Svarte Faraonen
Sumer is icumen in
Okej, eftersom jag tog upp det i världsbyggar-tråden tänkte jag att det kan vara intressant att ha en tråd om hur man skapar realistiska klimat för spelvärldar. Min tanke är att jag börjar med en serie inlägg som täcker min egen process – denna är antagligen avsevärt mer detaljerad än de flesta kommer tycka är nödvändigt, men varför inte ge den fullständiga versionen, så kan folk välja på vilken nivå de vill lägga sig?
För att göra det här använder jag PaintNet, ett gratisverktyg som är simplare än Photoshop och liknande. Det behövs egentligen inget avancerat – huvudsaken är att man kan jobba med lager. Mycket av arbetet kommer handla om att markera olika fält av färger. Därför är det viktigt att stänga av all anti-aliasering när du ritar upp landmassor, temperatur- och nederbördszoner, etc, så blir det inget "ludd" i utkanterna.
Vårt första steg är att rita upp en spelvärld. Jag kommer här göra en klassisk "fullösning" – gå in under Effekter och välja att rendera moln, varpå jag höjer kontrasten till 100% så att jag bara har svarta och vita fält. Därefter skär jag bort, ritar till och flyttar runt saker tills jag upplever att jag har en karta över några trevliga kontinenter. Jag gör det här på en arbetsyta som är 7200×3600 pixlar stor. Du väljer själv hur stor din arbetsyta ska vara, men höjden bör vara hälften så stor som bredden. Det här är inte geologi-skolan, så min värld kommer inte vara bäst på den fronten, men såhär ser den ut i det första steget:
För att göra det här använder jag PaintNet, ett gratisverktyg som är simplare än Photoshop och liknande. Det behövs egentligen inget avancerat – huvudsaken är att man kan jobba med lager. Mycket av arbetet kommer handla om att markera olika fält av färger. Därför är det viktigt att stänga av all anti-aliasering när du ritar upp landmassor, temperatur- och nederbördszoner, etc, så blir det inget "ludd" i utkanterna.
Vårt första steg är att rita upp en spelvärld. Jag kommer här göra en klassisk "fullösning" – gå in under Effekter och välja att rendera moln, varpå jag höjer kontrasten till 100% så att jag bara har svarta och vita fält. Därefter skär jag bort, ritar till och flyttar runt saker tills jag upplever att jag har en karta över några trevliga kontinenter. Jag gör det här på en arbetsyta som är 7200×3600 pixlar stor. Du väljer själv hur stor din arbetsyta ska vara, men höjden bör vara hälften så stor som bredden. Det här är inte geologi-skolan, så min värld kommer inte vara bäst på den fronten, men såhär ser den ut i det första steget:
Last edited: