[Mourne] Sword & Sorcery

entomophobiac

Low Prep High Play
Joined
6 Sep 2000
Messages
8,948
Location
Uppsala
(Mitt bidrag till Solorollspelsutmaningen.)

Uråldriga gudar. En värld som växer fram allt eftersom historierna berättas, men som inte behöver någon karta eller wiki förrän nördarna får tag i materialet flera årtionden efter det skrivits. Civilisationer byggda på resterna av fornstora dagar som var fornstora på andras bekostnad och ofta genom grymhet. Ofta som vår egna historia, men som metaforer. Melniboné - de mögliga dekadenta resterna av det Brittiska imperiet.

Men mest av allt: fokuset på en individ eller liten grupp individer som möter utmaningar och ofta är antiheroiska i både motivationer och lösningar. För att inte nämna att historier kan berättas helt ur sync, utan hänsyn till någon sorts kontinuitet eller specifik kronologi, och att de aldrig handlar om att rädda världen eller att göra andra "episka" saker.

Så har jag summerat "sword & sorcery" för det här projektet. Utelämnade däremot den obligatoriska sexismen...

Men spelet då?!

Du spelar Mourne. Du kommer varje gång du spelar kastas in i en knäpp situation med kassa förutsättningar och sen få slåss och prata dig ur den situationen. Kanske vaknar du upp rånad på alla dina saker i en opiumhåla, när stadsvakterna sparkar in dörren. Eller hängande upp och ned i en snara, naken, med otåliga vandöda som väntar nedanför.

Du ger dig in i en scen med T20. Om du har något att förbruka så kan du ge dig själv advantage - alltså slå en till T20 och välja den högsta. Kanske har du lite pengar till en muta, eller ett schysst svärd. Vad du än väljer att använda kommer alltid förbrukas i scenen - men lätt förgånget lätt fånget. Du hittar saker lite här och var.

Motståndet representeras av tre separata pölar T6:or - slåss, snack, och gudar. (Fight Dice, Talk Dice, God Dice.)

När skit händer så plockar du en bunt slåss eller snacktärningar, och måste alltid lägga till gudatärningarna - om du har några. Den högsta enskilda siffran är sedan svårighetsgraden du behöver klå med T20. Dubleter, tripletter, etc., läggs ihop. Tre tärningar som visar samma är högre än två. Även om de två tärningarna är sexor och de tre är tvåor.

Du kan sedan välja att byta sceneri (Mourne seglar iväg med en piratskuta för att komma undan stadsvakterna!) eller genomföra ett antal andra handlingar för att manipulera T6:orna på olika sätt. Lägga till fler. Slå om. Byta från slåss till snack. Regeln är att alla dessa handlingar måste ha en narrativ förklaring. Det är inte yahtzy, trots allt.

Det som är tänkt att uppstå är ett starkt element av "push your luck", som även tar scenen till alla möjliga (omöjliga) ställen.

Om du stannar där du har ett högre värde än svårighetsgraden på T6:orna så slänger du ALLA tärningar som slagits in i din utmaningspöl. Om utmaningspölen däremot är högre får du dåliga konsekvenser, som kan vara att pölarna växer. Men du kan också välja att be gudarna om hjälp för att göra omöjliga saker möjliga eller tvärtom. Det gör dock att du måste lägga till gudatärningar, som du aldrig blir av med - inte ens om Mourne beger sig på flera äventyr. Gudarna är tarvliga, och ju mer Mourne förlitar sig på dem ju mer måste göras för att blidka dem.

Slutligen kan du även välja att helt enkelt ljuga. Nejfan, det var inte alls så det gick till. Eller var det?

För Mourne är en hal jävel.

1625517542052.png
Testvariant av omslag.
 

entomophobiac

Low Prep High Play
Joined
6 Sep 2000
Messages
8,948
Location
Uppsala
Försöker få lite struktur på det hela och kladda ihop ett första utkast på testdokument. Blir nog klart i veckan, men har varit skitmycket svårare att åstadkomma än jag först trodde.

Vill på något sätt gifta minimalism med tillräckligt mycket fläsk för att sparka igång idéer.

1625691880235.png
 

kaptendral

Warrior
Joined
30 Dec 2016
Messages
264
Älskar att man behöver ”a spiteful, bitter, cynical, and overly vindictive outlook on life” för att spela.
 

entomophobiac

Low Prep High Play
Joined
6 Sep 2000
Messages
8,948
Location
Uppsala
Det börjar bli spel till slut!

Flera av idéerna har följt med sen början, men att faktiskt försöka formulera ihop det på ett läsbart (och spelbart!) sätt är skitsvårt.

Mournes egna perspektiv är att gudarna mest bara jäklas och att allt är orättvist. Men givetvis, eftersom hen är en kolossal antihjälte, går det mesta att härleda tillbaka till dåliga beslut eller bristande impulskontroll.

1625777790126.png
Ett av uppslagen - varje delmoment i spelet får ett eget uppslag. Handlingsreglerna upprepas på sessionsformuläret.

Har även försökt illustrera vad för typ av berättelser som kan komma ur det hela, och vilken typ av snabba klipp idén är att det skall kunna leda till.

Baby steps are still steps!
 

entomophobiac

Low Prep High Play
Joined
6 Sep 2000
Messages
8,948
Location
Uppsala
Petar vidare med detta.

