Varulv Paris part deux - Runda 1

Anthrox

Byns sämsta Majestix.
Joined
8 Jun 2017
Messages
4,862
Jag vill plocka upp tråden om att ta flera områden eller inte. Det är väl en fördel för båda fraktionerna att ta mark och få fler röster. Om vi som by avstår extra röster så ger vi ju bort dem till ulvarna? Det som jag ser som en nackdel att ha fler områden är att man då är mer utsatt för att kunna bli nattmördad. Om man bara besitter ett område så är det lättare att hoppa bort från att vara kardinalgranne än om man har fler områden där man är oskyddad.

Om ni grönat mig och tycker att jag ska ha mer röst så inte mig emot. Jag behöver dock er hjälp med
1. Jag behöver väktas om det finns en väktare.
2. Hur ska jag uppnå mer område, vart ska jag flytta? Jag har läst alla regler och ideer men kan inte bena ut det.
3. Vem ska vi rösta på? Jag återkommer med min rödgrön-lista men måste säga att alla spelar bra byboigt.
1. Personligen tror jag inte det finns en väktare, eftersom nattmordet verkar vara svårt att utföra som det är redan nu. Däremot tror jag det finns en siare, och vem det är och hur den fungerar.
2. Jag tror det bästa du kan göra nu i R1 är att ta ditt pick och pack och flytta alltsammans till 14, så det inte finns någon risk att kardinalerna går in och mördar dig. Vi har som Vimes påpekat redan ett bra röstläge gentemot ulvarna så det finns inte så stort värde i att ta fler områden (än). Om ett par rundor kan det dock se annorlunda ut.
3. Jag tycker vi kan rösta på Häger som har mage att gå på bröllop när vi har såna här viktiga saker att göra.
 

Feuflux

omjonasson.se
Joined
8 Jan 2001
Messages
5,091
Location
Linköping
@Feuflux bara för att dubbelkolla hur situationen blir:
Orange vill gå in i 11.
Gul vill gå in i 20.
Eftersom gul lämnar 11 är det inga problem att Orange går in i 11?

Om ljusgrön också vill gå in i 20, kommer ljusgrön och gul att studsa tillbaka eftersom soldater is like that.
Och när gul studsar tillbaka till 11 kan Orange då inte vara kvar/gå in i 11 och studsar tillbaka till 3?
Om vi enkelhetens skull säger att ingen annan rör sig, och gul går till 20 så går det bra för orange att gå in i 11. Soldaterna rör sig samtidigt.

Om Ljusgrön också försöker gå in i 20 så kommer både ljusgrön och gul att stå kvar där de står eftersom deras flytt misslyckas. Och då kan orange inte gå in i 11 eftersom den är blockad och även den flytten misslyckas.

Så du har helt rätt.
 

Anthrox

Byns sämsta Majestix.
Joined
8 Jun 2017
Messages
4,862
1. "Nattmords-gate" - Anthrox utgår från att nattmord finns och att kardinalgardet påverkar det innan alla andra spelare och innan Feuflux förtydligat sig i den riktningen.
Jag kan likaväl besvara det här med så det inte finns frågetecken som hänger över mig här.
Ja, jag utgick från att det finns nattmord, det är ett varulvsspel trots allt (jag var inte med på förra spelet och har inte läst det, så har ingen aning om hur det fungerade). Utan nattmord måste ulvarna på något sätt vinna genom utröstningen, men det har inte möjlighet att ta områden utan att bli misstänkta för det. Jag tänkte igenom vad K kan bidra med där, som inte att de har inflytande som ges till en av ulvarna. Men om vi leker med den tanken så ger två kardinaler två extra röster till ulvlaget, så om ett röstdrev vinner som inte var störst så vet vi ju var vi hittar ulvar. Med tre ulvar med två extraröster mot byns åtta måste de rösta ut två bybor och sen ta områden på natten för att kunna styra in en vinst. Visst, det är möjligt men det kändes mindre troligt. Vi kan dessutom testa den tesen nu i R1 om vi vill, genom att alla röstar på varandra.
Det enda andra alternativet för Ks funktion jag kan komma på är att de är kopplade till nattmordet, vilket i mitt huvud låter mer troligt eftersom det inte ger lika tydliga signaler kring vem som är ulvar.
 

