Jag kommer att skilja initiativ och stridsrundor åt....tycker inte riktigt att de är exakt samma
Initiativ utan yttre eller slumpmässig påverkan
Fördel: Alla vet i vilken ordning, standard strategier går att bygga upp eftersom man vet att person 1 kan kasta "eld-känslighet" på fienden innan person 2 använder sin eldkastare...
Nackdel: Gäsp...ok mot melee goblins kör vi strategi 3a-alt II......
Initiativ med påverkan av yttre faktorer och slump.
Fördel att alla vet utan diskussion vem som skall börja agera. Slumpens inverkan bör dock vara sådan att det inte ALLTID är samma person
Eller du missade på ditt "vara uppmärksam slag" så du får lägre initiativ i denna fight...
Nackdel: - ?
(jag kunde inte komma på något)
Stridsrundor
Fördel: Då vissa av oss har lite svårt att vara tysta och pratar mer än andra och vill göra mycket (SKYLDIG PÅ ALLA PUNKTER!) så är stridsrundor perfekt för att alla skall komma till tals och få göra "sitt".
Action economy bör vara en del i balansräkningen. Bara för att Kalle pratar mer borde inte hans krigare få göra fler attacker....
Enklare för stackaren som måste hålla koll både vad de 4-5 spelarna gör och de 8 monstren....en sak i taget....
Nackdel. Det absurda i att alla står still medan en karaktär agerar. Eller som i vissa system att du inte kan gömma dig, sticka upp huvudet och skjuta och sedan ducka....NEJ...rörelserunda först, sedan stridsrunda....ingen annan ordning...fy fy!
Vad jag skulle vilja ha för att få taktiska strider......
Någon form av initiativ som baseras på en grundsnabbhet/uppmärksamhet/ erfarenhet modifierat av slump och eventuella yttre faktorer.
Sedan deklarerar folk vad de gör och sedan spelar man fram "bildruta" för "bildruta" tills någon vill göra något annat....
MEN jag kan inte se hur man kan göra detta utan att räkna ut att " anfall med långt spjut på detta sätt tar 4 bildrutor". Gå 1m tar "en bildruta"
Försvar tar "3.......osv.
Fyra timmar senare RIKTIG TID för spelarna har de stora hjältarna besegrat De Blödiga Bröderna Bengt, bönder....som aldrig var någon fara för hjältarna....
(hade inte mutant II något sådant....eller minns jag fel. Om den snabba Rubbiten Runar gjorde något kort kunde han agera igen ...och igen ...innan det var dags för Sköldpaddan Sture att agera...)
Vad jag egentligen vill ha är mer "kul" vilket inte alltid är strider men ofta........och ibland kan striden bara bli ett samberättade.
Lite är det som strider i filmer.
Ibland är det episkt som Indiana Jones gör med svärdsgubben i första filmen (men samma orsak som vi klipper i strider)
och ibland vill man ha 30min lång stridsscen med explosioner....där varje slagär avgörande....
Att skapa ett system för båda är svårt....
Jag tror att man kanske skall ha ettsystem med stridsrundor (för att få ordning på det) vid ex bossbattles och ett system som gruppen/ SL anmanas använda när det är mindre viktigt
Alldeles för långt inlägg.
Den korta versionen är: Stridsrundor gör spelet hanterbart !