Varulv Paris part deux - Runda 1

Feuflux

omjonasson.se
Nä, precis. Jag tror att kardinalgardet påverkar rösterna indirekt genom att de mördar spelare vars områden (och därmed röster) sen försvinner. Är det utrett om detta sker före eller efter utröstningen? Det är säkert skrivet nånstans men jag är så förvirrad vid det här laget på vad jag läst och vad jag inbillat mig att jag läst :D
"Spelledaren gör röstsammanställning i slutet av rundan och den sker INNAN förflyttningar av enheter." <--- citat

Så runda 1 kommer alla ha 1 röst eftersom ni just nu innan ni flyttat enheter kontrollerar varsitt arrondissement.

Sysp

NNO
"Spelledaren gör röstsammanställning i slutet av rundan och den sker INNAN förflyttningar av enheter." <--- citat

Så runda 1 kommer alla ha 1 röst eftersom ni just nu innan ni flyttat enheter kontrollerar varsitt arrondissement.
Tack för förtydligandet.

Alla andra utom Feuflux :D - gissar att detta innebär att kardinalgardet inte ger röster utan även ulvarna har en röst var i första rundan.

Sysp

NNO
Vis av förra spelet så den här gången ska jag inte dra mig för att rösta med bröstet även om jag känner mig osäker så:

Röst: @Basenanji

Jag tycker att du tidigt går ut med "inget nattmord" rimmar illa, särskilt som du var med i förra omgången av Paris (med Vimes, fjodor och Sidd av de som är med även denna gång om jag inte har fel) för två år sen och kanske borde haft i bakhuvudet att Feuflux pratade redan då om att lägga till nattmord i eftertråden. Jag tycker också det är sannolikt att det är två ulvar för spelbalansen, så ditt "det är nog tre ulvar" är känns också som potentiell misinformation.

Sysp

NNO
@Basenanji Även ditt tidiga "vi borde inte ha intresse av att växa" känns illa så här i efterhand när vi ser att byn antagligen måste flytta för att undvika nattmord.

@Basenanji Även ditt tidiga "vi borde inte ha intresse av att växa" känns illa så här i efterhand när vi ser att byn antagligen måste flytta för att undvika nattmord.
Men det hindrar inte oss från att växa? Man hart kvar sitt "etablerade" område så länge ingen annan flyttar in i det, även om man själv har flytt fältet helt

Sömniga Isaac

Rollspelsinkvisitor
Så om jag har läst rätt har vi kommit fram till följande.
  • Runda 1: Spelarna närmast kardinalen tar över nya områden för att undvika eventuella otrevligheter utförda av kardinalen.
  • Det råder fortfarande osäkerhet om exakt hur kardinalen fungerar när det kommer till nattmord, vi vet dock genom spelets upplägg att kardinalen är kopplade till nattmorden. Vilket ligger bakom tanken att de som är granne med kardinalen ska expandera/flytta om mellan områdena.
  • Det råder osäkerhet om häroldens roll. Mitt eget antagande är att häroldens styrka är att den kan röra sig var den vill, så länge det är i angränsande område, och stå kvar i området då den inte studsar mot soldater. Med andra ord en pjäs för att stärka sin position i ett område även om det inte leder till övertag av området. Där behövs soldaten - Så häroldens roll är att stärka upp inflytande, vilket sedan kan leda till maktskifte i tumultet om folk söker expandera sina områden.
  • Det rådde osäkerhet och turbulens i början på grund av missen med BM. Det verkar dock lagt sig nu, så fokuset just nu verkar ligga på kardinalen och hur nattmorden utförs.
Just nu vet vi inte om nattmorden utöver kopplingen till kardinalen. Mitt antaganden är att kardinalen kan utföra nattmord så länge den befinner sig i ett område tillhörande den spelarens färg. Med andra ord spelaren vars område har kardinalen på besök löper risk för mord, även om soldat och härold inte befinner sig i området som spelaren i fråga kontrollerar.

Samtidigt ser jag helt klart rimligheten i det som nämndes att det kan handla om att kardinalens styrka ligger i att eliminera spelaren helt och sudda ut dennes ställning på kartan helt. Ett adelshus utan inflytande som nu blivit utkastat ur spel och med andra ord effektivt mördad.

Ska försöka kika mer i tråden, för det är som @Sysp säger ganska snurrigt med alla tankar och idéer. Jag har säkert läst fel och missförstått något också :)

Sysp

NNO
Men det hindrar inte oss från att växa? Man hart kvar sitt "etablerade" område så länge ingen annan flyttar in i det, även om man själv har flytt fältet helt
Nä, det är det jag menar. Det borde ligga i byns intresse att flytta och därför tycker jag både Brynolf och Basenanji får några rödpoäng när de så tidigt ville börja stå kvar.

Sysp

NNO
Det sannolikaste är väl att ulvarna önskar mord i prioordning, alla spelardrag utförs, SL försöker flytta K-trupperna mot mordoffrens distrikt i prioordning, kardinaltrupperna har oändlig styrka så det lyckas automatiskt, om en spelare har noll distrikt efter båda kardinaltrupperna flyttats så är den spelare ute = nattmördad. Dvs nattmordet är bara en truppförflyttning.

Nä, det är det jag menar. Det borde ligga i byns intresse att flytta och därför tycker jag både Brynolf och Basenanji får några rödpoäng när de så tidigt ville börja stå kvar.
Jag är för att flytta...röra runt i grytan :p

Sysp

NNO
Tack @Feuflux och kvickt agerat! 🙌

Jag är bybo och snel hest. Tänker lite som Brynolf att vi bybor egentligen inte har något intresse av att växa, möjligen för att hindra någon ulvsvällkropp.

Jag tänker också att vi får bedöma varandra utifrån agerande: om en spelare överraskande tar områden utan att säga till innan är det suspekt.

Jag tycker att vi utöver detta ska spela VJVS. Då måste folk ta ställning till varandra konkret.

Min första röst hamnar på @fjodorsenuba ! Fjodor, hurxser du på spelet? Vad tror du att en kardinal gör? Vill du expandera?

RÖST: @fjodorsenuba
@Sidd Här, första sidan i tråden.

Anthrox

Byns sämsta Majestix.
Det sannolikaste är väl att ulvarna önskar mord i prioordning, alla spelardrag utförs, SL försöker flytta K-trupperna mot mordoffrens distrikt i prioordning, kardinaltrupperna har oändlig styrka så det lyckas automatiskt, om en spelare har noll distrikt efter båda kardinaltrupperna flyttats så är den spelare ute = nattmördad. Dvs nattmordet är bara en truppförflyttning.
Blir inte det alldeles för svårt att lyckas med nattmord då?

Sidd

”Bybo”
@Sidd Här, första sidan i tråden.
Basse tar häng på Brynolfs tanke om att vi inte behöver expandera och på så sätt skapa krig, kaos och förvirring, misstag och dribbel som Ulvar älskar. Lät väl vettigt.
Om alla står kvar som inte har en vettig anledning att flytta så kanske vi slipper Nattmord eller så måste Ulvalaget göra nån uppenbart ulvig förflyttning som avslöjar spelmekanik.

Ingen som är uppenbart grönad bör få mer röster!

Om vi nu antar att @Big Mama är grön så skulle vi typ ordna så denne bygger upp ett rejält röst-mandat.

Basenanji

Postd20modernist
Jag har lite familjemys just nu men fattar att jag hamnat i klistret…

…för att jag spekulerat och lagt fram en hypotes.

Är det så ulvigt verkligen?

Anthrox

Byns sämsta Majestix.
Jag har lite familjemys just nu men fattar att jag hamnat i klistret…

…för att jag spekulerat och lagt fram en hypotes.