I stora drag går spelet till såhär:

1. Du är försatt i en dum sits. (Tabellen i förra posten.)
2. Du plockar åt dig vita eller röda tärningar som representerar Talk Dice och Fight Dice - vad för utveckling sker och hur försöker du ta dig ur sitsen?
3. Du rullar 1T20 + de vita eller röda tärningarna. Du kommer få ett resultat som är att du är på väg att misslyckas, ligger lika, eller lyckas.
4. Du får göra val som ändrar på scenen. Byta sceneri. Eskalera. Gömma dig. Utnyttja utrustning du har. Varje utveckling motsvarar en effekt, exempelvis att lägga till fler tärningar, slå om tärningar, byta från röda till vita tärningar (eller tvärtom), etc.
5. När du inte längre kan påverka utfallet så hanteras scenariot. Killer, Sorcerer, eller Liar?
6. Du lägger undan ditt playsheet och kör ett nytt scenario!

Det centrala är såklart att valen måste bli del av berättelsen. Du slår inte bara om tärningarna och matematikar vidare. Du måste även kunna motivera vad som sker i berättelsen.

Mitt mål var att göra något som inte var helt beroende av tabeller, utan där du istället gör val som påverkar utfallet och kärnmekanismen bygger på "push your luck". Har varit rätt skoj i små tester, men är inte trivialt att bestämma vilka val som är intressanta att göra.

First draft coming up under veckan. Förhoppningsvis.
 
Last edited:

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
18,478
Petar vidare med detta.

I stora drag går spelet till såhär:

1. Du är försatt i en dum sits. (Tabellen i förra posten.)
2. Du plockar åt dig vita eller röda tärningar som representerar Talk Dice och Fight Dice - vad för utveckling sker och hur försöker du ta dig ur sitsen?
3. Du rullar 1T20 + de vita eller röda tärningarna. Du kommer få ett resultat som är att du är på väg att misslyckas, ligger lika, eller lyckas.
4. Du får göra val som ändrar på scenen. Byta sceneri. Eskalera. Gömma dig. Utnyttja utrustning du har. Varje utveckling motsvarar en effekt, exempelvis att lägga till fler tärningar, slå om tärningar, byta från röda till vita tärningar (eller tvärtom), etc.
5. När du inte längre kan påverka utfallet så hanteras scenariot. Killer, Sorcerer, eller Liar?
6. Du lägger undan ditt playsheet och kör ett nytt scenario!

Det centrala är såklart att valen måste bli del av berättelsen. Du slår inte bara om tärningarna och matematikar vidare. Du måste även kunna motivera vad som sker i berättelsen.

Mitt mål var att göra något som inte var helt beroende av tabeller, utan där du istället gör val som påverkar utfallet och kärnmekanismen bygger på "push your luck". Har varit rätt skoj i små tester, men är inte trivialt att bestämma vilka val som är intressanta att göra.

First draft coming up under veckan. Förhoppningsvis.
Väntar spänt på first draft! :D
 

entomophobiac

Low Prep High Play
Joined
6 Sep 2000
Messages
8,948
Location
Uppsala
När du nu rullat fram din initiala pöl med dumdryga tärningar så är det dags att göra något av det. Att faktiskt komma någonstans på ditt äventyr.

Det här gör du med någon av ett antal olika high level-handlingar, som manipulerar pölen (T6:orna) och dina egna handlingstärningar (T20).

Dessa:

1626383640810.png

Tid är inte relevant här alls, utan du kan hoppa lite fram och tillbaka. "Switch Scene" handlar om att du tacklar vakten så hårt in i väggen att ni får fortsätta slagsmålet i stallet på andra sidan. Men det kan också vara att du seglar en skuta till andra sidan Det Oändliga Havet (om du uppfinner ett sådant) och tvingas fortsätta fighten där.

"Switch Scope" är istället att zooma in eller zooma ut. En av vakterna slänger av sig sin mantel och visar sig vara din ärkefiende Britt-Paul! Eller slagsmålet mot vakterna blir ett gigantiskt blodbad mellan hela arméer.

De andra är nog mer självklara.

Men glöm inte första regeln - ge allt kontext. Beskriv allt som berättelse. Sitt inte bara och rulla tärning för ditt egna höga nöjes skull! Vad betyder de här grejerna i scenen?

Tanken är att det skall bli 8 istället för 6, så det går att rulla med en T8 för den som vill ha lite hjälp med inspirationen.
 
Last edited:

entomophobiac

Low Prep High Play
Joined
6 Sep 2000
Messages
8,948
Location
Uppsala
Hade den högst märkliga närmast ödesmättade situationen att mössen till BÅDA mina datorer havererade inom loppet av några timmar, så det här har varit det mest smärtsamma försök till layouthopkok jag varit med om.

Men här finns till slut ett "playtest draft" för Mourne!

Lite hafsigt summerat på sina ställen, men har varit rätt skoj att speltesta. Kommer försöka skriva en spelrapport eller två från anteckningar framöver, men osäkert när det finns tid. :)
 

Attachments

entomophobiac

Low Prep High Play
Joined
6 Sep 2000
Messages
8,948
Location
Uppsala
Har textmaterial till en finare version inför framtiden, men en speltestversion kändes som rätt prio.
 
Top