Varulv [R1] Utkante - en liten by bland drakar och demoner

Brynolf

Dum fan
Joined
11 Oct 2003
Messages
4,641
Location
Stockholm
Och om det är så att samtalsämnena är viktiga för oss, vill vi ju inte missa några. Och borde därför dela upp oss så att ingen plats blir tom.

Detta får vägas mot risken att nattmord är platsbundet och vi i så fall INTE vill avslöja vart vi går.

Rimligtvis väntar vi till R2 med ett sådant här beslut, eftersom vi då fått kvitto på om vad samtalsämnena är för nånting. Nattmordens natur kan bli klurigare att reda ut.
 

Hägerstrand

Tror fortfarande på 7WA
Joined
2 Dec 2022
Messages
1,513
Men vi drar ofta för höga växlar på att spelledaren arbetat ut en perfekt balans för sitt spel och tänkt igenom alla corner cases etc, så avfärda inte allt för enkelt att spelupplägget kan vara warpat från start…
Okej, men jag kommer protestera högljutt om det blir en sån förlust :)

Nu blev det många kommentarer i tät följd från mig här, så ber om ursäkt för det, lite tankar innan familjelivs-radioskugga. När vi ändå pratar lågflygeri så ska jag på munkcon på söndag som håller på hela dagen. Det går att verifiera både i anmälningstråden och i munkcontråden om man är på det humöret.

Jag tycker @Waterhouse fråga-som-inte-skulle-besvaras kring @Sidd var konstig. Sen är han lite ovanligt glad i att gå OT, både med inlägg om Birgit Friggebo och brädspel. Svårt att säga om det är rödande att han spelar ovanligt, eftersom min referens är hur han spelar som ulv. Oavsett vilket tycker jag ju att det är jobbigt att han är med.

röst: @Waterhouse
 

Anthrox

Tunnelseende bybo av oanade proportioner.
Joined
8 Jun 2017
Messages
4,348
Hmm. Kan ens nattmorden vara platsbundna? Säg att vi jobbar ner oss en bit in i rundorna och byborna lyckats gröna varandra genom outning av roller etc, då finns det ju knappt någon chans för en scumm-fraktion att komma tillbaka eftersom det är svårt att få in ett nattmord när det är få spelare kvar då en inte vet var de är. Om ni fattar hur jag tänker?
Tror det måste ligga något extra bakom nattmorden om det är så, annars blir det helt omöjligt att förlora om vi grönar tillräckligt med bybor och håller dem gömda i byn.
 

Anthrox

Tunnelseende bybo av oanade proportioner.
Joined
8 Jun 2017
Messages
4,348
Det talar ju dessutom ännu mer för att byn inte har någon väktare, eftersom det är svårt nog att lyckas utföra nattmord öht senare i spelet.
 

BiobunkerVII

Kaoskardinal
Joined
19 Sep 2013
Messages
1,945
Trot eller ej men här håller jag helt med Anthrox om att det är så vidare ulvigt att deklarera frånvaro ikväll, är ju inte som han skrev att han inte kommer tillbaka mer i R1.

Ska vi pressa Vimes tycker jag snarare att vi ska syna att han börjar spelet med några förtroendeingivande men ofarliga inlägg om spelupplägg och sen varit rätt passiv redan innan meddelandet om kommande lågflygning.

Gällande platser så säger jag som jag sa i ett tidigare inlägg, jag tror inte bara det är fluff, samtalsämnena ger oss nån information vi vet inte bara vad ännu.
Vidare tror jag att nattmorden är lokala, om vi antar att det är 3 scum och vi vidare antar att alla de kan nattmörda globalt - då blir det ju massmord R1, eller tänker jag fel?

Av den anledningen tror jag att scummens förmågor är olika MEN det är febriga spekulationer och min hjärna känns nu lite överhettad sp jag drar mig tillbaka för kvällen.
 

Anthrox

Tunnelseende bybo av oanade proportioner.
Joined
8 Jun 2017
Messages
4,348
Finns det någon anledning att @Vimes , @Sidd , @Brynolf och @Octagonal inte slängt iväg några röster än?

