Idag blir det Throwback Tuesday, när jag ger mig på
Eon 2.
Till att börja med ska jag välja min rollpersons hemland, ras, kön och kultur. Eftersom jag nyligen skrev om
Kärlekens hord väljer jag att skapa en raunisk rollperson från de stora slätterna. Detta innebär en primitiv kultur. Kön bestäms slumpmässigt till kvinna.
Nästa steg är mina attribut: Styrka (STY), Tålighet (TÅL), Rörlighet (RÖR), Personlighet (PER), Psyke (PSY), Vilja (VIL), Bildning (BIL), Syn (SYN) och Hörsel (HÖR). Dessa slås med 3T6 i ordning och modifieras sedan något för min raunländska härkomst (TÅL +1, VIL +1, BIL -1). Resultatet blir STY 11, TÅL 19, RÖR 10, PER 11, PSY 8, VIL 7, BIL 6, SYN 8, HÖR 15. Enormt tålig är jag i vart fall, även om jag inte imponerar något oerhört i övriga värden.
Nästa steg är att ta fram min ålder, vilken slås fram med Ob3T6+BIL. Jag är 19 år gammal, vilket räddar mig från avdrag på grund av låg ålder. Även andra sekundära attribut tas fram: Chockvärde 12, Kraftig kroppsbyggnad, 6 utmattningskolumner, 180 cm lång, 99 kg tung, Förflyttning 9, Bärförmåga 15, Grundskada 1T6 i alla skadetyper, högerhänt. Värdena VINIT och Insikt, vilka används i strid, väntar jag med tills jag har tagit fram vad min rollperson har i Stridsvana.
Därefter har jag att ta fram mina karaktärsdrag. Dessa består av sex värden vilka jag slår fram med 3T6: Lojalitet 9, Heder 12, Amor 5, Aggression 12, Tro 12, Generositet 9. Inget särskilt exceptionellt, utöver mitt ointresse för tillvarons amorösa sida. Utöver dessa får jag karaktärsdragen Rykte (börjar på 5) och Tur (börjar på 11).
Dags för bakgrunden, den matigaste delen av rollpersonsskapandet. Jag är född den första augusti, har två yngre systrar (15 och 14 år gamla) men har förlorat båda mina föräldrar. Min familj är tämligen normal. Jag får också sju slag på bakgrundstabellerna, vilka visar sig bli två slag på tabellen för föremål och ägodelar, ett slag på tabellen för förmögenhet, ett slag på tabellen för mentala egenskaper, två slag på tabellen för händelser och ett slag på tabellen för nackdelar. Jag äger en mycket uthållig häst och en extra stark sköld, jag får 900 extra silvermynt och 70 extra guldmynt, jag sover lätt, har blivit erkänd som mästare inom mitt gebit, har fått en religiös uppenbarelse (höjer Tro till 14, ger mig 3 enheter i Ceremoni och +5 i helighetsvärdet Qadosh), samt tål inte alkohol. Min familj var av hävd helare, vilket ger mig extra poäng i färdigheterna Alkemi, Läkekonst, Växtlära och Övertala.
När jag själv ska välja yrke går jag dock inte i familjens fotspår, utan satsar på att bli nomadjägare, ett klassiskt raunländskt yrke. Jag får en normal karriär, vilket ger mig 80 enheter att sätta ut på mina yrkesfärdigheter. Jag får också 1T6+1 enheter i Stridsvana (7), 60 enheter på valfria färdigheter, 34 silvermynt och lite utrustningsval. Jag börjar dock med att sätta ut mina färdigheter. Det blir som följer (inkluderande färdighetspoängen från min bakgrund):
Alkemi 10, Ashariska 10, Boskapsskötsel 10, Båge (Hornbåge) 15, Ceremoni 8, Djurlära 10, Djurträning 10, Jakt 10, Läkekonst 6, Ockultism 10, Rida 15, Sköld 15, Speja 12, Spåra 13, Stridsvana 10, Växtlära 9, Yxa 12, Överlevnad 15, Övertala 12
Att jag nu vet mitt värde i Stridsvana innebär att jag också kan räkna ut VINIT (7) och Insikt (6). Slutligen ska jag också plocka ihop min utrustning baserat på de utrustningspaket jag får från mitt yrke. Jag har vinterkläder, reseutrustning, proviant, lägerutrustning, jaktutrustning, packdjur (utöver min uthålliga ridhäst som jag fick från bakgrunden) och en hornbåge. Jag fick också en sköld från min bakgrund, och spenderar lite ytterligare av mina pengar från bakgrunden på att skaffa vapen och rustning. I slutändan ser jag ut som följer:
Vardi
Raunisk nomadjägare
STY 11, TÅL 19, RÖR 10, PER 11, PSY 8, VIL 7, BIL 6, SYN 8, HÖR 15
Lojalitet 9, Heder 12, Amor 5, Aggression 12, Tro 14, Generositet 9, Rykte 5, Tur 11
Chockvärde 12, Kraftig kroppsbyggnad, 6 utmattningskolumner, 180 cm lång, 99 kg tung, Förflyttning 9, Bärförmåga 15, Grundskada 1T6 i alla skadetyper, högerhänt, VINIT 7, Insikt 6
Alkemi 10, Ashariska 10, Boskapsskötsel 10, Båge (Hornbåge) 15, Ceremoni 8, Djurlära 10, Djurträning 10, Jakt 10, Läkekonst 6, Ockultism 10, Rida 15, Sköld 15, Speja 12, Spåra 13, Stridsvana 10, Växtlära 9, Yxa 12, Överlevnad 15, Övertala 12
Armskenor i härdat läder, bredyxa, byxor i mjukt läder, extra stark liten rundsköld, hornbåge, jaktutrustning, lamellharnesk, lägerutrustning, packhäst, proviant, reseutrustning, ribbhjälm, skor i mjukt läder, uthållig ridhäst, vinterkläder, 156 silver, 70 guld.