Gerkub
Gelékub
- Joined
- 8 Mar 2021
- Messages
- 1,521
Jag är hyfsat ovan vid långa världsbeskrivningar och detaljerad, mustig lore. Jag är mer van vid generella, vagt definierade och/eller gemensamma världsbyggen. Har ni några tips hur man kan presentera en ”färdig” värld för spelare? Så klart skiljer det sig från spel till spel men vill ändå se hur folk tänker.
Några sätt jag tror man kan göra det på:
Några sätt jag tror man kan göra det på:
- Spelarnas karaktärer är unga/oerfarna/utbölingar. Spelarna upplever världen i stort sett samtidigt som den presenteras för karaktärerna. Kort uppstartstid.
- Innan spel (vid session noll kanske) får spelarna reda på allt som är relevant för deras karaktärer. Kanske hemläxa att läsa på om världen. Lång uppstartstid.
- Anti-kanon. Världen presenteras i grova drag i början av spelandet, men sedan kan man förhålla sig mer löst till detaljer och mer använda den som inspiration.