Inte för att det egentligen är någon brådska, men det ger ju lite mer att analysera om vi får in alla i röstmatrisen.
 

Impetigo

Ärkebiskop
Joined
1 Aug 2013
Messages
2,248
Vad är dina tanker om platserna?
Siande på värdhuset känns som sagt tematiskt i min bok, smedjan kan ha med väktandw att göra, tempelbacken kan ha med demoner att göra, marknaden vet jag inte, om det är siande, väktande, demoner och drakar så borde marknaden ha nåt med drakar att göra.

Men det är ju rena spekulationer.

Antingen a) är platserna bara fluff och har ingen mekanisk funktion b) platserna är viktiga för byns eventuella powerroller, för ulvar eller för d3f
Nu freestylar jag här, men tänk såhär då:

3 vanliga ulvar
2 demoner som dödar ulvar men som vinner som egen fraktion (som zombierna)
1 drake som dödar demoner men som vinner tillsammans med byn

Är inte det ett spexigt upplägg?
Mycket spexigt men det motsägs av vinstkriteriet ”en fraktion vinner när ingen annan fraktion kan vinna”. Det framgår ju också att drakar är en egen fraktion, ergo kan inte drakar vinna med byn.
 

Sidd

”Bybo”
Joined
13 Dec 2016
Messages
4,413
Location
Oktoberlandet
Platserna:
Platserna har nån form av betydelse tror jag.

När jag snodde ihop mitt Varulvsjägarna på en snabb helg för att vi skulle banne mig få ihop ett Varulvsspel även den månaden så skissade jag upp en by med olika platser för spelarna att gå till - tänkte att det var kul med val å diskussioner om det. Jag hade flera storsvulstiga ideer om spelmekanik och händelser osv. Efter ett tag i spelbyggandet så insåg jag att - det här blir ju helt ohanterligt och bla insåg jag att jag skulle bli tvungen att fixa fluff med fungerande spelmekanik på varje ställe. Då valde jag att premissen skulle vara att vad än spelarna valde så skulle de vara fast på startstället. Tråkigt - jag vet - men jag hade inte tid att klura ut alla möjliga scenarier och möjliga händelseutvecklingar när spelare började sprida sig i byn. Det blev för mycket så jag skalade ner möjligheterna.

Jag tror @Vimes som gjorde trilogin Varulvar på tåg-båt-flyg också insåg situationen med alla ”rum” osv.

Jag tror @Basenanji samma här inte snårat in sig för mycket i vad de olika platserna ger.

Kanske ”låser det upp” förmågor för vissa spelare tex demon/drake. (Här kanske samtalsämnena har sin plats i spel)

Kanske är förmågor tex nattmord begränsade till att mördaren/offret måste vara på samma plats. (Kanske demonen kan tvinga en spelare att bege sig till en viss plats)

Basse har i vart fall i förväg bestämt hur platserna påverkar spelet men inte hittat på för mycket som kan göra att spelet snurrar iväg i alla möjliga riktningar - så inga konstigheter…

Gärna lite konstruktiv dialog runt dessa funderingar.
 

Waterhouse

Bring Them Home Now
Joined
24 Jun 2023
Messages
1,857
Okej, men jag kommer protestera högljutt om det blir en sån förlust :)

Nu blev det många kommentarer i tät följd från mig här, så ber om ursäkt för det, lite tankar innan familjelivs-radioskugga. När vi ändå pratar lågflygeri så ska jag på munkcon på söndag som håller på hela dagen. Det går att verifiera både i anmälningstråden och i munkcontråden om man är på det humöret.

Jag tycker @Waterhouse fråga-som-inte-skulle-besvaras kring @Sidd var konstig. Sen är han lite ovanligt glad i att gå OT, både med inlägg om Birgit Friggebo och brädspel. Svårt att säga om det är rödande att han spelar ovanligt, eftersom min referens är hur han spelar som ulv. Oavsett vilket tycker jag ju att det är jobbigt att han är med.

röst: @Waterhouse
Överraskande att Hägerstrand hänger på Anthrox på nya felaktiga drev. Dags att klippa navelsträngen till din idol.
 