Basenanji

Postd20modernist
Joined
4 Nov 2002
Messages
9,794
Nu grubblar jag över något som andra redan kan ha diskuterat och besvarat, men jag undrar hur mycket ulvarna styr kardinalerna?

1) Rödkapporna har en prioriteras mordlista.
2) SL flyttar kardinalenheterna för att försöka utföra morden.
3) Uppstår inget hinder så lyckas dem.
Om jag utgår från hur jag tror att Feuflux har skapat spelet och tänker på att han ville göra ett brädspeligt spel där SL styr en fraktion så tror jag att det fungerar så här:

1) Rödkapporna har en prioriteras mordlista.
Basses tolkning: Ulvarna får skicka in en lista med nattmordsoffer i prioritetsordning. Men ulvarna "styr" inte Kardinaler på något sätt. Det är snarare SL:s egna trupper som SL sköter och SL förösker då flytta kardinalerna till den spelares arrondissement som ulvarna vill mörda. (Tänk er att SL spelar en ond fraktion som vill äta upp spelare)

2) SL flyttar kardinalenheterna för att försöka utföra morden.
Basses tolkning: Ulvarna vet ju själva hur de ska gå och spelarna vet hur de ska gå, men SL kan inte i förväg veta exakt hur spelet till slut landar, för folk kan ju skicka in en order sent och vilket möjligen ändrar allt (soldater studsar mm). Det förklarar varför Feuflux skriver "försöker utföra morden"

3) Uppstår inget hinder så lyckas dem.
Basses tolkning: Dvs, om kardinalerna når rätt spelare enligt prioritetslistan så utförs nattmordet

---

Tråkig insikt:

Vi vet ju inte hur kriterierna för nattmord fungerar, men om det räcker att en kardinal befinner sig i ett arrondissement som har samma färg som spelaren för att ett nattmord ska kunna gå genom så är det tyvärr ingen hjälp att gå bort från kardinalen: det arrondissement en spelare lämnar har ju kvar färgen även om soldater och härolden lämnar arrondissementet... :(

I så fall tjänar vi på att hålla alla i osäkerhet om var vi ska gå gissar jag.
 

Sidd

”Bybo”
Joined
13 Dec 2016
Messages
4,776
Location
Oktoberlandet
tänker på att han ville göra ett brädspeligt spel där SL styr en fraktion
Det där var nyhet för mig.
Viktigt om det stämmer.
Vilken post kommer det ifrån @Basenanji ?

Jag tycker annars det är långsökt och tycker du är långt ute på djupt vatten.
Men visst, har du belägg för att Fluxen skrivit detta så förstår jag dina antaganden.
 

Sidd

”Bybo”
Joined
13 Dec 2016
Messages
4,776
Location
Oktoberlandet
I så fall tjänar vi på att hålla alla i osäkerhet om var vi ska gå gissar jag.
Känns som du vill att vi alla ska dölja våra förflyttningar.
Vad vinner byn på det som matchar upp problemet med att de 3 ulvarna samordnar sina förflyttningar och ”råkar” få majoritet av områden/röster?
 

Basenanji

Postd20modernist
Joined
4 Nov 2002
Messages
9,794
Det där var nyhet för mig.
Viktigt om det stämmer.
Vilken post kommer det ifrån @Basenanji ?

Jag tycker annars det är långsökt och tycker du är långt ute på djupt vatten.
Men visst, har du belägg för att Fluxen skrivit detta så förstår jag dina antaganden.
Nu försöker jag begripa mig på spelets design. Feuflux har inte skrivit mer än vad jag citerat, men eftersom jag känner Feuflux lite grand privat och spelat olika spel med honom (bl.a. den första omgången Paris) så tänker jag mig att spelets design kanske ser ut som ovan.

Jag tror att Feuflux försöker vara lite innovativ och liksom göra något intressant av brädspelsmekanik och varulvsspel.

