DoD Hur skapa sagostämning i nya DoD?

Badmojo

Old’s cool
Joined
21 Sep 2011
Messages
2,462
Location
Marjura
"Långt härifrån finns det ett märkligt sagorike, och kan du tänka dig, där finns det alver, troll, jättar och dvärgar och allsköns besynnerliga varelser och väsen. Och drakar? Visst finns det drakar där!
I det här sagoriket ligger en märklig dal, ja den kallas Dimmornas Dal, kan jag berätta. Det är en mycket speciell plats, som gömmer både magi, sällsamheter och äventyr."


Funderar på att berättartekniskt få till lite mer sagostämning i nya DoD för att matcha bildkonsten. Någon som har lite bra tips? Lyckade exempel på hur man använder ett språk liknande folksagans?

Sett en del uppslag i gamla Trudvangäventyr skrivna av bl a @Magnus Seter - men vilka är era bästa uppslag och lyckade exempel på hur man använder språket för att skapa en önskad stämning? Fraser som "skriker" saga, t ex Astrid Lindgrenska karaktäristiska ordval som "brödet som mättar hunger", upprepningarnas och siffrors betydelse (i tusen och tusen år), och det återkommande utgångsläget i form av brist eller nöd (vilket iofs redan finns i DoD med tanke på hur ont om guldmynt och utrustning en RAW-karaktär har från start :) ;)
 
Last edited:

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Joined
24 Nov 2000
Messages
12,807
Location
Stockholm
"Långt härifrån finns det ett märkligt sagorike, och kan du tänka dig, där finns det alver, troll, jättar och dvärgar och allsköns märkliga varelser. Och drakar? Visst finns det drakar!
I det här sagoriket ligger en märklig dal, ja den kallas Dimmornas Dal, kan jag berätta. Det är en mycket speciell plats, som gömmer både magi, sällsamheter och äventyr."
Superbra skrivet! Dryper sagostämning, och om du inleder kampanjen med att läsa upp det där är du nog en bra bit på väg!

Det här skrev jag på forumet (tror jag) till Trudvang (flera av dem känner du säkert igen från mina äventyrstips):

I och med Drakar och Demoner 6 introducerades Trudvang, en värld av under och mystik, där trollen gömmer sig i djupa skogar, och där sagan är kung. Men i och med att Trudvang så tydligt lånar sig till denna fantastiska stämning och atmosfär är det viktigt att du får rätt stämning i de äventyr du spelleder. Vad som är rätt stämning varierar självklart från äventyr till äventyr, och från spelgrupp till spelgrupp, men i Trudvang är det viktigt att du försöker uppnå en sagostämning.

Använd följande tips för att leda dina spelare djupare in i sagans värld:

  • Försök få spelarna att uppfatta världen omkring dem som trolsk och mystisk. De ska känna att deras rollpersoner är en del av en saga, och att de vandrar genom en rikt illustrerad sagobok. Använd målande beskrivningar av snötäckta grenar och mystiska skuggor. Djupa tjärnar och mörka skogar. Vackra sommarängar och eldfärgade höstskogar. Inte allt samtidigt förstås, men använd starka ord för att beskriva din omgivning.
  • Om rollpersonerna är ute på natten hör de mystiska ljud, vargar som ylar och ugglor som hoar. Om de är ute på dagen skymtar de varelser på avstånd som snabbt försvinner när rollpersonerna uppmärksammar dem. På natten gnistrar stjärnorna och månen lyser klar och avlägsen. På dagen skimrar solen i havets vågor, eller så smattrar regnet hårt mot hjälmen.
  • Du bör också använda nordiska eller nordiskt klingande namn på alla och allt, rollpersoner som spelledarpersoner som monster som föremål. Till exempel, i Vinterskogens Hemlighet heter spelledarpersonerna Gelle, Unn, Hekla, Grote, Stein, Hoske, Horgal och så vidare. Det skulle blivit en helt annan stämning om de hetat Geliandor, Unastria, Hecumbrion, Grumsch, Stunsch, Humsch och… öhh… Humsch? Detta är extra viktigt för rollpersonerna. Det är deras namn som kommer att nämnas mest, och om de väljer namn som inte passar i sagostämningen blir det svårt att få rätt stämning kring spelbordet.
  • Om du använder dig av nordiska namn för allt och alla, kan du också med mycket större effekt presentera en enstaka slp eller ett föremål med ett helt annat namn, som Mastofa, eller Ali Dama. Då känns dessa namn väldigt exotiska och spännande.
  • Undvik att ha för mycket stål med i dina äventyr. Stål är dyrt och sällsynt och besitter mystiska egenskaper i många sagor. För mycket stål, både i vapen och rustningar, tenderar att leda bort mystiken kring detta. Spelarna tänker ”äsch en till snubbe i ringbrynja” istället för att tänka ”aaaha! En kille i ringbrynja, nånting är konstigt, nästan ingen har ju det!”. Detsamma för svärd och mer avancerade vapen.
  • Begränsa skatterna. Detta kan låta konstigt eftersom många sagor slutar med att man hittar en stor skatt. Men eftersom sagorna slutar där behöver man aldrig ta konsekvenserna av de stora skatter som delas ut. Det måste du som spelledare göra. Begränsa därför skatterna till några få guldmynt här och där, en vacker tennmugg, en hårnål eller en kopparspegel.
  • Var väldigt, väldigt sparsam med magiska föremål. Om du introducerar ett sådant, ge det en berättelse, en bakgrund och ett namn. Bestäm någon begränsning som ger föremålet karaktär (”svärdet Trollsorg kan bara användas av en äkta prins, eller en person som härstammar från kunglig ätt”).
Så där, där fick du några korta och enkla tips på hur du kan sätta en sagostämning i Trudvang. Mycket nöje!
 
