Varför nattmördades Empiricus?
Jag gillar inte att analysera nattmord, men tänker göra det ändå. Jag trodde att jag eller KK skulle bli nackade, men tydligen inte.
Skäl till att nattmörda någon:
- Spelaren har skrivit farliga saker och är en på spåren.
- Spelaren har skrivit saker som gynnar en och det är bra att få de sakerna bekräftat skrivna av en grön spelare.
- Meta: man vet att spelaren är bra som bybo och vill gärna döda av aktiva och konstruktiva bybor för att tysta byn. (alldeles oaktat vad spelaren lyckats åstadkomma i just det här partiet)
- Man tror att spelaren har en förmåga som man vill få bort
- Spelaren ses som grön och man vill döda av gröna bybor för att maximera chansen att byn röstar ut sina egna.
- Inget vettigt skäl, bara lolrandomslump
Jag tror inte att vi som by kan göra något vettigt av 1 och 2. Här är det ulvarna som sätter agendan, så det är inga bollar jag gillar att springa på. Dessutom har Empi inte varit så skrap i sina ställningstaganden att någon av dessa rationaliteter verkar rimliga. 6 är till sin natur också omöjligt att göra något vettigt av. Kvar är alltså 3 och 4.
Jag har sett noll och inget som tyder på att Emp har en powerroll - någon annan som har en hunch? Och särskilt grön ansågs väl inte Empiricus? Jag tjabbade om att han skulle särskådas denna runda mot slutet.
Om vi zoomar in på skäl 3 så blir det intressant. Empiricus är en gammal varulvsspelsveteran, han har varit med förr och han har gjort ett antal solida insatser som bybo. Men vilka här vet det? Jag, KK, Larsson och xyas. Vico kanske? Jag är grön, xyas är död och grön, Larsson håller jag för grön och KK är i varje fall på min grönish-lista. Vico ser jag som grön. Lirare som Jocke, Stövelkatt och Halo tror jag däremot inte har koll på Empis historia som varulvsspelare på samma sätt.
Så jag landar lite i ett alternativ 7: Empi mördades för att det finns en väktare i byn och ulvarna antog att väktaren inte skulle skydda honom. (Här kan man tänka sig att ulvarna inte vågade skjuta på mig, KK eller Vico för att de var rädda för att vi skulle bli väktade).
Det är lite löst tänkt allt det här. Men jag anser nog att mordet av Empi stärker hypotesen om en fungerande väktare i byn, och det i sin tur bör innebära att det i varje fallär två ulvar vi har att göra med.