Frågan är väl egentligen. vad vinner vi i byn på mott grubbel? Tja, kanske bör vi åtminstone diskutera lite mer huruvoda det är bar om det är offentligt känt hur vi går och huruvida det är möjligt att undkomma nattmorden genom att gå iväg från kardinalerna.
 

Basenanji

Postd20modernist
Joined
4 Nov 2002
Messages
9,794
Vad vinner byn på det som matchar upp problemet med att de 3 ulvarna samordnar sina förflyttningar och ”råkar” få majoritet av områden/röster?
Ja, just nu har jag HELT tänkt bort scenarion som handlar om att ulvar får mer röster/majoritet områden etc. Jag avgränsar mig för närvarande till att diskutera nattmorden och kardinalernas roll i spelet.
 

Basenanji

Postd20modernist
Joined
4 Nov 2002
Messages
9,794
Och jag tror att du och jag @Sidd har ganska olika ingångsvärden: jag gissar att du tänker att det är bra att du får fler områden och mer makt i din röst? Själv tycker jag inte att det är så viktigt hur många områden jag har: jag vill hellre att vi som by kollektivt röstar ut ulvar och om vi gör det med en eller flera rösters övervikt spelar ingen roll.

Minispelet "Skaffa många områden" har jag inget intresse av att spela. Jag vill vinna som by mot ulvar.

Men det är jag det.
 

Sysp

NNO
Joined
11 Apr 2017
Messages
1,264
Nu grubblar jag över något som andra redan kan ha diskuterat och besvarat, men jag undrar hur mycket ulvarna styr kardinalerna?



Om jag utgår från hur jag tror att Feuflux har skapat spelet och tänker på att han ville göra ett brädspeligt spel där SL styr en fraktion så tror jag att det fungerar så här:

1) Rödkapporna har en prioriteras mordlista.
Basses tolkning: Ulvarna får skicka in en lista med nattmordsoffer i prioritetsordning. Men ulvarna "styr" inte Kardinaler på något sätt. Det är snarare SL:s egna trupper som SL sköter och SL förösker då flytta kardinalerna till den spelares arrondissement som ulvarna vill mörda. (Tänk er att SL spelar en ond fraktion som vill äta upp spelare)

2) SL flyttar kardinalenheterna för att försöka utföra morden.
Basses tolkning: Ulvarna vet ju själva hur de ska gå och spelarna vet hur de ska gå, men SL kan inte i förväg veta exakt hur spelet till slut landar, för folk kan ju skicka in en order sent och vilket möjligen ändrar allt (soldater studsar mm). Det förklarar varför Feuflux skriver "försöker utföra morden"

3) Uppstår inget hinder så lyckas dem.
Basses tolkning: Dvs, om kardinalerna når rätt spelare enligt prioritetslistan så utförs nattmordet

---

Tråkig insikt:

Vi vet ju inte hur kriterierna för nattmord fungerar, men om det räcker att en kardinal befinner sig i ett arrondissement som har samma färg som spelaren för att ett nattmord ska kunna gå genom så är det tyvärr ingen hjälp att gå bort från kardinalen: det arrondissement en spelare lämnar har ju kvar färgen även om soldater och härolden lämnar arrondissementet... :(

I så fall tjänar vi på att hålla alla i osäkerhet om var vi ska gå gissar jag.
Jag tror att det är precis så, tycker det matchar det vi har fått från Feuflux hittills:

A) Ulvarna skriver en priolista på i vilken ordning de vill försöka mörda spelare. De kan ha en begränsning på hur många de får lista eller så får de lista alla spelarna om de vill, det viktiga är att de är i ordning.

Exempel:
1) Sysp
2) Vimes
3) Basenanji
Osv osv

B) Alla spelarnas drag utförs, inklusive ulvarnas öppna flyttningar av sina egna häroldrar och soldater.