Sidd

”Bybo”
Joined
13 Dec 2016
Messages
4,413
Location
Oktoberlandet
Jag vill ha en konstruktiv diskussion ang Nattmord.

Jag utgår ifrån att Varulvarna har Nattmord.
Som @Andersson lyfte så verkar det som att det finns andra som kan utför nån annan form av nattmord.
Måste vara demon eller drake som är de som åsyftas.
Om tex draken är i byns lag och demonen är på ulvarnas lag må vara möjligt.
Nåt special med dessa andra nattmord är det ju i alla fall.

Vi vill ju väldigt gärna ta reda på om Nattmorden är ”globala” eller platsberoende.
Den diskussionen vill verkligen INTE Varulvarna förs och leder fram till nåt konstruktivt.

Kan vi på nåt sätt luska ut hur det står till med detta.
Kanske inte nu i R1 när nattmördare kan gömma sig i större grupper men en viktig diskussion framledes.

Är tex Nattmorden globala så är det ju strunt samma vart vi går med tanke på att bli dödade.
Är de platsberoende är det ju jätteviktig info för byn: jag antar att ulvarna redan vet hur det står till med detta.

Är Varulvarnas Nattmord platsberoende så är det en rejäl nerf för dem vilket då gör det mer troligt att de är fler än 2.
3 ulvar och 4 platser för bybor att fly till är kanske en Basse-tanke?

Fortsätt alla som tycker det här är viktigt👍
 

Anthrox

Tunnelseende bybo av oanade proportioner.
Joined
8 Jun 2017
Messages
4,348
Jag vill ha en konstruktiv diskussion ang Nattmord.

Jag utgår ifrån att Varulvarna har Nattmord.
Som @Andersson lyfte så verkar det som att det finns andra som kan utför nån annan form av nattmord.
Måste vara demon eller drake som är de som åsyftas.
Om tex draken är i byns lag och demonen är på ulvarnas lag må vara möjligt.
Nåt special med dessa andra nattmord är det ju i alla fall.

Vi vill ju väldigt gärna ta reda på om Nattmorden är ”globala” eller platsberoende.
Den diskussionen vill verkligen INTE Varulvarna förs och leder fram till nåt konstruktivt.

Kan vi på nåt sätt luska ut hur det står till med detta.
Kanske inte nu i R1 när nattmördare kan gömma sig i större grupper men en viktig diskussion framledes.

Är tex Nattmorden globala så är det ju strunt samma vart vi går med tanke på att bli dödade.
Är de platsberoende är det ju jätteviktig info för byn: jag antar att ulvarna redan vet hur det står till med detta.

Är Varulvarnas Nattmord platsberoende så är det en rejäl nerf för dem vilket då gör det mer troligt att de är fler än 2.
3 ulvar och 4 platser för bybor att fly till är kanske en Basse-tanke?

Fortsätt alla som tycker det här är viktigt👍
Jag tror vi behöver infon vi får från natten till R2 för att föra en diskussion kring det på ett meningsfullt sätt, samma sak med platser och samtalsämnen. Som det är nu så gissar vi ju bara och tänker högt kring en mängd olika scenarion.

Men du har en poäng i att om nattmorden är platsbundna så är det en nerf för scumm-fraktionerna och således innebär att de kan vara ganska många spelare. Med den utgångspunkten tror jag vi bara har 5 eller 6 bybor och resten är scumm i någon form.
 

Impetigo

Ärkebiskop
Joined
1 Aug 2013
Messages
2,248
Jag började skriva inlägget om platser tidigare på dagen och sen dröjde det sig kvar och postades ofäedigt när jag postade des onödiga svaret på Vimes inlägg:

c) platserna är viktiga för att man får information från samtalsämnen, eller d) platserna ger tillgång till förmågor för bybor
 

Impetigo

Ärkebiskop
Joined
1 Aug 2013
Messages
2,248
Jag tror vi behöver infon vi får från natten till R2 för att föra en diskussion kring det på ett meningsfullt sätt, samma sak med platser och samtalsämnen. Som det är nu så gissar vi ju bara och tänker högt kring en mängd olika scenarion.

