Varulv Bybornas hövding - R2

Basenanji

Postd20modernist
Ok, nya tag!

Och det känns bra även om det var surt att Octa åkte! ☹

Så här går mina tankar just nu:

Vi har ett gäng sköna gröna!
Anthrox (duh!)
Sidd (väktare)
Brynolf (siare)
Big Mama (sa sig inte få något PM)
Jag är grön (men jag förstår om ni inte köper det)

…och några sköna frågetecken!
Stradh
Fjodorsenuba
Vimes
Sysp
Sömnige Isaac

Jag tycker att Vimes har spelat bra, kanske i försiktigaste laget, men bra. Stradh är ett enigma för mig, Sysp tycker jag har börjat komma igång fint och likaså Sömnige Isaac. Kvar blir Fjodorsenuba, som kanske inte har ulvat jättetydligt, men som (tycker jag) verkar hålla korten tätt intill sig. Han är min bästa kandidat just nu.

Rösterna på Octagonal
Med lite färg kan det se ut så här:
Big Mama Fjodorsenuba Anthrox Sidd Sömnige Isaac Sysp Basenanji

Hm. Svårt att tänka här tycker jag men visst Fjodor ligger där i början av mitten. Sömnige Isaac också. Får kolla in vad som hände i själva röstningen mer, men jag minns att jag och Sidd låg lika vid 18-tiden igår, sen hände grejer.

Nattmord, eller inget nattmord?
Jag gissar och tror mest på att ulvgenget var nöjda med att Octagonal åkte och trodde att nattmordet på Brynolf skule gå genom. Bra väktat @Sidd! I mina ögon tyder det på ett ouppstyrt ulvgeng (livet drabbar oss alla!) eller kanske lite naiva förhoppningar?

”Önskar kejsaren att se på menyn?”
Jag vill fortsatt tro på dubbla nattmord, ser inget logiskt i att välja bort det (det kanske någon annan gör?) I så fall -16 sst från början. Här finns två vägar att gå: a) Ensamulv med massa tänkbara extraval eller b) Två ulvar med skadad Troubadix. Jag gissar nog på två ulvar, men vi ska inte helt räkna bort risken för en ensamulv.

Om vi tänker oss två ulvar i den här gruppen:

Fjodorsenuba
Stradh
Sysp
Vimes
Sömnige Isaac

…så är nog min gissning någon kombination av de första fyra! Vill duon Stradh och Vimes få revansch? Fast inte så troligt givet hur Vimes var kritisk till Stradh i R1. Eller har Fjodor Caesar valt den aktive Vimes? Rimligare, men änfå svårsmält mtp att Vimes ville få Sidd stt rlsta på Fjodor. Sysp med på något sätt? Beats me, men kanske att Fjodor som kejsare vill ha en stabil partner vid sin sida.

Bättre än så kan jag nog inte tänka just nu!

damogn

Swordsman
Jag kan svara exakt på sånt men är vi inte inne å tassar på sånna marker där det börjar närma sig spelmekanik-brytande nu igen?
Jag vet att det inte står nått om det i reglerna men ändå.
@damogn
Är det ok att gräva i sånt här?
Kan jag svara på denna fråga?
Svar på sådana frågor är ok om de läggs fram utan bevis i form av screenshots eller liknande. Jag tycker de flesta påståenden är ok att diskutera, men man måste övertyga folk om att man inte ljuger.

Anthrox

Byns sämsta Majestix.
Jag har inte kollat noggrannare på det än, men någonstans i magtrakten känner jag att antingen Vimes eller Fjodde måste vara en av ulvarna.

Brynolf

Dum fan
Fjodor listar först Anth, Brynolf, Sidd på sin "top tre rekryt"-lista. Men ändrar sig sedan från Anth till Stradh.

Först idel gröningar alltså. OM Fjodde är ulv, ska vi tolka detta som att han inte vill peka ut sina ulvpolare. Och att Stradh alltså är bybo?

Vimes

Sillkung
Fjodor listar först Anth, Brynolf, Sidd på sin "top tre rekryt"-lista. Men ändrar sig sedan från Anth till Stradh.

Först idel gröningar alltså. OM Fjodde är ulv, ska vi tolka detta som att han inte vill peka ut sina ulvpolare. Och att Stradh alltså är bybo?
Efter R1 skulle jag säga att ulvarna nog är 2 eller alla av Fjodor, Stradh och Sysp.

Jag gilder tillbaka till att Stradh gjorde en Mortal Kombat och nästan claimade Julius Caesar i R1. For teh lulz och som kaos-ulv-strategi ("vi spelar så konstigt att byn inte kan läsa oss!!")

Röst: @StradhLestat

Big Mama

Hur länge kan man kalla sig ny
@Octagonal fick en fisk i huvudet. Han var galler (bybo)
Du får skriva en sista post, gärna med en Asterixreferens, så länge den inte avslöjar något av spelet.

Alltid trist att missa en chans att rösta ut en ulv. Och inget för mig att skryta om att jag var först att hoppa på dig Octa, sorry. Men jag tror inte du blir jätteledsen, du var inte så på denna gång.

Sysp

NNO
Jag redigerade om damogns fröjdiga meny till något som blev lite lättare att läsa för de som vill bryta i den. Det blev enklare att förstå tycker jag om poängen i de första två obligatoriska kategorierna ändrades så att man köper en sämre siare, inte får extrapoäng för en vanlig eller galen.

Jag går vidare och börjar bryta lite i scenarion nu men postar menyn här separat så den inte blandas ihop med mina vilda teorier sen.