C) SL kollar om första namnet på ulvarnas mordlista har ett område som angränsar till en av kardinaltrupperna, i så fall går ett K in där och nattmord utförs. Feuflux skrev något om ”om inget hinder” här, det kan antingen betyda att det inte är något angränsade område från den spelaren, att det inte finns ett område från den spelare vars dess soldater inte vaktar, att det inte finns den spelarens härold inom räckhåll etc. Här blir det spekulationer, men vi kan nog garantera att spelare som inte har vare sig färgade områden, soldater eller häroldar bredvid kardinaltrupperna är säkra för nattmord.

Jag tycker Basse har spelat upp sig sen min röst med såna här resonemang - det är heller inte fel eller rödande att lyfta problematiken med att ulvarna med en öppen och koordinerad by kan spela brädspelet perfekt hela tiden utan dold info (minus eventuella dolda powerroller), även Anthrox har varit inne på att det möjliggör studsande och liknande utan perfekt info till byn vad som hände, särskilt om spelaren som dog bluir munkavlad för då är det ord mot ord på hur de övriga skickat in sina drag.

Jag är kluven om vi bör dela våra drag helt öppet eller ej, men vi behöver diskutera igenom det ordentligt och inte blocka den diskussionen.

Jag gör så här så länge:

Röst: @Ingen
 

Sysp

NNO
Joined
11 Apr 2017
Messages
1,264
Med det sagt hade jag gärna sett mer från framförallt @fjodorsenuba och @Hägerstrand imorgon, blir svårt inte hänga en av dessa om de inte deltar alls.

Vimes, Anthrox, Sidd och numera Basenanji har jag gillat mycket av det jag sett än så länge. Brynolf, Stradh, Big Mama och Sömnige Isaac är jag mindre övertygad av hittills.

Jag lovade mig själv att jag skulle rösta mer tydligt och tidigare den här omgången så därför lägger jag den här innan läggdags:

Röst: @Brynolf

Magkänslan säger att det var tunt på en del ställen här, och inte så mycket action. Det kan vara orättvist så det får bli omläsning imorgon. Fjodor och Hägern är ju naturligtvis ännu klenare info om, men det ger lite att lägga rösten där innan de är inne.
 

Sidd

”Bybo”
Joined
13 Dec 2016
Messages
4,776
Location
Oktoberlandet
Och jag tror att du och jag @Sidd har ganska olika ingångsvärden: jag gissar att du tänker att det är bra att du får fler områden och mer makt i din röst? Själv tycker jag inte att det är så viktigt hur många områden jag har: jag vill hellre att vi som by kollektivt röstar ut ulvar och om vi gör det med en eller flera rösters övervikt spelar ingen roll.

Minispelet "Skaffa många områden" har jag inget intresse av att spela. Jag vill vinna som by mot ulvar.

Men det är jag det.
Jag är övertygad om att alla deltagare vill ha fler röster. Det gagnar den fraktion som spelaren är med på.
Har vi grönat en spelare så vore det ju jättebra om denne får mer röstmakt och därmed försvagar ulvalaget.
Kan jag göra ett move som avslöjar en ulv har jag inga problem med att offra mig.

Om vi bortser ifrån dig och mig Basse: tycker du inte det är problematiskt om Varulvarna får fler områden= mer röster = kommer närmare vinst?

Om vi inte snackar ihop oss om förflyttningar öppet i tråden så kan vi därmed inte ”styra” varandra. Precis vad ulvalaget vill ha det.

Jag vill att byn samarbetar och öppet visar alla förflyttningar så det inte blir några överraskningarna.
 

Sidd

”Bybo”
Joined
13 Dec 2016
Messages
4,776
Location
Oktoberlandet
C) SL kollar om första namnet på ulvarnas mordlista har ett område som angränsar till en av kardinaltrupperna, i så fall går ett K in där och nattmord utförs. Feuflux skrev något om ”om inget hinder” här, det kan antingen betyda att det inte är något angränsade område från den spelaren, att det inte finns ett område från den spelare vars dess soldater inte vaktar, att det inte finns den spelarens härold inom räckhåll etc. Här blir det spekulationer, men vi kan nog garantera att spelare som inte har vare sig färgade områden, soldater eller häroldar bredvid kardinaltrupperna är säkra för nattmord.
Jaha så ni tror att Feuflux ordnat med en spelmekanik som ger SL dessa brädspels-aktiga funderingar och gör att SL ska reda ut en massa antaganden och fix med pjäserna för att göra rätt.
Då har Fluxen skapat krånglig merjobb-situation för sig själv.
Jag tror inte det.
Jag tror som jag postat tidigare att Ulvalaget skickar PM till SL med order om Kardinalgarenas förflyttningar. Väl på plats så Nattmördas enligt priolista.
Vi får se i R2.

