Man Mountainman
Storsvagåret
(När man väl fått ett ryck är det väl lika bra att köra så långt rycket räcker)
Den vilda jakten, del 2
Rollpersonerna lyckas till slut jaga Dianas hejdukar på flykten, men inte innan dessa lyckats få fatt på Benni, Dankos brorson, och fört honom med sig.
Spegelspelarna är naturligt nog upprörda över det inträffade, och är benägna att lägga skulden på rollpersonerna, som trots allt lockade älvorna till sig. Våra hjältar behöver inte fundera länge innan de beslutar sig för att förfölja älvorna för att om möjligt återbörda Benni till sin familj. De ger sig av mer eller mindre omedelbart. Danko insisterar på att följa med dem, trots Chinins invändningar – han känner ett ansvar för sin brorson.
Sällskapet ger sig av, och snart lämnar de den mundana världen bakom sig och äntrar Älvalandet.
Älvalandet var en återkommande skådeplats för kampanjen, och jag hade återkommande problem med att skildra dess överjordiska natur. Som jämförelse kan vi läsa vad Terone-boken (s. 93) säger:
Hur som helst: På vägen träffar våra hjältar en talande hjort, av samma slag som Dianas hejdukars riddjur, som ger dem lite exposition. De får bland annat klarhet i ryttarnas identiteter, att de är tjänare åt Diana; att Månskensprinsen är försvunnen och att Diana tagit makten i hans frånvaro. Hjorten, som inte är något stort fan av Diana, slår följe med sällskapet för att vägleda dem.
Nästa möte blir med en flock vargar anförda av Rabus, vargarnas furste. Vargarna är hungriga och redo att gå till attack, men Chinin lyckas (med sina egenskaper Djurmästare och Jaktinstinkter) upprätta något slags band med rovdjursflocken, och slipper undan oskadda. Detta är inte sista gången vi möter Rabus och hans anhang.
Rollpersonerna anländer till slottet, och här inleds något slags smygigt grottkräl som jag har mycket suddiga minnen av. De tar sig i alla fall in i slottet via en tunnel som leder till fånghålorna, där de möter och fritar alven Arendel, som fängslats här efter att ha motsatt sig Dianas maktövertagande. De smyger sig genom slottet, träffar den sympatiska småfolkskvinnan Dalia som hjälper dem att hitta rätt, och kommer efter många om och men upp till en avsats utanför fönstret till Dianas festsal. Genom fönsterrutorna blir de vittnen till en hårresande scen.
Diana och hennes ryttare håller gille. Långbordet dignar av hjortstek och ölkrus, och i en snidad tron vid bordets långsida sitter Diana själv, en väldig alvkvinna med jaktuniform och hjorthorn. Från takbjälkarna hänger en bur och i den sitter Benni. När rollpersonerna tittar in, har Diana just satt sitt enorma armborst mot axeln och siktar mot buren.
Chinin tvekar inte, utan lägger omedelbart en pil på bågsträngen och avfyrar. @Bunny slår för anfall och får 10 i differens, vilket enligt mina husreglade stridsregler innebär omedelbar död för försvararen. Så blir Månskensprinsens jägmästarinna one-shottad innan hon hunnit yttra ett enda ord av de monologer jag förberett för henne, och Chinin ska hädanefter stoltsera med tillnamnet "Dianas bane" bland älvorna.
(I förbigående sagt kan det nämnas att Diana aldrig hade för avsikt att dräpa Benni där och då, vilket rollpersonerna också senare blev varse. Hon roade sig tvärtom med att skjuta armborstskäktor just vid sidan om pojken för att skrämma upp honom. Inget särskilt sympatiskt beteende, förstås, men kanske inte heller något som motiverade en såpass överilad reaktion).
Nu uppstår förstås pandemonium i festsalen, och snart är våra hjältar indragna i en strid på kniven, som bland annat involverar älvor som skiftar hamn till fåglar. Genom komplicerade manövrer lyckas de frita Benni och fly slottet, men inte innan de befriat Arendel och de andra älvorna i fängelsehålorna, som lovar dem att om möjligt skapa lite ordning och reda i den försvunne Månskensprinsens rike. Hur det går med dessa föresatser kommer vi att få veta tids nog.
Härnäst: Maskinstaden.
Den vilda jakten, del 2
Rollpersonerna lyckas till slut jaga Dianas hejdukar på flykten, men inte innan dessa lyckats få fatt på Benni, Dankos brorson, och fört honom med sig.
Spegelspelarna är naturligt nog upprörda över det inträffade, och är benägna att lägga skulden på rollpersonerna, som trots allt lockade älvorna till sig. Våra hjältar behöver inte fundera länge innan de beslutar sig för att förfölja älvorna för att om möjligt återbörda Benni till sin familj. De ger sig av mer eller mindre omedelbart. Danko insisterar på att följa med dem, trots Chinins invändningar – han känner ett ansvar för sin brorson.