Byn har en siare, en väktare och en hövding.
Hövdingen är känd av alla när Ceasar gör sina val och kan inte röstas ut eller nattmördas R1 eller R2.
Caesar får välja ulvar själv.
Poängen får inte vara negativ när alla val är gjorda (=måste sluta på 0 eller högre).

A: Antal ulvar. Välj ett alternativ:
( ) Ensamulv (+32)
( ) Två ulvar (+24)
( ) Tre ulvar (+16)
( ) Fyra ulvar (+10)

B: Siaren. Välj ett alternativ:
( ) Vanlig siare (0)
( ) Galen siare - ulvar sias grönt, bybor sias rött (-2)
( ) Naiv siare - alla sias grönt (-8)
( ) Paranoid siare - alla sias rött (-8)

C: Nattmord. Välj så många du vill och har råd med.
( ) Nattmord ojämna (R1, R3, o.s.v.) rundor. (-8)
( ) Nattmord jämna (R2, R4, o.s.v.) rundor. (-8)
( ) Extra nattmord valfri runda (-8 s)
( ) Värdelös väktare - Väktning skyddar inte mot nattmord (-8 s)

D: Övrigt. Välj så många du vill och har råd med.
( ) Ulvmiller - Valfri ulv sias alltid grönt (-8 s)
( ) Extraröst i valfri runda (-8 s)

Basenanji

Postd20modernist
Jag fick mitt PM om att jag var Väktare 07:55 mån morgon.
Det betyder att JC värvat nån annan hellre än mig.
Men stämmer detta verkligen @Sidd eller har ett skrivfel infunnit sig? Fick du PM om att du var väktare EFTER spelstarten? (som jag läser gick sv stspeln 07:50)

Basenanji

Postd20modernist
@Brynolf fick du också din roll efter* spelstart?

*(Det kanske är av akademiskt intresse, för den officiella starten var ju sedan tidigare bestämd till 08.00)

Big Mama

Dagens kvalificerade gissningar från grönt till rött

@Anthrox - grön enligt spelets förutsättningar

@Big Mama. Har inte fått något PM alls. En vågad, för att inte säga högst otrolig, gissning iom att hon alltid tidigare fått tydlig info om att hon fått rollen bybo.

@Sömniga Isaac. Han kan ju förvisso kopierat Big Mama med ett "jag har inte heller fått PM" men han har läst på att man ska få ett och varit trovärdigt förvirrad kring varför han inte fått PM. Dessutom tror jag inte SL skulle försökt övertala honom att bli Caesar i sena timmen. Inte heller skulle Caesar ha valt en nybörjare. Eller?

@Brynolf. Ingen annan har claimat siarrollen så det verkar trovärdigt att det är Brynolf.

@Vimes - blivit siad grön av Brynolf. Hoppas nu att siaren inte är skev på något sätt!

@Sidd. Ingen annan har claimat väktarrollen. (Uteblivit nattmord kan tyda på att väktandet faktiskt fungerade och att Sidd gissade rätt med att väkta Brynolf istället för sig själv som hade kunnat vara ett alternativ)

@StradhLestat. Den märkliga avböjningen av Ceasarrollen är väl inget man kommer på själv och inget man berättar om ifall man istället tackat ja. Allt för utstuderat.

@Basenanji. Skriver och analyserar mycket. Om du är ulv så har du fintat mig rejält.

@Sysp. Har väl skrivit nåt om sin sons läkarbesök. Kanske mer ett tecken på frånvaro än ett tecken på grön men jag tycker i alla fall det var något man inte borde skriva för att gröna sig.

@fjodorsenuba - den enda som inte gjort något grönt av värde vad jag kan se. Jag tror han försökte mörda Brynolf men Sidd räddade honom. Jag tror du kör solo så byn kan vinna redan ikväll!

Röst: @fjodorsenuba

Big Mama

Nu åker jag och jobbar och sedan restaurang ikväll. Tyvärr kommer jag inte kunna vara aktiv idag. Kanske kan smygspela lite på jobbet, det beror på hur körigt vi har det där. Önskar er en fin dag i Gallien eller varhelst ni spenderar er dag!

Sysp

NNO
Random observationer när jag börjar analysera menyn ordentligt:

1) Allting köps i jämna 8:or utom galen siare (-2) och den fjärde ulven (-6).

Det är med andra ord bättre att välja naiv siare än galen siare i alla fall utom när man är fyra ulvar annars fryser sex poäng inne. När man är exakt fyra ulvar så är det "gratis" att välja galen siare istället för vanlig. Då har man ändå råd med exakt ett val av nattmord, ulvmiller eller extraröst.

2) Paranoid siare är inte vald eftersom Brynolf siade Vimes grönt, så den kan vi stryka.

3) Extrarösten kostar lika mycket som alla andra val och verkar betydligt svagare, så den är sannolikt inte vald.

Sysp

NNO
Viktigaste frågor att få svar på när vi analyserar menyn (i prioordning):

Siarens typ + eventuell Ulvmiller - Om vi kan bekräfta Vimes som grön så är fantastiskt bra för byn. Vi kan dock aldrig nå 100% säkerhet med menyanalys dock, men kanske ett scenario där sannolikheten är överväldigande positiv.

Antal ulvar - Ändrar inte vårt arbetssätt i R2 nämnvärt men kan i längden ge oss scenarion som kan triangulera vem Ceasar sannolikt är och låta oss se mönster av ulvar som spelar ihop.

Nattmorden + Om väktaren funkar - Ändrar inte vårt spelsätt alls utan är bara info som vi kan använda för att få svar på ovanstående viktigare frågor.