Det är sådant som får mig att fundera på om min negativa hållning mot exp för bra rollspelande verkligen är så genomtänkt...solvebring said:det är ju bara bra rollspelande!"
Det är sådant som får mig att fundera på om min negativa hållning mot exp för bra rollspelande verkligen är så genomtänkt...solvebring said:det är ju bara bra rollspelande!"
Kraetyz said:Något annat... Hm... Jag (ja, jag personligen) utlöste Securitasalarmet under CalCon förra året, när vår CoC-grupp letade efter en sal att vara i. Av misstag, givetvis. Jag vet inte om jag var nöjd med mig själv eller inte, men några hundra rollspelare i strumpor eller barfota var då fan inte nöjda.
Tja, jag vågade ju inte direkt berätta för någon medan jag var KVAR där! Då skulle jag blivit lynchad av alla jävla vampyrer.Paxen said:Var det du som utlöste larmet? Jag hörde talas om att någon hade gjort det, men var det du?
Fan, Kraetyz.. Kommer du till CalCon iår?
Det kanske inte var ett vampyrlajv! Du kanske hade en real life Vitulv-upplevelse of sorts, fast inte så mycket in your faceJag var en gång på ett nystartat vampyrlajv. Jag var inbjuden av arrangören (som spelade på det vampyrlajv jag var med och arrade) att gästlajva som min rollperson i mitt ordinarie lajv. Det var drygt tjugo pers i en helt okej lokal - någon sorts studiefrämjandet-grej, med lagom många rum och lite off-plats.
Efter en off-samling innan lajvet intar folk sina platser i det stora rummet för att hälsas välkomna även in-game. Det blir ett litet tal från stadens furste, och sedan tystnad från alla i rummet resten av lajvet - mitt bord undantaget.
Min rollperson var nämligen en osedvanligt pratig och störig typ, minst till hälften tänkt som en slagpåse för resten av världen att irriteras på så det finns någon att vilja ge stryk, snacka skit om och allmänt skapa möjligheter till spel för andra. Så jag satte igång att tjôta skit med resten av mitt bord med Brujahs och improviserade vitt och brett och högljutt om feta fester vi varit på, när vi söp med motorcykelgäng, när vi spöade på säkerhetsvakter utanför krogen, och allt möjligt annat. Alla andra reagerade med tystnad.
Vi gled över till att snacka skit om andra vampyrer, klaner och staden vi var i som sådan (jag var ju inrest). Resten av lajvet - tystnad.
Till slut började vi prata om de andra i rummet - gnälla på att ingen hade klädsmak, att ventruernas kostymer såg billiga ut och allt möjligt annat. Ingen reaktion utöver tystnad. Tystnad, samt och även tystnad.
Efter fem timmars lajvtid var mitt bord de enda som pratat alls, varav jag stått för minst hälften av snacket. Folk lajvade alltså genom att samlas i ett rum, sitta still och hålla käften i fem timmar. Ingen gick ens in i något annat rum.
Den mest surrealistiska lajvupplevelse jag någonsin haft.
Den artikeln (eller det var väl ett helt temanummer om hur otäckt rollspel är?) skrev jag och min kusin ett debattsvar till (som tidningen inte publicerade!).Omnämd som suspekt Kult-författare i tidningen Polis är väl det märkligaste jag upplevt med koppling till rollspel.