ceruleanfive
Bläckfisk
De senaste 18 månaderna har jag drivit ett projekt kallat Öppet rollspel på den lokala spelbutiken i Eskilstuna. Vi har haft en stab av ett dussin spelledare som turats om att leda semi-fristående äventyr en gemensam kampanj, med en pöl av totalt 60 spelare som kunnat boka plats till respektive träff, en gång i veckan.
Men dels bor jag långt ute i skogen, dels har spelmötena varit fem timmar långa, och framför allt har det spelats 5E. Så jag pallar inte att vara med (som tur är rullar det på utan mitt deltagande under själva mötena).
Men jag vill egentligen spela mer rollspel… Så jag funderar på om man skulle kunna dra ihop något liknande på distans.
Tanken ifall vi får till det är något förhållandevis kravlöst och ledigt, men ändå något regelbundet som håller sig levande även om inte alla kan vara med varje gång. Det blir även en chans att spela med olika människor och få lite nya perspektiv.
Så… är du eventuellt intresserad?
Men dels bor jag långt ute i skogen, dels har spelmötena varit fem timmar långa, och framför allt har det spelats 5E. Så jag pallar inte att vara med (som tur är rullar det på utan mitt deltagande under själva mötena).
Men jag vill egentligen spela mer rollspel… Så jag funderar på om man skulle kunna dra ihop något liknande på distans.
- Någon hyfsat generiskt fantasysetting som tillåter en bredd av klassiskt äventyrande och grottkräl.
- Något minimalistiskt, ganska traditionellt system, typ Into the Odd, MÖRK BORG, Knave, eller så.
- Minst 4-5 spelledare som kan tänka sig att spelleda någon gång i månaden eller så (och som förstås gärna får vara med och spela övriga gånger).
- Spelmöte en gång i veckan eller en gång varannan vecka, 2-3 timmar, med en schemalagd spelledare och fyra bokningsbara spelarplatser (först till kvarn).
- Varje spelmöte avslutas med rollpersonerna tillbaka i någon slags bas eller dylikt, så att nästa spelmöte kan genomföras med (delvis) nya spelare. Korta one-shot-äventyr, eller utforska så många rum i en megadungeon/platser i en hexcrawl man hinner.
- Någon väldigt enkel rapportering från respektive möte, så att alla spelledare kan hänga med på saker som är viktiga att veta.
- Öppet för nya spelare (och spelledare) att hoppa in löpande mellan spelmöten. Och givetvis öppet att hoppa av ifall man inte vill längre.
- Spel över Discord (inga avancerade VTTs som kräver specialprepp).
Tanken ifall vi får till det är något förhållandevis kravlöst och ledigt, men ändå något regelbundet som håller sig levande även om inte alla kan vara med varje gång. Det blir även en chans att spela med olika människor och få lite nya perspektiv.
Så… är du eventuellt intresserad?