Last edited:

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Joined
24 Nov 2000
Messages
12,807
Location
Stockholm
Jag skulle också kunna tänka mig att enkel vidskepelse förmedlar sagostämning. Alltså att invånarna i Dimmornas dal säger saker som "trollsvamp vid brunnen ger olycka i ett månvarv" eller "de som går med vänstra foten först har trollblod i ådrorn" och såna helt galna men rätt harmlösa grejer.
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
12,636
Location
Ludvika
Skriv ur någons perspektiv. Denna någon kan absolut vara en allvetande berättare, eller en storskrövlare på ett värdshus någonstans. Men välj en persons perspektiv och skriv utifrån det.

Skriv "självsäkert". Skippa saker som "drakar är ca 10-15 meter långa och väger ungefär 10 ton". Nej! "Drakar är 15 meter långa och vägar 10 ton". Det är förvisso inte specifikt med sagor, utan en pet peeve jag har rent generellt ;). Men folk fattar att unga drakar är mindre och så, och att vissa drakar är större än andra. Du skriver inte en vetenskaplig avhandling här.

Om möjligt, ersätt "moderna" termer med "ålderdomliga" sådanna. Och var inte rädd att hitta på själv. Förståerligt är dock bättre än korrekt i detta läge! Steg kan låta bättre än meter, och de flesta borde ha en ungefärlig uppfattning om hur långt det är. Att det inte är exakt spelar ingen roll, så länge folk köper "steg" som enhet. "Drakar är 15 steg långa". Samma saker med tummar och tvärhänder. Men om folk är villiga att lära sig så finns det ju alla möjliga charmiga gamla måttenheter.

Men framförallt: använd saker som måttenheter återhållsamt. ´Vad spelar det för roll om drakar är 10 eller 15 steg långa? De är stora som hus likförbaskat!
 

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Joined
24 Nov 2000
Messages
12,807
Location
Stockholm
Vad spelar det för roll om drakar är 10 eller 15 steg långa? De är stora som hus likförbaskat!
JA! Tusen gånger JA!

Hur stor är draken?

JÄTTESTOR! Som tio oxar. Som ett hus. Som tio riddare till häst och lika spetsig.

Hur stort är trollet?

JÄTTESTORT! Två manshöjder! Som ett stort äppelträd ... nja ... som en stor ek!

Typ så.
 

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Joined
24 Nov 2000
Messages
12,807
Location
Stockholm
Funderade lite till.

Om rollpersonerna hittar en guldskatt ska den glimma sådär som det gör i tecknade filmer. Diamanter ska gnistra. Silver ska vara skinande blankt. Koppar ska flamma eller vara ärgat tills man lyfter det magiska kopparsvärdet då all grön ärg faller bort!

För den delen, ha skatter som är ädla stenar med spännande namn, agat, smaragd, rubin, safir, opal ... alla fantastiska ord för att förmedla en känsla utöver "en ädelsten värd 3T6 silvermynt".

 

Anthrox

Byns sämsta Majestix.
Joined
8 Jun 2017
Messages
4,556
Spelvärlden Masona (från Sagospelet Äventyr) kommer ju till DoD och den (och även förlagan) är ju smockfull av sagoberättande :)

 

Badmojo

Old’s cool
Joined
21 Sep 2011
Messages
2,462
Location
Marjura
Talande djur (när man minst anar det) måste med.
Förbannelser i sagostuk, där någon är förvandlad till ett djur halva dygnet, eller har fallit i en djup sömn som måste hävas, eller bara kan ljuga osv.
Någon förtrollad sak, som ställer till oanande konsekvenser vid användning.
Att alla är sina yrken primärt; skogshuggare, värdshusvärd, jägare.
 
Last edited:
Top