Men du har en poäng i att om nattmorden är platsbundna så är det en nerf för scumm-fraktionerna och således innebär att de kan vara ganska många spelare. Med den utgångspunkten tror jag vi bara har 5 eller 6 bybor och resten är scumm i någon form.
Jag tror att nattmord är platsbundna, för att kontra det kan det vara så att varje ulv har nattmord tänker jag (det är 25% chans att hamna med sitt offer allt annat lika, med tre ulvar ger det 0,75 nattmord per runda).


Jag tror att demoner (2 till antalet) mördar ulvar (3). Jag tror att Draken (1) mördar demoner (och ulvar?). Jag tror att Ingen mördar Draken. Detta är förstås en ren gissning men det vore fett men bäddar för en härlig slaughterfest bonanza.

När jag vrider på vinstvillkoret ”alla vinner när ingen annan kan vinna” verkar det paradoxalt men enda tolkningen jag kan få ihop är att det är last man (fraktion) standing somgäller vilket talar för slaughterfestbonanza

jag kom också på nu att det möjligtvis finns 4 ulvar iom att detta då ger potentiellt säkertnattmord (om ingem väktare och alla ulvar går till varain plats och mördar samma person). Hade jagvdesignat hade jag inte velat ha det på måt annat sätt. Fyra ulvar år många MEN de har ju då lokala nattmord trots allt och hungriga demoner som har ganska god chans att få träff på ulvarna).

i så fall är det nog 5-4-2-0 eller (hua!) 4-4-2-1

Jag tror att vi ska vara försiktiga med att outa samtalsämnen, beroende på vad som sägs (om det är uppenbart alibifluffigt) tycker jag man ska outa med purgatorisk ordninsföljd på varje plats en ledtråd om samtalsämnet. Det kan vara så att drakar och demoner inte får veta samtalsämnen hur de än bär sig åt till exempel.
 

Anthrox

Tunnelseende bybo av oanade proportioner.
Joined
8 Jun 2017
Messages
4,348
Jag tror att nattmord är platsbundna, för att kontra det kan det vara så att varje ulv har nattmord tänker jag (det är 25% chans att hamna med sitt offer allt annat lika, med tre ulvar ger det 0,75 nattmord per runda).


Jag tror att demoner (2 till antalet) mördar ulvar (3). Jag tror att Draken (1) mördar demoner (och ulvar?). Jag tror att Ingen mördar Draken. Detta är förstås en ren gissning men det vore fett men bäddar för en härlig slaughterfest bonanza.

När jag vrider på vinstvillkoret ”alla vinner när ingen annan kan vinna” verkar det paradoxalt men enda tolkningen jag kan få ihop är att det är last man (fraktion) standing somgäller vilket talar för slaughterfestbonanza

jag kom också på nu att det möjligtvis finns 4 ulvar iom att detta då ger potentiellt säkertnattmord (om ingem väktare och alla ulvar går till varain plats och mördar samma person). Hade jagvdesignat hade jag inte velat ha det på måt annat sätt. Fyra ulvar år många MEN de har ju då lokala nattmord trots allt och hungriga demoner som har ganska god chans att få träff på ulvarna).

i så fall är det nog 5-4-2-0 eller (hua!) 4-4-2-1

Jag tror att vi ska vara försiktiga med att outa samtalsämnen, beroende på vad som sägs (om det är uppenbart alibifluffigt) tycker jag man ska outa med purgatorisk ordninsföljd på varje plats en ledtråd om samtalsämnet. Det kan vara så att drakar och demoner inte får veta samtalsämnen hur de än bär sig åt till exempel.
Jag gillar din matte. Om principen 3/4 ulvar gäller och de har nattmord allihop kommer det innebära att de har enkelt att utföra nattmord nu tidigt i spelet, men ju längre det går desto svårare kommer det bli för dem.

Angående drakgrejen, vad tror du om min tanke att byn har en drakdräpare? Det skulle kunna vara en out för att låta draken vara helt op, men ändå hanterbar av byn ifall det behövs. Om draken då är ute efter demoner och ulvar så vill byn låta draken leva så länge som möjligt, men kan inte dra det hur långt som helst för då riskerar drakdräparen att dö. Jag hade tyckt att det varit ett snyggt spelupplägg iaf.
 

