Rickard
Urverk speldesign
Var öppen för hur man kan uppleva rollspel
Varje gång ett spel inte lyfter för mig försöker jag fråga mig själv hur jag ska tänka för att tycka att spelet är kul. Det kan måhända vara att jag inte tycker den sortens "kul" är kul för mig, men jag har ändå lärt mig något av det. Det här gäller även mina egna skapelser. När jag skapade Matiné lärde mig det spelet hur jag skulle spelleda det, för många av de principer jag använde när jag skapade spelet utmanade mig som spelledare. Istället för att anser att spelet var "brutet" eller "inte funkade" så frågade jag mig istället hur jag måste tänka annorlunda för att det skulle fungera. Det här är en princip jag använder mig mycket av när jag skriver spel där jag testar helt nya sätt att spela rollspel på; när jag testar generella principer som borde fungera. Sättet att uppleva rollspelet är också vad som senare går in i min pitch av rollspelet som jag delger till läsaren i början av speltillfället.
Detta är en anledning till varför jag fortfarande tycker det är viktigt att ha design goals som rollspelsmakare.
Varje gång ett spel inte lyfter för mig försöker jag fråga mig själv hur jag ska tänka för att tycka att spelet är kul. Det kan måhända vara att jag inte tycker den sortens "kul" är kul för mig, men jag har ändå lärt mig något av det. Det här gäller även mina egna skapelser. När jag skapade Matiné lärde mig det spelet hur jag skulle spelleda det, för många av de principer jag använde när jag skapade spelet utmanade mig som spelledare. Istället för att anser att spelet var "brutet" eller "inte funkade" så frågade jag mig istället hur jag måste tänka annorlunda för att det skulle fungera. Det här är en princip jag använder mig mycket av när jag skriver spel där jag testar helt nya sätt att spela rollspel på; när jag testar generella principer som borde fungera. Sättet att uppleva rollspelet är också vad som senare går in i min pitch av rollspelet som jag delger till läsaren i början av speltillfället.
Detta är en anledning till varför jag fortfarande tycker det är viktigt att ha design goals som rollspelsmakare.
Last edited: