det inte fick citeras från dödsriket, men att det förstås kunde fakeas, varav jag försökte få till att avkräva Vimes (var det väl som var nekromantiker) att citera exakt allt som skrevs i dödsriket, eftersom det borde vara det bästa för byn. Genesis fick då in gå in med en nödregel (även om jag tror han kallade det förtydligande) om att detta inte var ok, men då hamnade vi i det där luddiga landet, för var det ok att använda samma ord som någon ofta har i sin vokabulär om det inte är ett direkt citat osv, osv.
Som Genesis redan sagt så är problemet med det luddiga inte att det inte går att anpassa sig, men att det blir en avvägning var man vill lägga sig och det premierar de som lägger sig närmast 'det här är nog fusk-linjen'.
På tal om kort i spegeln så har jag spelat bridge på väldigt hög nivå och där anses du få skylla dig själv om du råkar visa kort för motståndarna. Om någon på en lägre nivå skulle hålla korten så jag kan se dom så är normen att man då påpekar detta så att dom kan hålla korten närmare sig, men ingen skulle mena att jag inte bör använda informationen som jag råkade se. (Däremot är det fusk att försöka se nån annans kort genom att luta sig eller liknande)
Problemet med att försöka skapa normer kring det här med PM är ju att det också tar bort designspace, som nu ville Martin till exempel smula att det finns förmågor som kommer att uppdagas senare, skulle jag då behövt ta höjd för att det kanske också bara var en formulering som han råkade skriva och inte försöka använda den informationen?
Tänk om jag nu vill bygga ett spel där det till exempel finns två DTF-er men som bara kan känna igen varandra på information dom fått i sina PM, eller ett upplägg där byborna (och DTF) är de enda som vet att det finns DTF och på så sätt faktiskt ska kunna känna igen varandra , eller ett spel där det ligger 'fällor' i massavslöjanden (som jag ju också generellt anser vara dålig design när dom är bra) och till exempel låta alla få unika yrken förutom två bybor så kommer det bli mycket svårare att göra det.
En annan sak med såna här planer är ju att dom rätt ofta faktiskt inte fungerar, vilket väl detta spel var ett bra exempel på, ulvarna vann ju...
Men sen har vi ju normer, ett tag var det väldigt inne att sitta och hänga på inloggade-sidan och se vilka som skickade PM nära deadlines, det verkar vi inte göra längre, men jag tror vi är rätt splittrade i om det skulle anses vara fusk? Jag tycker det var superskoj när vi nådde nivån att folk började photoshoppa screenshots, men det hände väl bara en gång iofs, och om det skulle bli något återkommande så hade jag nog lagt in en regel att man inte får posta bilder så att det inte skulle krävas, men jag skulle ju bara tycka det var kul om någon kom på ett helt nytt sätt att försöka lista ut designen på.
Däremot tror jag att alla skulle anse det vara fusk att försöka hacka sig in på andras konton för att se vem som fått ett varulvspm, eller om Magnus eller nån admin helt enkelt skulle gå in och läsa folks PM så hade vi nog varit överens om att det inte blir nåt kul. Helt utan att vi behöver skriva det som en regel i varje spel.