Brynolf

Dum fan
Joined
11 Oct 2003
Messages
4,641
Location
Stockholm
Kan ens nattmorden vara platsbundna? Säg att vi jobbar ner oss en bit in i rundorna och byborna lyckats gröna varandra genom outning av roller etc, då finns det ju knappt någon chans för en scumm-fraktion att komma tillbaka eftersom det är svårt att få in ett nattmord när det är få spelare kvar då en inte vet var de är. Om ni fattar hur jag
Justja. Du har nog rätt här.


Finns det någon anledning att @Vimes , @Sidd , @Brynolf och @Octagonal inte slängt iväg några röster än?
Ja, jag har inte hittat nån att rösta på än. De enda som vibrerade lite på radarn var du och Waterhouse som slogs en stund. Men motiverat en röst? Nä.
 

Sidd

”Bybo”
Joined
13 Dec 2016
Messages
4,413
Location
Oktoberlandet
Jag tror att nattmord är platsbundna, för att kontra det kan det vara så att varje ulv har nattmord tänker jag (det är 25% chans att hamna med sitt offer allt annat lika, med tre ulvar ger det 0,75 nattmord per runda).


Jag tror att demoner (2 till antalet) mördar ulvar (3). Jag tror att Draken (1) mördar demoner (och ulvar?). Jag tror att Ingen mördar Draken. Detta är förstås en ren gissning men det vore fett men bäddar för en härlig slaughterfest bonanza.

När jag vrider på vinstvillkoret ”alla vinner när ingen annan kan vinna” verkar det paradoxalt men enda tolkningen jag kan få ihop är att det är last man (fraktion) standing somgäller vilket talar för slaughterfestbonanza

jag kom också på nu att det möjligtvis finns 4 ulvar iom att detta då ger potentiellt säkertnattmord (om ingem väktare och alla ulvar går till varain plats och mördar samma person). Hade jagvdesignat hade jag inte velat ha det på måt annat sätt. Fyra ulvar år många MEN de har ju då lokala nattmord trots allt och hungriga demoner som har ganska god chans att få träff på ulvarna).

i så fall är det nog 5-4-2-0 eller (hua!) 4-4-2-1

Jag tror att vi ska vara försiktiga med att outa samtalsämnen, beroende på vad som sägs (om det är uppenbart alibifluffigt) tycker jag man ska outa med purgatorisk ordninsföljd på varje plats en ledtråd om samtalsämnet. Det kan vara så att drakar och demoner inte får veta samtalsämnen hur de än bär sig åt till exempel.
Hmm verkar betyda korttårta all-in med extra mycket allt som är gratis.
Tror vi @Basenanji stått full som en kaja en helgmorgon efter krogen vid korvmojjen å mumsat å kom på det upplägget?

Har han spunnit vidare på Varulvskyrkogårdens DTF-blandning med Zombier och spöken?

Ett rörigt upplägg som jag inte vill tro på stämmer för i så fall gör det alldeles för svårt för oss att i R1 gissa nåt vettigt.

Har du rätt redan nu i R1 så hatten av Impe.

Som bybo känns det i så fall mest som att man vill springa och gömma sig eller att jag måste hitta ett fett jäklar 2-handsvärd å vilt börja svinga åt alla håll samtidigt.
 

Sidd

”Bybo”
Joined
13 Dec 2016
Messages
4,413
Location
Oktoberlandet
Jag tror att demoner (2 till antalet) mördar ulvar (3). Jag tror att Draken (1) mördar demoner (och ulvar?). Jag tror att Ingen mördar Draken. Detta är förstås en ren gissning men det vore fett men bäddar för en härlig slaughterfest bonanza.
Betyder i mina ögon att vi har trackers i spel på alla fraktioner (vilket stämmer med Kyrkogården) så att det går att hitta vem mördaren kan nattmörda.

Tror vi verkligen Basse tagit med en massa fler specialförmågor/roller förutom det här med demoner och drakar utan att lyfta det från start?
 
Top