Khan;n203796 said:
För att sammanfatta lite om vad som sagts hittills:
MYFAROG - extrem sexism och rasism både i världen och reglerna. Reglerna är i princip ospelbara utan hård moddning. Ganska okänt utanför hobbyn
FATAL - sexism och rasism i världen. Reglerna ospelbara. Ganska okänt utanför hobbyn.
RaHoWa - extrem rasism i världen. Hur känt det är är svårt att bedöma.
Busty Barbarian Bimbos - sexism i världen och reglerna. Okänt utanför hobbyn, ganska okänt inom hobbyn.
KULT - kontroversiell värld utifrån religiösa aspekter. Rätt känt både innanför och utanför hobbyn.
Lamentations of the flame Princess
Playelf - ?
Ymir --> Jeepforms scenarier skulle jag gärna få en lite närmare beskrivning av om det går. Samma sak med LotFP. Varför är de problematiska? Jag känner inte till dem sedan innan.
Jeepform sysslar med en nisch-form av Fastaval-style scenarion (dvs mindre lajvscenarion med mycket begränsad rekvisita som passar bra att spela hemma i vardagsrummet eller liknande utrymme) med ett uttalat fokus på att jaga bleed. Sidan är inte särskilt uppdaterad men du kan hitta flera scenarion där iaf:
http://jeepen.org/
Bland spelen hittas:
Fat man down - Stigmatisering av överviktiga. Exempel: Den spelare som spelledaren upplever vara tjockast får spela The Fat Man
Gang Rape - Simluering av mentalitet vid gruppvåldtäkt. Exempel: Ingående beskrivningar av karaktärernas känslor i situationen från ett "jag känner"-perspektiv.
Summer Lovin' - One night stands, skryt om sex. Exempel: Spelarna som spelar karaktärer som har sex sitter på stolar mitt emot varandra, händerna på varandras knän och turas om att berätta vad deras karaktärer gör, känner och tänker.
Drunk - Alkoholism. Exempel: Spelarna turas om att spela Fyllot som ligger och super ihjäl sig på en offentlig toalett samtidigt som hen minns tillbaka till sitt liv.
osv osv
Alla spel är inte direkt super-problematiska och gräver ner sig i mörker (
Summer Lovin' exempelvis upplever jag vara ett positivt, om än skämmigt, spel) men nog är de kontroversiella alltid!