Övriga: återkoppla👍
 

Sysp

NNO
Joined
11 Apr 2017
Messages
1,264
Jaha så ni tror att Feuflux ordnat med en spelmekanik som ger SL dessa brädspels-aktiga funderingar och gör att SL ska reda ut en massa antaganden och fix med pjäserna för att göra rätt.
Då har Fluxen skapat krånglig merjobb-situation för sig själv.
Jag tror inte det.
Jag tror som jag postat tidigare att Ulvalaget skickar PM till SL med order om Kardinalgarenas förflyttningar. Väl på plats så Nattmördas enligt priolista.
Vi får se i R2.

Övriga: återkoppla👍
Alltså nej. Det jag skrev ovan är ju inget beslutsfattande för SL, Feuflux går ju efter ulvarnas priolista precis som en algoritm skulle göra. Så SL spelar inte brädspel ovan, hen är en oberoende moderator precis som vanligt.
 

Sysp

NNO
Joined
11 Apr 2017
Messages
1,264
Okej. Nu är det på gränsen till metaspel ändå kanske. Sluta fiska efter vem som fått vilket PM tack.
Exempel-PM på båda fraktionerna fanns i anmälningstråden här.

Där står även "Du styr även över kardinalgardena! Detaljer separat. " i rödkappornas PM. Detta hanteras i en separat PM-tråd. Men ni kör vi med öppna kort läste jag trådönskemålen som. Så här kommer övergripande info från den tråden.
Så:
1) Rödkapporna har en prioriteras mordlista.
2) SL flyttar kardinalenheterna för att försöka utföra morden.
3) Uppstår inget hinder så lyckas dem.
@Sidd Se 2 här. Du menar att SL flyttar kardinalenheterna enligt exakta order som ulvarna gett så ulvarna lämnar in alltså in sina egna drag för sin spelarroll (härold och soldat), en priolista på mord OCH exakt var kardinalenheterna flyttar?

Det låter mindre troligt för mig än att ulvarna bara styr sin härold+soldat och lämnar in en mordlista, sen försöker SL att flytta kardinalenheterna för att mörda enligt priolistan. Det är alltså bättre för ulvarna om det är som jag tror, då kommer de lyckas med ett mord så länge det finns chans till det, annars måste de helt förutse hur byn flyttar för att lyckas pricka in sitt mord.

Varför är du så säker på din sak? Jag läser det inte alls som du.
 

Basenanji

Postd20modernist
Joined
4 Nov 2002
Messages
9,794
@Sidd okejrå, i R2, R3 mm blir det viktigt att bybor har många områden, jag ser det. Jag tycker bara inte att det är så spännande med det mini-spelet, jag vill ju analysera folks snack! Och ni andra bybor kan ju satsa på områden även om inte just jag gör det.

Däremot tycker jag att det här förtjänar att diskuteras lite mer:

2) SL flyttar kardinalenheterna för att försöka utföra morden.

Varför skriver Feuflux det om ulvarna sköter kardinalernas rörelser?
 

Anthrox

Byns sämsta Majestix.
Joined
8 Jun 2017
Messages
4,862
Såg nu att det inte ens var jag som först föreslog att kardinalerna är involverade i nattmord, Brynolf skrev det i sin första post.
 

Anthrox

Byns sämsta Majestix.
Joined
8 Jun 2017
Messages
4,862
Och i nästa post propagerar Brynolf för att vi borde stå still. Det rimmar dåligt, no?
 
Top