Ännu ett tillfälle - som definitivt måste hyllas som en höjdpunkt! - hanns med, när jag, Stövelkatt och Jarl spelade Labyrinth Lords med Eksem som DM.
I den första spelomgången var vi fyra karaktärer på tre pers. En dvärg, en cleric och två tjuvar. Efter att ha klurat oss igenom diverse gåtfulla kontraptioner, förbi fällor och magiska utmaningar - och efter att den ene tjuven hastigt strukit med i en rätt uppenbart riggad fälla (det räckte inte att sätta en grappling hook på en ten foot pole...) mötte vi bossen.
Bossen var ett spöke (av den magiker vars grav vi alltså röjde runt i...) Genom att komma fram till honom, visste vi att vi alla skulle få svar på var sin fråga. Istället för att fråga något om hur man blir lycklig i livet eller så, inriktade vi oss på att få veta hur vi kunde besegra honom och dra med hans skatter...
Vi fick veta att hans ande var bunden till en gyllene urna som stod på en stenpiedestal. Vi fick en gratischans att försöka med avståndsattacker, innan spöket kunde attackera oss. Det gick åt helsike...
Vi (jag) missade urnan. Men alla tre rusade in och försökte smasha den. Spöket attackerar med någon form av dödlig gas. Save vs. poison. Två strök med direkt. Jarls tjuv sparkade ut den ur hexgrammet (ihopp om att det skulle bryta besvärjelsen). Men nej. Han sprang efter och dammade till den - men lyckades inte slå sönder den, innan spökets isande klor slog tag om hans hals...
TPK
Andra spelomgången spelade vi fem karaktärer på tre personer (så småningom på två, eftersom Jarl var tvungen att röra på sig). Vi skulle bryta oss in i ett hus hos en suspekt person, Rogat Damasien (?).
Vi tog oss in via det nedgångna grannhuset, hittade en gång i källaren som ledde till ett altare. Cleric:en Therese slog sönder altaret.
Via en längre, slingrande gång hittade vi ett störe rum - fyllt av erbarmligt klädda tiggare, som inte drog sig för att attackera gruppen. Vartefter tiggarna blev ihjälslagna, förvandlades de till odöda.
När de slutligen dräpts en andra gång, och det visade sig att de levt på människokött och vanhelgat platsen med oheliga inskriptioner på väggarna, inskred åter Therese och tvingade alla att hjälpa till att tvätta bort inskriptionerna.
Efter lite beräknande, insåg gruppen att de måste ha passerat huset som var målet, gick tillbaka i gången och lyckades lokalisera en hemlig dörr. Därifrån tog de sig upp i huset, lade beslag på ett par lådor sidentyger i vad som uppenbarligen en gång varit en butik. Men alla rum som rimligen borde brukas av en levande varelse (kök, sovrum osv.) stod numera orörda. Allt luktade ohelighet och orena kulter!
På andra gången fanns ett rum med nån slags funt/kar fyllt med vatten, en impliknande stenstaty och konstiga draperier. En korridor ledde därifrån, fylld med spindelväv och alldeles mörk, så när som på underliga små ljus som påminde om fyrverkerier i miniformat.
När tjuven blickade ned i karet, frös han till som han hypnotiserats. I samma ögonblick vill Therese förstöra avgudabilden (imp-statyetten). Då förvandlas den till liv och går till motattack!
Denna imp/gargoyle/väktarstatyett fällde gruppens två bästa krigare - clericen och alven. Med dem försvann också två värdefulla spells (cure light wounds och invisibility).
De tre kvarvarande bestämde sig för att kolla översta våningen. Där stod ett guldbeslaget skrin på ett bord - men i hörnet stod ännu en väktarstaty. Nå, den här gången visste de vad som gällde och förberedde sig genom att tjuven drack en potion of growth och fick ett långsvärd, medan magikern och fightern trädde en säck över väktarstatyn. Men, trots det lyckades tjuven inte träffa! Fightern och magikern lyckades till slut kniva ihjäl statyn (tjuven strök med).
Tjuven och magikern flydde, med det juvelbesatta skrinet, några kuddar och en broderad gobeläng (och betalde sen för att få det öppnat...)
Summa summarum, sju av totalt nio karaktärer stöp. Helt. Otroligt. Old school. Faktastiskt.