Beta-släpp QuestCore v0.50
Nu släpper jag betaversion 0.50 för fri nedladdning här på Rollspel.nu. Det finns inga illustrationer och det finns lite små buggar här och var men inget som stör spel nämnvärt (tror jag).
Allt skall dock vara korrläst och förhoppningsvis används korrekt brittisk engelska rakt igenom.
layouten är bara temporär (lite tekniskt mumbo-jumbo: texten är bara länkad in i InDesign-dokumentet från Word-dokumentet).
Det finns ingen utrustningslista men detta kan enkelt improviseras.
Det finns vidare i nuläget inga färdiga arketyper, varken klasser, raser eller monster. Detta är i nuläget helt naturligt eftersom monster skall vara väldigt enkla att skapa (och t.o.m. improvisera under spel). Raser och klasser behövs inte heller eftersom QuestCore är i grundversionen både, ras- och klasslöst
Arketyper med färdiga klasser, raser och monster kommer dock komma för den late spelaren
Inom kort kommer ett rollformulär. Tills vidare får man använda blankt papper
Naturligtvis så uppskattas feedback! Om någon spelar QuestCore och kommer med konstruktiv kritik så får man naturligtvis stå med som speltestare.
QuestCore i korthet:
* Ett generiskt system som är inspirerat av Savage Worlds, True20, D20/D&D3.5 och D&D4/D&D5 för att nämna några.
* Använder d12 som enda tärning.
* Klarar av att bygga de allra flesta varelser och "klasser" som förekommer i alla vanliga fantasyrollspel, skräckrollspel, och sci-fi-rollspel. Spelarna och spelledaren bygger allt med samma system - allt från paladiner och drakar till trollschamaner och jediriddare!
* Spelsystemet liknar d20 men är kraftigt nedbantat (allt skillbaserat, mycket enklare stridsregler, inga klasser, bara en d12 som tärning. bygg alla klasser och raser från scratch, färre färdigheter).
* Använder skills för det mesta (attacker, skadeslag, magiattacker etc).
* Består av grundvärden, skills och förmågor (ungefär feats/klassförmågor/powers/rasförmågor).
* Enkelt och taktiskt stridssystem med valmöjligheter utan att bli en simulator (eller ping-pong-spel).
* utbyggbart genom att lägga till olika förmågor.
* Magisystem som följer samma grundsystem. Inga krångliga specialsystem för allt.
QuestCore regler beta 0.50:
https://www.dropbox.com/s/59gq3y5rpp...50112.pdf?dl=0
Nu släpper jag betaversion 0.50 för fri nedladdning här på Rollspel.nu. Det finns inga illustrationer och det finns lite små buggar här och var men inget som stör spel nämnvärt (tror jag).
Allt skall dock vara korrläst och förhoppningsvis används korrekt brittisk engelska rakt igenom.
layouten är bara temporär (lite tekniskt mumbo-jumbo: texten är bara länkad in i InDesign-dokumentet från Word-dokumentet).
Det finns ingen utrustningslista men detta kan enkelt improviseras.
Det finns vidare i nuläget inga färdiga arketyper, varken klasser, raser eller monster. Detta är i nuläget helt naturligt eftersom monster skall vara väldigt enkla att skapa (och t.o.m. improvisera under spel). Raser och klasser behövs inte heller eftersom QuestCore är i grundversionen både, ras- och klasslöst
Arketyper med färdiga klasser, raser och monster kommer dock komma för den late spelaren
Inom kort kommer ett rollformulär. Tills vidare får man använda blankt papper
Naturligtvis så uppskattas feedback! Om någon spelar QuestCore och kommer med konstruktiv kritik så får man naturligtvis stå med som speltestare.
QuestCore i korthet:
* Ett generiskt system som är inspirerat av Savage Worlds, True20, D20/D&D3.5 och D&D4/D&D5 för att nämna några.
* Använder d12 som enda tärning.
* Klarar av att bygga de allra flesta varelser och "klasser" som förekommer i alla vanliga fantasyrollspel, skräckrollspel, och sci-fi-rollspel. Spelarna och spelledaren bygger allt med samma system - allt från paladiner och drakar till trollschamaner och jediriddare!
* Spelsystemet liknar d20 men är kraftigt nedbantat (allt skillbaserat, mycket enklare stridsregler, inga klasser, bara en d12 som tärning. bygg alla klasser och raser från scratch, färre färdigheter).
* Använder skills för det mesta (attacker, skadeslag, magiattacker etc).
* Består av grundvärden, skills och förmågor (ungefär feats/klassförmågor/powers/rasförmågor).
* Enkelt och taktiskt stridssystem med valmöjligheter utan att bli en simulator (eller ping-pong-spel).
* utbyggbart genom att lägga till olika förmågor.
* Magisystem som följer samma grundsystem. Inga krångliga specialsystem för allt.
QuestCore regler beta 0.50:
https://www.dropbox.com/s/59gq3y5rpp...50112.pdf?dl=0