Som jag skrivit många gånger innan, jag har noll problem med att man skriver spel där alla ska kunna delta på samma förutsättningar, och noll problem med att man väljer bort andra spel, men jag vänder mig mot tanken att alla rollspel ska vara sådana. När jag spelar rollspel vill jag pröva mina färdigheter. Jag vill att det ska vara svårt, och jag vill att jag ska kunna känna mig nöjd med min insats om vi fick till det. Att bli bättre på att spela rollspel, bättre på att snacka, på att beskriva, på dramaturgi, på att väva ihop trådarna, på att bygga in snygga referenser, spela ut karismatiska personer, öka min räckvidd som gestaltare, allt detta vill jag sätta på prov och använda under spelet.
Det kanske är elitisktiskt. Men då är det även elitisktiskt för bergsklättrare att vilja ha berg som inte alla kan bestiga, för musiker att vilja ha låtar som är tekniskt svåra att spela, för poeter att säga att det finns bättre och sämre dikter och för maratonlöpare att ta tid på sig själva när de springer.
Det är toppen om någon säger att på det här berget försöker vi se till att alla kan vara med och bestiga, oavsett erfarenhet och förmåga. Asbra! Och det kan absolut vara trevligt att bege sig dit och bestiga det. Men att säga att det är elitistiskt att vilja ha berg som man måste träna för att kunna bestiga och som, ja, en person som är född med dåliga fysiska förutsättningar kommer att ha problem med, det smakar illa för mig. Det måste få finnas utrymme för folk att få njuta av att göra något svårt och att vara stolta över sin skicklighet.