Lite för avancerad för en åttaåring skulle jag säga, men det beror ju mycket på hur mogen och läsvan åttaåringen ifråga är.Leon;n331077 said:Tack för rescensionen! Håller på att leta födelsedagspresent till min lyckligt fantasybitna åttaåriga brorsdotter - och hade tänkt just oändliga historien. Men utifrån din rescension kanske den är för svår för en åttaåring?
Ja, bra. Tänkte också på Momo, men av någon anledning kändes den som att den skulle vara svårare...erikt;n331087 said:Lite för avancerad för en åttaåring skulle jag säga, men det beror ju mycket på hur mogen och läsvan åttaåringen ifråga är.
Ett alternativ av samma författare är ju annars "Momo - eller kampen om tiden". Inte lika mycket "klassisk fantasy" som i Oändliga historien, men en mycket bra bok på alla sätt och vis, och jag tror den skulle passa bättre för en åttaåring.
Det är fortfarande den bok jag tycker är den bästa jag har läst. Och då läste jag om den senast för bara 5-6 år sen.erikt;n331087 said:Lite för avancerad för en åttaåring skulle jag säga, men det beror ju mycket på hur mogen och läsvan åttaåringen ifråga är.
Ett alternativ av samma författare är ju annars "Momo - eller kampen om tiden". Inte lika mycket "klassisk fantasy" som i Oändliga historien, men en mycket bra bok på alla sätt och vis, och jag tror den skulle passa bättre för en åttaåring.
Underbar bok!erikt;n331087 said:Ett alternativ av samma författare är ju annars "Momo - eller kampen om tiden". Inte lika mycket "klassisk fantasy" som i Oändliga historien, men en mycket bra bok på alla sätt och vis, och jag tror den skulle passa bättre för en åttaåring.
TH White motherfucker jag kan inte ens vänta!!! Det är den bra skiten!Khan;n331539 said:Jag insåg precis att jag inte lade upp listan över vilka böcker jag tänkt läsa. Den kommer här. Om någon kommer på något jag glömt skadar det absolut inte att få en påminnelse.
Katherine Kerr - Deverry
JRR Tolkien - Bilbo (Britt G Hallqvists översättning)
Michael Ende - Den Oändliga Historien
Ursula K LeGuin - Trollkarlen från Övärlden
Maggie Furey - Aurian
Terry Brooks - Shannaras ättlingar
CS Lewis - Narnia
Lloyd Alexander - Prydain
Roger Zelazny - Amber (1-5)
JRR Tolkien - Sagan om Ringen (Åke Ohlmarks översättning)
TH White - Svärdet i Stenen
David Eddings - Sagan om Belgarion
Robert Jordan - Sagan om Drakens Återkomst
Hemligt/Lite utanför genren "standardfantasy" 1
Hemligt/Lite utanför genren "standardfantasy" 2
Jag kommer varva de lååååånga serierna med de kortare böckerna för att få lite variation, så ta ordningen med en näve salt.
De är riktigt läsvärda alla fyra. Känns verkligen genomtänkta i hur de för berättelsen framåt och växlar perspektiv och huvudpersoner. Inte vilka fantasy-uppföljare i en serie som helst.Khan;n331538 said:Som barn läste jag aldrig uppföljarna. Det är jag sugen på nu.
Läste om dessa med sonen (eller han läste de sista själv) ganska nyligen. Håller bra än.Khan;n331539 said:Lloyd Alexander - Prydain
Hm. Jag har dem bara på engelska. Är det värt att läsa dem på svenska istället?Jocke;n331564 said:Jag gillade verkligen Amber när de kom på svenska.
Vad jag minns från när jag jag läste om dem senast var första boken usel, men övriga fyra bra. Får se om det stämmer.Bifur;n331566 said:Läste om dessa med sonen (eller han läste de söta själv) ganska nyligen. Håller bra än.
Det kan jag inte tänka mig, det var mer nostalgifaktorn. De kom i Bonniers Fantasybokklubb och gjorde stort intryck på mig, särskilt så här i efterhand känns det som att de format min åsikt om vad som är "bra fantasy". Som jag minns det är det inget som är extra bra eller dåligt med översättningen till svenska.Khan;n331589 said:Hm. Jag har dem bara på engelska. Är det värt att läsa dem på svenska istället?
De söta är tydligen bra enligt mig Jag minns ingen direkt större kvalitetsskillnad mellan dem, men jag läste som sagt bara om de första två.Khan;n331590 said:Vad jag minns från när jag jag läste om dem senast var första boken usel, men övriga fyra bra. Får se om det stämmer.
Amber-serien är bra grejer. Min favvo av Roger Z är dock helt klart Lord of Light - fast då snackar vi ju mytologisk sci-fi istället. Känns som det hade kunnat bli en sjukt kul setting..Jocke;n331564 said:Jag gillade verkligen Amber när de kom på svenska.
Kul lista! Har letat en del lästips på senaste och det här känns som det kan bli en skön infallsvinkel - ett par där man blir sugen på!Khan;n331539 said:Jag insåg precis att jag inte lade upp listan över vilka böcker jag tänkt läsa. Den kommer här. Om någon kommer på något jag glömt skadar det absolut inte att få en påminnelse.
Katherine Kerr - Deverry
JRR Tolkien - Bilbo (Britt G Hallqvists översättning)
Michael Ende - Den Oändliga Historien
Ursula K LeGuin - Trollkarlen från Övärlden
Maggie Furey - Aurian
Terry Brooks - Shannaras ättlingar
CS Lewis - Narnia
Lloyd Alexander - Prydain
Roger Zelazny - Amber (1-5)
JRR Tolkien - Sagan om Ringen (Åke Ohlmarks översättning)
TH White - Svärdet i Stenen
David Eddings - Sagan om Belgarion
Robert Jordan - Sagan om Drakens Återkomst
Hemligt/Lite utanför genren "standardfantasy" 1
Hemligt/Lite utanför genren "standardfantasy" 2
Jag kommer varva de lååååånga serierna med de kortare böckerna för att få lite variation, så ta ordningen med en näve salt.