Vad är det för sorts skräck du vill ha med? Det finns ju massor med skräckinslag i mängder av äventyr.Jag behöver inspiration av skräck och tänker då på skräck i fantasyäventyr. Så vilka bra fantasyäventyr finns det med skräcktema som huvudingrediens?
De klassiska att nämna är väll:
Ravenloft
Vampire the Dark Age
MAGE the Dark Age
Bloodshadow
Är ute främst efter kampanjer och äventyr med skräcktema i fantasy. WoD faller bort.Vad är det för sorts skräck du vill ha med? Det finns ju massor med skräckinslag i mängder av äventyr.
Någon form av monster som till synes är helt omöjligt att besegra, låt dem för att de misslyckas gång på gång. Låt dem få hinter om att monstret kommer och veta att det snart är dags igen. De ska vara desperata, de ska få panik, ingenstans ska vara säker. De ska ha tappat kontrollen.Är ute främst efter kampanjer och äventyr med skräcktema i fantasy. WoD faller bort.
Tänk horror i fantasyvärld. Inte glada/hårdförda äventyrare som nedgör veckans monster. Mer i stil med hur de vanliga skräckrollspelen bygger upp kampanjen/äventyret.
Vad är skräck i en fantasyvärld där rpna redan är allvetande om andra fantasymonster?
Jag vill jämföra lite. Se vad som skiljer fantasyskräck från "moderna/nutida" skräckbaserade äventyr.
Efterfrågar exempel på just sådant, som jag skrev i trådstarten.Någon form av monster som till synes är helt omöjligt att besegra, låt dem för att de misslyckas gång på gång. Låt dem få hinter om att monstret kommer och veta att det snart är dags igen. De ska vara desperata, de ska få panik, ingenstans ska vara säker. De ska ha tappat kontrollen.
Ja! Verkligen Shannara! Den är ett bra ställe att ta saker från. Ravenloft är värst att ta från för där är det ”Pynta allt för Halloween”.Det är svårt att skriva fantasykampanjer som fokuserar på skräck när regelsystemet inte riktigt stödjer saker som:
Ovanpå det så har folk blivit indoktrinerade att reträtt är värre än döden. Så det är skitfrustrerande att som spelledare försöka skriva något som en Shannara kampanj, där om du har tagit dig ur ett encounter utan att någon är död eller allvarligt sårad så är det en fantastisk framgång...men där fiendens natur betyder att du kommer behöva ta dig ur sådana här encounters igen och igen och igen.
- Fördröjningstaktiker
- Encounters där vinna är att inte förlora.
- Mission kill (du lever, men dina skador är sådana att du inte längre kan slåss)
IMO är det betydligt bättre att göra när det inte finns en monstermanual att följa, men annars rekommenderar jag alla äventyr som involverar spöken och vålnader som inte går att slå ihjäl utan behöver hanteras på andra sätt.Är ute främst efter kampanjer och äventyr med skräcktema i fantasy. WoD faller bort.
Tänk horror i fantasyvärld. Inte glada/hårdförda äventyrare som nedgör veckans monster. Mer i stil med hur de vanliga skräckrollspelen bygger upp kampanjen/äventyret.
Vad är skräck i en fantasyvärld där rpna redan är allvetande om andra fantasymonster?
Jag vill jämföra lite. Se vad som skiljer fantasyskräck från "moderna/nutida" skräckbaserade äventyr.
Alla grejer till Call of Chullulu som utspelar sig i för 1900-tal kan nog vara av intresse.Tänk horror i fantasyvärld. Inte glada/hårdförda äventyrare som nedgör veckans monster. Mer i stil med hur de vanliga skräckrollspelen bygger upp kampanjen/äventyret.