Beastslayer
ROTN
Så förbannat bra!Är det inte såhär det ALLTID går till?
Den där killen har tränat boxning FS! Kolla fotarbetet!!
Så förbannat bra!Är det inte såhär det ALLTID går till?
Ja, jag har sett den där och ett antal liknande på interwebzen. Tycker du att de illustrerar en relevant situation för det som jag pratar om? Jag pratar alltså om en situation där regler inte gäller, där om du förlorar så befinner du dig i en situation där du ligger riktigt illa till, där du rent av kan dödas om du förlorar. Just den där videon visar två dåliga och en bra sak: Ett uselt exempel där någon står rakt upp och ned och försöker bita i någons underarm och ett exempel där man redan sitter fast i ett rear naked choke. Det som jag pratar om är precis det som han säger i videon 7:40 in.Här är en självförsvars expert och före detta polis som pratar just om bitas
Det insåg jag nog inte riktigt att jag gjort.Sen eftersom du har övergått till antagaden och härskartekniker så slutar jag diskussionen där
Min taekwondo-klubb tränar vägg i vägg med en brottningsklubb. Kikar man in i lokalerna ser det ut som att vi är två olika raser – typ alver och dvärgar.Något som är intressant med fantasy och kampsport är hur olika raser antagligen skulle ha helt olika fighting stilar. Lite som att de antagligen ofta borde använda olika vapen.
En dvärg skulle nog fokusera mycket på grappling då den är kort, stark och tung, men många positioner skulle den undvika om den slogs mot en längre motståndare.
Alver brukar ofta väga mindre och skulle således nog vilja undvika grappling då de helt enkelt inte har så mucket vikt att lägga vakom sin grappling (oklart hur deras faktiska styrka fungerar dock).
Halvlängdsmän, gnomer och annat vill nog inte slåss alls, de är ju mer eller mindre motsvarigheten till ett barn.
Något som är intressant är raser med klor. Oftast får de möjligheten att göra en riv attack eller ett slag. Nu beror det ju så klart på hur långa klor och hur vassa samt vilken rustning motståndaren har men generellt om det är stående fighting så är nog ett slag bättre. Men. I grappling blir klor helt förödande, du kan trycka in dem i halsen, ansikte, ögon, blodådror allt möjligt och din motståndare måste helt enkelt ha full kontroll på dina händer hela tiden vilket gör det mycket svårare att få till nåt annat.
Jag körde ett mma pass en gång och under uppvärmningen så körde vi clinch övningar, jag hamnade med en yngre tjej och vi körde på då jag plötsligt kände nåt som rev mig på armen. Jag stoppade och tog tag i hennes händer och jo, där var långa jävla designer naglar (de som tränar kampsport vet ju att trimmade naglar är superviktigt, hon fick kliva av mattan).
Samma gäller ju raser som har möjligheten att bitas effektivt som tex vargmän som har enorma munnar, de kan ju bita tvärs över ansiktet eller rakt över nacken, skulle inte vilja grapplas mot en sån
Den optimala kampsporten för dessa är Quack Fu.Halvlängdsmän, gnomer och annat vill nog inte slåss alls, de är ju mer eller mindre motsvarigheten till ett barn.
Haha true that.Den optimala kampsporten för dessa är Quack Fu.
Det där är en av mina personliga pet peeves vad gäller våld. Det är sjukt vanligt i TV-serier och film att någon får en smäll och blir knockad, varpå den knockade bara vaknar utan problem en stund senare, möjligen med ett blåmärke och lite huvudvärk.Grejen med flera motståndare är hur jävla svårt det är att knocka någon. /.../
Många spelare har ju nån slags aversion mot att lämna motståndare vid liv också. Jag vet inte om det är TV-spelsinfluenser eller vad.Om vi nu accepterar att detta funkar i fiktion är det konstigt att så få slagsmål i rollspel inte handlar om att knocka motståndaren och "vinna", istället för att nedgöra motståndare och döda.
Men det kan väl hänga ihop med att ens motståndare i typiska rollspel är sådana som vill döda en? Så man vill undvika att lämna en skadad/knockad fiende bakom sig med risk för att denne kvicknar till och utgör ett hot igen?Många spelare har ju nån slags aversion mot att lämna motståndare vid liv också. Jag vet inte om det är TV-spelsinfluenser eller vad.
Inte bara det, utan också att de oftast är Always Chaotic Evil. Världen blir en bättre plats när de är döda, eftersom de inte kan låta bli att vara onda.Men det kan väl hänga ihop med att ens motståndare i typiska rollspel är sådana som vill döda en?
Ja, det där är ju kanske ett ämne för en ny tråd, men många rollspel är ju helt bristfälliga när det gäller att uppmuntra annat beteende än att döda allt RP ser. Jag känner mig aldrig så nöjd som SL som när RP skonar fiender, ber om nåd eller på annat sätt visar prov på någon form av moralMen det kan väl hänga ihop med att ens motståndare i typiska rollspel är sådana som vill döda en?
Kan? Absolut, det skiljer från spelare till spelare och situation till situation.Men det kan väl hänga ihop med att ens motståndare i typiska rollspel är sådana som vill döda en?
Fyra stridsrundor, med två handlingar per runda. Det är faktiskt inte helt ovettigt med tanke på vad de hinner med (från båda sidor) i den videon.Och hur extremt dåligt det går att bara överleva i 20 sekunder obeväpnad mot någon med kniv.