Man Mountainman
Storsvagåret
Jag filar på tärningsmekanik till ett spel. Jag har en lång och lite svåruppfylld kravspec, som vi inte behöver gå in på närmare här, men jag tänkte att denna variant kanske kunde uppfylla kraven. Ett av kraven är dock att det ska vara någotsånär lättbegripligt – så berätta gärna ifall jag lyckats.
En fråga är ifall instruktionerna går att förstå. En annan fråga är ifall ni tror att proceduren skulle vara komplicerad att implementera i spel, svår att komma ihåg, och så vidare. Jag mottar gärna feedback på bägge punkter, men i synnerhet den senare – text går ju alltid att formulera om.
Edit 2: För exempel se här.
En fråga är ifall instruktionerna går att förstå. En annan fråga är ifall ni tror att proceduren skulle vara komplicerad att implementera i spel, svår att komma ihåg, och så vidare. Jag mottar gärna feedback på bägge punkter, men i synnerhet den senare – text går ju alltid att formulera om.
Edit: Reviderat för tydlighetSlå antal T10 = ditt egenskapsvärde. SL slår antal T10 = svårighetsgraden.
Titta på den högsta tärningen i varje slag. Detta är slagets resultat. Är ditt resultat högre, har du fått en träff. Är SLs resultat högre, har du drabbats av en miss.
Är de två högsta tärningarna lika höga kvittas de mot varandra, tas bort från bordet, och resultatet avgörs sedan på basis av de näst högsta tärningarna. Är även dessa lika höga, kvittas även de mot varandra, och så vidare. Skulle endera sidan förlora alla tärningar på detta sätt, räknas hennes resultat som 0, och slaget går automatiskt till den andra sidan. Förlorar bägge sidor alla sina tärningar, slår ni om.
Tior: Tior är speciella. Om din högsta tärning (efter eventuell bortkvittning) visar 10, får du även titta på din näst högsta tärning (om du har någon). Om även denna tärning är högre än SL:s resultat, får du en ytterligare träff. Om även denna tärning visar 10, får du titta även på den tredje tärningen – och så vidare.
Det omvända gäller ifall SLs högsta tärning visar 10. Hon tittar då på sin näst högsta tärning, och om även den slår ditt resultat, har du drabbats av en ytterligare miss. Om även den visar 10, tittar SL på sin tredje högsta tärning – och så vidare.
Notera att detta gäller efter eventuell bortkvittning. Om bägge parter slår 10 på sin högsta tärning, kommer dessa tior att kvitta bort varandra. Det är först när någondera parten inte längre har några tior, som denna regel träder i kraft.
Edit 2: För exempel se här.
Last edited: