Går det ens att dra några generella slutsatser för folk med ADHD?
Jag har inte så mycket rollspelsspecifik erfarenhet, men jag tänker att skolan och klassrumsmiljön ligger nära nog för att saker ska vara överförbara… Jag är gymnasielärare på en skola där en hel del elever har olika NPF. Vanligast är nog att eleverna är på autismspektrat, men det finns också en hel del med ADHD och liknande.
Det jag fått lära mig, och som jag upplever också fungerar är att alla elever är individer, men att det går att skaffa sig en verktygslåda – där vissa verktyg ofta underlättar för elever med en viss diagnos, utan att nödvändigtvis vara dåliga för elever utan den diagnosen. Det betyder inte att alla elever med den diagnosen behöver det verktyget eller ens funkar bättre med det, men det är ändå bättre att ha det verktyget i sin låda än att inte ha det.
Så om jag får veta, eller själv märker, att en elev har svårigheter med sådant som ADHD täcker, så har jag vissa grejer jag kan plocka fram och testa, och som har lite större chans att funka än om jag bara plockar något random. Diagnosen, eller det "diagnostypiska beteendet" (alla elever har ju inte fått den diagnos de nog borde ha), hjälper mig att göra en lista med saker jag ska testa – i vilken ordning jag testar dem så att säga.
Om jag ska överföra detta till rollspel så tänker jag att det absolut inte går att göra en lista med "såhär fungerar folk med ADHD, så spelar du rollspel med dem gör såhär". Men att ma kan skaffa sig en verktygslåda – om någon i gruppen har ADHD blir man inte förvånad om de har svårt med X eller efterfrågar Y, och man har tekniker för att underlätta om det behövs.
Det är inte konstigare, för mig, än att jag som SL är redo att slänga in mer strid i mina äventyr om jag har en spelgrupp som vill ha mer pang-pang-action.