Varulv [MU6] - R1

Hägerstrand

Tror fortfarande på 7WA
Joined
2 Dec 2022
Messages
1,397
@Vimes kan Mäster Ulv välja samma punkt på menyn fler än en gång?
(Vi bad aldrig om förtydligande av ifall Anthrox regeltolkning faktiskt var rätt eller fel, vi vet bara att MU inte valde E2. Om man kan välja samma punkt från menyn flera gånger så måste jag omvärdera vilken laguppställning som verkar bäst, ifall man exempelvis kan ta extra nattmord eller osynlig ulv fler än en gång)
 

Anthrox

Tunnelseende bybo av oanade proportioner.
Joined
8 Jun 2017
Messages
4,163
Gör gärna det. Jag har dissat siarna större delen av spelet, jag kan forsätta en stund till. Kanske du inte höll med, och därför hakade upp dig?
Har kollat tillbaka lite och det jag hakade upp mig på var nog att du tyckte att ett siande inte kommer att vara något att lita på, för att det finns för mycket brus runt det. Och nu när jag läser igenom resonemanget så kan jag nog hålla med om att det är allt för skakiga sianden för att det ska vara något värt att hålla på.

Men!
Det känns som att det kan vara ett tillfälle värt att lyfta frågan ifall vi ska köra med helt öppna kort då?
Om alla siare outar nu på en gång så får vi:
  • Ett par osäkra siarclaim, men om någon ulv motclaimar har vi i teorin ringat in en svans.
  • Ett par spelare som kan ses som kvasigröna.
  • En möjlighet att se vad MU har valt i en hel kategori.
  • En möjlighet att reda ut siarna snabbt för att se vilka som har fått göra något matnyttigt.
  • Ett förminskat fönster för vem väktaren har att välja mellan, kanske. Eftersom ulvarna, om den riktiga siaren finns, borde rikta nattmord på de som outar. Vilket ökar chansen att träffa rätt med väktning.
Och om jag inte missar något så är den egentligen enda kostnaden att den riktiga siaren är outad. Men ulvarna vet ändå inte vem av de potentiellt fyra outningarna det är.
 

Hägerstrand

Tror fortfarande på 7WA
Joined
2 Dec 2022
Messages
1,397
(Vi bad aldrig om förtydligande av ifall Anthrox regeltolkning faktiskt var rätt eller fel, vi vet bara att MU inte valde E2. Om man kan välja samma punkt från menyn flera gånger så måste jag omvärdera vilken laguppställning som verkar bäst, ifall man exempelvis kan ta extra nattmord eller osynlig ulv fler än en gång)
Dum tanke. Om man kan välja samma punkt på menyn fler än en gång så hade det ju varit smartare att välja jämna rundor-mord två gånger än att ta ett extramord.
 

Brynolf

Dum fan
Joined
11 Oct 2003
Messages
4,457
Location
Stockholm
Nu kommer Buttre Brynolf och neggas:

Ett par osäkra siarclaim, men om någon ulv motclaimar har vi i teorin ringat in en svans.
Ulvarna vet förstås vilka siare som finns i spel och har i så fall lämnat luckor för att kunna claima. De kommer knappast claima överskott på siare så att vi vet att det ljugs.


Ett par spelare som kan ses som kvasigröna.
Nej de kan lika gärna vara ulvar hela högen.


En möjlighet att se vad MU har valt i en hel kategori
Detta är sant och skulle vara värt en hel del. Men som sagt, eftersom vi inte vet om de som outar är bybor eller ulvar så säger det inget om hur MU egentligen valt.


En möjlighet att reda ut siarna snabbt för att se vilka som har fått göra något matnyttigt.
Mhmhm. Ingen hinner göra nåt matnyttigt än på några rundor ändå.


Ett förminskat fönster för vem väktaren har att välja mellan, kanske. Eftersom ulvarna, om den riktiga siaren finns, borde rikta nattmord på de som outar. Vilket ökar chansen att träffa rätt med väktning.
MU kan lika gärna ha lagt upp det så att siarna inte kommer vara något större hot, och kommer inte bry sig om att mörda dem.

...

Nej, jag tycker som sagt att siarnas SIANDEN kommer ge oss väldigt lite konkret. Däremot HUR och NÄR siarna väljer att outa, det kan ge oss något. Tex vem de väljer att kasta skit på ellet rädda från drev etc. Och det funkar bara om vi låter bli att centralstyra dem.
 

damogn

Warrior
Joined
4 Feb 2018
Messages
309
Tänkte inte det var nåt att lägga en röst för men, svar: jag har sen långt tid tillbaka haft det skrivet i mitt nick här på forumet.
Ok👍
Ok! Visste inte det. Måste fundera vidare. Ledsen för detta. Är så ny på det här.
 

damogn

Warrior
Joined
4 Feb 2018
Messages
309
@damogn du har inte slagit av onlinestatus. Alla spelare uppmanas göra det eftersom det annars går att avslöja ulvar på att de senast sågs i en PM-tråd.

Nu stängde jag av det, men är det inte bättre om jag har det på för att man faktiskt kan se att jag är bybo, så att jag inte blir misstänkt för att vara ulv? Jag får aldrig några PM ändå...
 

damogn

Warrior
Joined
4 Feb 2018
Messages
309
Borde förresten inte bara alla bybor slå på onlinestatus, så ser vi vilka som är ulvar eftersom de antingen har onlinestatus av eller läser massa PM? Eller är det fusk?
 

Hägerstrand

Tror fortfarande på 7WA
Joined
2 Dec 2022
Messages
1,397
Nu stängde jag av det, men är det inte bättre om jag har det på för att man faktiskt kan se att jag är bybo, så att jag inte blir misstänkt för att vara ulv? Jag får aldrig några PM ändå...
Det är en generell uppmaning till alla spelare. Om bybor slår på onlinestatus för att gröna sig själva så blir spelet tråkigare. Då handlar det om att snoka i varandras status för att hitta bevis istället för att skriva och läsa inlägg och ställningstaganden.
 

Brynolf

Dum fan
Joined
11 Oct 2003
Messages
4,457
Location
Stockholm
(Det sagt så har vi tidigare skött ulvsnack helt utanför forumet, via mail o dyl. Så visst går det att lira ändå)
 

damogn

Warrior
Joined
4 Feb 2018
Messages
309
Ok, nu när flera personer skriver det så köper jag det. Började tro att det var någon ulvstrategi för att göra livet svårare för bybor...
 

Brynolf

Dum fan
Joined
11 Oct 2003
Messages
4,457
Location
Stockholm
Ok, nu när flera personer skriver det så köper jag det. Började tro att det var någon ulvstrategi för att göra livet svårare för bybor...
Hehe. Du har förstås rätt i att det vore en bra bybotaktik. Vi har bara valt bort det för att det inte är ett så kul sätt att vinna på.
 

Brynolf

Dum fan
Joined
11 Oct 2003
Messages
4,457
Location
Stockholm
Glömde:

Och om jag inte missar något så är den egentligen enda kostnaden att den riktiga siaren är outad. Men ulvarna vet ändå inte vem av de potentiellt fyra outningarna det är
Ulvarna kan snabbt se vilken siare som är vem om dessa outar hur de har siat. Detta eftersom ulvarna ju sitter på facit över vem som är röd/grön. Så R1 är det ju ingen fara men redan i R2 borde ulvarna rätt snabbt kunna lista ut vem som är vem.
 

Sysp

NNO
Joined
11 Apr 2017
Messages
679
Har hela min röd-grönlista på datorn och inte på telefonen (Sheets är superdrygt på liten skärm) så jag får vänta till ikväll med att posta den.

Men med risk för att se ut som att jag samspelar med Anthrox så tycker jag att jag fått precis vad jag bad om, ett par rejäla poster med faktiskt ställningstagande. Sista posten läser jag mest som att du vill ha igång diskussionen, inte att du är superövertygad om att massouta. Jag håller med Brynolfs analys om outandet.

Flyttar därmed min röst från Anthrox till

Röst: @Sidd

Tycker du har stuckit ut, både i att du tyckte att det inte var vettigt att köpa nattmord på bekostnad av att ge byn en siare och i din ganska halvbakade plan om massoutning av siare. Att sticka ut är ju i sig inte nödvändigtvis rödande, ibland till och med grönande, men det är ju svårt att hålla någon som grön som tänker så himla tvärtom en själv, kan du ge mig en bra post med lite ställningstagande och kanske en röd-grön-lista så att det är lättare att läsa dig?
 

Brynolf

Dum fan
Joined
11 Oct 2003
Messages
4,457
Location
Stockholm
Har kollat tillbaka lite och det jag hakade upp mig på var nog att du tyckte att ett siande inte kommer att vara något att lita på, för att det finns för mycket brus runt det. Och nu när jag läser igenom resonemanget så kan jag nog hålla med om att det är allt för skakiga sianden för att det ska vara något värt att hålla på.

Men!
Det känns som att det kan vara ett tillfälle värt att lyfta frågan ifall vi ska köra med helt öppna kort då?
Om alla siare outar nu på en gång så får vi:
  • Ett par osäkra siarclaim, men om någon ulv motclaimar har vi i teorin ringat in en svans.
  • Ett par spelare som kan ses som kvasigröna.
  • En möjlighet att se vad MU har valt i en hel kategori.
  • En möjlighet att reda ut siarna snabbt för att se vilka som har fått göra något matnyttigt.
  • Ett förminskat fönster för vem väktaren har att välja mellan, kanske. Eftersom ulvarna, om den riktiga siaren finns, borde rikta nattmord på de som outar. Vilket ökar chansen att träffa rätt med väktning.
Och om jag inte missar något så är den egentligen enda kostnaden att den riktiga siaren är outad. Men ulvarna vet ändå inte vem av de potentiellt fyra outningarna det är.
Asså, om du nu gått tillbaka och kollat upp mina inlägg så borde du sett att jag redan rabblat upp de flesta av motargumenten till det här (alltså de som jag nyss lade fram lite mer strukturerat). Jag fattar iden du lägger fram men jag hajar inte hur du genom att läsa just mina inlägg skulle kunna komma fram till den.

Röst: @Anthrox
 

Sidd

”Bybo”
Joined
13 Dec 2016
Messages
4,235
Location
Oktoberlandet
Har kollat tillbaka lite och det jag hakade upp mig på var nog att du tyckte att ett siande inte kommer att vara något att lita på, för att det finns för mycket brus runt det. Och nu när jag läser igenom resonemanget så kan jag nog hålla med om att det är allt för skakiga sianden för att det ska vara något värt att hålla på.

Men!
Det känns som att det kan vara ett tillfälle värt att lyfta frågan ifall vi ska köra med helt öppna kort då?
Om alla siare outar nu på en gång så får vi:
  • Ett par osäkra siarclaim, men om någon ulv motclaimar har vi i teorin ringat in en svans.
  • Ett par spelare som kan ses som kvasigröna.
  • En möjlighet att se vad MU har valt i en hel kategori.
  • En möjlighet att reda ut siarna snabbt för att se vilka som har fått göra något matnyttigt.
  • Ett förminskat fönster för vem väktaren har att välja mellan, kanske. Eftersom ulvarna, om den riktiga siaren finns, borde rikta nattmord på de som outar. Vilket ökar chansen att träffa rätt med väktning.
Och om jag inte missar något så är den egentligen enda kostnaden att den riktiga siaren är outad. Men ulvarna vet ändå inte vem av de potentiellt fyra outningarna det är.
Jag skrev en rätt lång fundering i dessa banor tidigare idag.
En tanke som slog mig är att varulvarna nog inte direkt kommer börja nattmörda just dessa outade Siare då vi andra inte vet färg på dem ändå.
Och har en varulv nästlat sig in i skaran (låssasclaimat) så vill de hålla denne dold i Siargruppen så länge som möjligt.
Visst de outade Siarna som är bybor kommer nattmördas efter nån runda men de kommer nog vänta 1-2 rundor å jaga
Har hela min röd-grönlista på datorn och inte på telefonen (Sheets är superdrygt på liten skärm) så jag får vänta till ikväll med att posta den.

Men med risk för att se ut som att jag samspelar med Anthrox så tycker jag att jag fått precis vad jag bad om, ett par rejäla poster med faktiskt ställningstagande. Sista posten läser jag mest som att du vill ha igång diskussionen, inte att du är superövertygad om att massouta. Jag håller med Brynolfs analys om outandet.

Flyttar därmed min röst från Anthrox till

Röst: @Sidd

Tycker du har stuckit ut, både i att du tyckte att det inte var vettigt att köpa nattmord på bekostnad av att ge byn en siare och i din ganska halvbakade plan om massoutning av siare. Att sticka ut är ju i sig inte nödvändigtvis rödande, ibland till och med grönande, men det är ju svårt att hålla någon som grön som tänker så himla tvärtom en själv, kan du ge mig en bra post med lite ställningstagande och kanske en röd-grön-lista så att det är lättare att läsa dig?
Ska jobba nu (spelning 19-23).
Återkommer i natt om jag orkar.

Jag lyfter på stenar, frågar och prövar.
Som jag tror även Octa var inne på så är just den rintiga Siaren skitjobbig för ulvalaget.
Därav mina funderingar om Siare.
Jag har verkligen inte tyckt att MU vettigast troligt väljer bort nattmord.

Sen att jag öppet funderar på Siar-möjligheter och vänder på för/nackdelar är ju bra för byn.
Jag frågar er alla om vad som kan vara vettigast.
Lyfter problemet med Siar-trovärdighet och när om möjligt en Siarkamp kan vara vettigt för byn: tidigt eller senare i spel.
Jag har verkligen inte tagit ställning om att Siarna SKA outa nu: det är därför jag frågar.

Sen när ”feber”-Anthrox lyfter typ samma funderingar som jag så är alltså Anth vettig men jag så scum i dina ögon att du hivar en röst?

Motivera bättre tack🙏

Har du inget bättre gräv på mig så är ju om inte annat just det här scum!
 
Top