Är det så ulvigt verkligen?
Nä, inte direkt, men vi har ju ingen annan att jaga just nu :)

Sidd

”Bybo”
Antar att Ulvalaget kommer manövrera så att BM i möjligaste mån tas ur spel.
Jag kommer inte kliva in i dennes arrondissement nr6.
Hur @Vimes agerar här mot BM blir intressant och nåt byn behöver hålla koll på.
Sen så ser det ut som stor chans att en K-enhet kliver ner till arrondissement nr6 och muckar Nattmord.
Tror @Big Mama funderar lite över att diskutera arrondissement nr 14.
Detta gör @Hägerstrand (grön nr13) agerande viktigt.
Vad händer om 2 spelare går in med samma stridsvärde/styrka från olika håll samtidigt till ett arrondissement?
Vem får makten där då? Ingen?

Basenanji

Postd20modernist
Det borde ligga i byns intresse att flytta och därför tycker jag både Brynolf och Basenanji får några rödpoäng när de så tidigt ville börja stå kvar.
Jag tycker att det ger mig och Brynolf MASSVIS av grönpoäng att vi utgår från det som stod i reglerna och agerade på det. Det är viktigt att förstå att Feuflux efter spelets start kompletterade med information.

En ulv hade aldrig varit så kall att den föreslagit en så fräck idé så tidigt.

Anthrox

Byns sämsta Majestix.
Antar att Ulvalaget kommer manövrera så att BM i möjligaste mån tas ur spel.
Jag kommer inte kliva in i dennes arrondissement nr6.
Hur @Vimes agerar här mot BM blir intressant och nåt byn behöver hålla koll på.
Sen så ser det ut som stor chans att en K-enhet kliver ner till arrondissement nr6 och muckar Nattmord.
Tror @Big Mama funderar lite över att diskutera arrondissement nr 14.
Detta gör @Hägerstrand (grön nr13) agerande viktigt.
Vad händer om 2 spelare går in med samma stridsvärde/styrka från olika håll samtidigt till ett arrondissement?
Vem får makten där då? Ingen?
Soldaterna studsar, så ingen av dem går in. Härolder kan gå in tillsammans. Men du måste ju fortfarande ha mest inflytande för att ta över området.

Sömniga Isaac

Rollspelsinkvisitor
Jag har en fundering, som inkluderar dig @Basenanji och även @fjodorsenuba. Om vi alla går in med en härold i område 17, så får ingen kontroll över området och ingen studsar heller. Våra härolder samlas då och kan snacka om läget i centrala Paris. Men tanken, som förmodligen är helt korkad, är att vi då i framtiden kan "ge bort" området genom att flytta övriga härolder från området om det skulle vara så att en bybo behöver räddas utifrån ett scenario där denne är på väg att förlora alla sina områden.

Mitt förslag bygger nog främst på att jag vill flytta härolden för att göra något med pjäsen, medan det övriga var en fundering som dök upp. Samtidigt vill jag inte nödvändigtvis expander därav min tanke att vi som angränsar område 17 kan röra oss dit med våra härolder. En helt ofärdig tanke som kanske inte alls är smart på något sätt.

Anthrox

Byns sämsta Majestix.
Jag har en fundering, som inkluderar dig @Basenanji och även @fjodorsenuba. Om vi alla går in med en härold i område 17, så får ingen kontroll över området och ingen studsar heller. Våra härolder samlas då och kan snacka om läget i centrala Paris. Men tanken, som förmodligen är helt korkad, är att vi då i framtiden kan "ge bort" området genom att flytta övriga härolder från området om det skulle vara så att en bybo behöver räddas utifrån ett scenario där denne är på väg att förlora alla sina områden.

Mitt förslag bygger nog främst på att jag vill flytta härolden för att göra något med pjäsen, medan det övriga var en fundering som dök upp. Samtidigt vill jag inte nödvändigtvis expander därav min tanke att vi som angränsar område 17 kan röra oss dit med våra härolder. En helt ofärdig tanke som kanske inte alls är smart på något sätt.
Jag stöder såna här förslag, tror att det är bra att vi har lite rörelse på härolderna.