Sällskapet ger sig av, och snart lämnar de den mundana världen bakom sig och äntrar Älvalandet.
Älvalandet var en återkommande skådeplats för kampanjen, och jag hade återkommande problem med att skildra dess överjordiska natur. Som jämförelse kan vi läsa vad Terone-boken (s. 93) säger:
Jag gjorde mitt bästa för att skildra denna överjordiskhet och anstormningen på sinnesorganen, men fick ganska snabbt lämna ämnet och låta det förbli implicit. Asteria drabbades dock på ett särskilt vis av Älvalandet. Detta var ju första gången hon återvände till sin hemvärld efter händelserna i Ang-Yerob som förvandlat henne till den älvacyborg hon nu var. Nu upptäckte hon att hennes dubbelnatur – hälften älva, hälften parateknologiskt monstrum – rimmade illa med Älvalandets väsen, och hon led av en molande känsla av att hennes kropp på något vis höll på att slitas i tu, att hon avvisades av den värld som en gång fött och vaggat henne. För Bennis skull bet hon dock ihop, och fortsatte framåt.Allt är mer storslaget i Älvalandet ; färgerna är klarare, skogarna djupare, mörkret mer skrämmande och bergen mer avlägsna. Luften är berusande, det doftar honung och äpplen, fågelsången och insekternas surr är nästan öronbedövande. Himlen skimrar i osannolika färger, grönt eller havsblått, bakom framilande molntussar. Om kvällarna dränks ängarna i dimmor. som får eget liv. Inga städer skymmer vildmarkens skönhet, bara små jaktslott och paviljonger, lusthus och marknadsplatser, byar och trädhus, värdshus och ensliga vakttorn
Hur som helst: På vägen träffar våra hjältar en talande hjort, av samma slag som Dianas hejdukars riddjur, som ger dem lite exposition. De får bland annat klarhet i ryttarnas identiteter, att de är tjänare åt Diana; att Månskensprinsen är försvunnen och att Diana tagit makten i hans frånvaro. Hjorten, som inte är något stort fan av Diana, slår följe med sällskapet för att vägleda dem.
Nästa möte blir med en flock vargar anförda av Rabus, vargarnas furste. Vargarna är hungriga och redo att gå till attack, men Chinin lyckas (med sina egenskaper Djurmästare och Jaktinstinkter) upprätta något slags band med rovdjursflocken, och slipper undan oskadda. Detta är inte sista gången vi möter Rabus och hans anhang.
Rollpersonerna anländer till slottet, och här inleds något slags smygigt grottkräl som jag har mycket suddiga minnen av. De tar sig i alla fall in i slottet via en tunnel som leder till fånghålorna, där de möter och fritar alven Arendel, som fängslats här efter att ha motsatt sig Dianas maktövertagande. De smyger sig genom slottet, träffar den sympatiska småfolkskvinnan Dalia som hjälper dem att hitta rätt, och kommer efter många om och men upp till en avsats utanför fönstret till Dianas festsal. Genom fönsterrutorna blir de vittnen till en hårresande scen.
Diana och hennes ryttare håller gille. Långbordet dignar av hjortstek och ölkrus, och i en snidad tron vid bordets långsida sitter Diana själv, en väldig alvkvinna med jaktuniform och hjorthorn. Från takbjälkarna hänger en bur och i den sitter Benni. När rollpersonerna tittar in, har Diana just satt sitt enorma armborst mot axeln och siktar mot buren.
Chinin tvekar inte, utan lägger omedelbart en pil på bågsträngen och avfyrar. @Bunny slår för anfall och får 10 i differens, vilket enligt mina husreglade stridsregler innebär omedelbar död för försvararen. Så blir Månskensprinsens jägmästarinna one-shottad innan hon hunnit yttra ett enda ord av de monologer jag förberett för henne, och Chinin ska hädanefter stoltsera med tillnamnet "Dianas bane" bland älvorna.
(I förbigående sagt kan det nämnas att Diana aldrig hade för avsikt att dräpa Benni där och då, vilket rollpersonerna också senare blev varse. Hon roade sig tvärtom med att skjuta armborstskäktor just vid sidan om pojken för att skrämma upp honom. Inget särskilt sympatiskt beteende, förstås, men kanske inte heller något som motiverade en såpass överilad reaktion).
Nu uppstår förstås pandemonium i festsalen, och snart är våra hjältar indragna i en strid på kniven, som bland annat involverar älvor som skiftar hamn till fåglar. Genom komplicerade manövrer lyckas de frita Benni och fly slottet, men inte innan de befriat Arendel och de andra älvorna i fängelsehålorna, som lovar dem att om möjligt skapa lite ordning och reda i den försvunne Månskensprinsens rike. Hur det går med dessa föresatser kommer vi att få veta tids nog.
Härnäst: Maskinstaden.
Last edited: