Rollpersonsutmaning januari 2025

BiobunkerVII

Kaoskardinal
Ok, så idag gödslades det med spel här på forumet så jag börjar med att göra en karaktär till Bargains & Bloodshed.

Regellätt sword & sorcery - låter ballt nu kör vi!
Dessutom är jag ju Team Slump alla dagar i veckan så det här passar som handen i stridshandsken

Vi börjar med abilities, så Strength, Dexterity, Constitution, Intelligence, Wisdom och Charisma.
Jag rullar 3t6 för var och en och behåller den lägsta tärningen som modifier (hög nivå på min svengelska idag också så alla läsare känner igen sig...)
STR - 11 modifier 2
DEX - 14 modifier 4
CON - 11 modifier 2
INT - 12 modifier 2
WIS - 13 modifier 3
CHA - 10 modifier 2
Ok, så det känns som jag slog ganska bra där!

Hit points
Rulla en. T8 och lägg till CON - jag slår en 7:a och är lite osäker här om det är 11+7=18 som gäller eller om jag ska använda modifiern för CON dvs 7+2=9

Dags att rulla för legacy
Jag slår 4 vilket är Serf

Hastar vidare med Destiny
16 To Steal the Priceless! Coolt!

Grejs att starta med - så jag ska slå 1T4 för att se hur många grejer jag ska slumpa fram, här känns det som det kan bli ett höftskynke eller 4 balla prylar, jag älskar´t. Älskar det extra mycket eftersom jag slår 3. Finns 3 tabeller att slå på, jag kör en gång på vardera.
Hand-sharpened wooden stake (d6)
A pouch of coins from faraway lands.
Expert duelist challenging a character - den sista kommer från Folktabellen, jag väljer att det är en kontakt som jag har.

Förutom namn tror jag bara det är en grej kvar att göra och det är att testa om jag är trollkarl eller bara en enkel barbar. Jag ska klara ett slag mot antingen INT, WIS eller CHA. Det jag ska slå är en T20 och lägga till modifikationen från vald egenskap och få över 15. Jag kör mot WIS för det ger mig +3. Slår 4 så det var ju skit.

Radulf med sin vassa pinne är redo att sno grejer och slå ihjäl godsägare och biskopar!

BiobunkerVII

Kaoskardinal
Rollperson 11
Ingen sa att det måste vara komplicerade spel och jag har fan 20 jävla karaktärer kvar att göra så jag kör vidare på spel i tråden jag nämnde i inlägget ovan, nämligen SNAFU. Häng med här nu för det här kommer gå undan.

I SNAFU tar du rollen som en Supersoldat på hemligt uppdrag.
Slå för KP 1T6+6 KP - slår 6, gött!, så 12 KP
Välj en gimmick - vad är det som gör mig till supersoldat? Jag var inne på teleportera och eftersom det finns med bland exempelkaraktärerna känns det ok att välja.
Välj standardvapen - AK47
Välj namn Luc Devreaux

That´s all folks

God45

#PrayersForBahakan
Rollperson 11
Ingen sa att det måste vara komplicerade spel och jag har fan 20 jävla karaktärer kvar att göra så jag kör vidare på spel i tråden jag nämnde i inlägget ovan, nämligen SNAFU. Häng med här nu för det här kommer gå undan.

I SNAFU tar du rollen som en Supersoldat på hemligt uppdrag.
Slå för KP 1T6+6 KP - slår 6, gött!, så 12 KP
Välj en gimmick - vad är det som gör mig till supersoldat? Jag var inne på teleportera och eftersom det finns med bland exempelkaraktärerna känns det ok att välja.
Välj standardvapen - AK47
Välj namn Luc Devreaux

That´s all folks
Yaaay :D

BiobunkerVII

Kaoskardinal
Nu börjar det ta sig, ligger väl fortfarande några back sen förra veckan iofs. Dax för Rollperson 12
@ceruleanfive har gjort ett hack till Blades in the Dark nämligen Knives in the NIght - A Cut-and-Slashed Heist Role-Playing Game
Forged in the Dark.

Karaktären skapas i 8 steg
1-3. Choose a playbook - Jag kör på Sneak, det ger mig följande actions: Finesse 1 och Prowl 2 (här kan jag kanske potentiellt lägga ut poängen på andra actions?). Så @Man Mountainman påpekade att jag även har 3 fria poäng att sätta ut så jag sätter 2 på scout och 1 på Brawl
Jag får också ett gäng med special abilities Infiltrator, Ambush m.fl som ger mig spelmekaniska fördelar. Här är det inget val utan jag får de 8 som tillhör Sneak. Nej för tusan jag ljuger ju värre än Bagdad-Bob och läser ganska taffligt- jag ska välja EN! ok, jag väljer:
Spectral Shift. You can briefly slip into the ghost field, becoming
ethereal. This costs 2 stress, with an additional 1 stress for each extra
effect: the shift lasts for minutes, you become completely invisible, or
you gain the ability to hover.

4.Välj en vän och en fiende: Låssmeden Eris är min vän och jag passar mig för huntern Maelis för hon är fan inte att leka med.

5. Välj bakgrund: Jag kör på kriminell, young thug jag gillar´t.

6. Vad är det som driver mig? Jag väljer Legacy - namnet Maelith "Dash" Ashwater ska leva för evigt!

7. Vad är Dash last? Slumpar: Pleasure: Gratification from lovers, food, drink, drugs, art, theater, etc.

8. Namn har jag redan valt, Maelith är senig med stripigt rött hår, ser nog ut vara 15 år äldre än hon är, dvs hon ser att var 34.

Potentiellt (ok jag börjar nog vara trött för det känns som jag missar grejer mest hela tiden) skulle jag också plocka på mig startutrustning, min SL sa att jag får börja med allt som Sneak har så jag har:
Låsdyrkar
Klättringsutrustning
Stealth cloak
Silence bomb
Coola natt-goggles!

Redo för en heist!

Last edited:

BiobunkerVII

Kaoskardinal
Rollperson 13 skapar jag till Expendable Assets.
Minimalistic role-playing rules for a sci-fi landing party

1. Välj namn: Ibanez

2. Så det finns 4 roles, jag ska placera ut lvl2 i en och lvl1 i två.
Brains, Gadgets, Moves och Muscles. Kör på 2 i Moves, 1 i Gadgets och 1 i Brains.

2b. Jag får nu välja lvl antal förmågor i de tre jag valde, så 2 i moves, 1 i Gadget - ja ni fattar
Autofire och Doge i Moves
Security override i Gadgets
Levitation i Brains

Startgear är lika för alla: hjälm, skyddsväst, krafthandske (ok det stod närstridsvapen), Laserbössa och passande gadgets.

Då tror jag Ibanez är redo för att utforska rymden!

Svarte Faraonen

Sumer is icumen in
I det postapokalyptiska Ut mot skären börjar jag med att slå mina egenskaper – 3T6 för Kropp (9), Vighet (16) och Närvaro (13), samt 1T6+5 för Härda (6). Jag slår också 1T4 för att får fram min Tur – jag slår 1 och får alltså inte ändra resultatet av några skador eller slag under sessionen. Jag väljer fokuset Akrobat, vilket ger mig fördelar på att klättra, undvika attacker och liknande.

Därefter slår jag fram tre startföremål med 1T4 och 1T10. Resultaten blir 1-4, 3-1 och 3-6: en hök, en bomb och facklor. Eftersom jag slog 3-1 får jag dessutom shant, en mystisk förmåga. Jag får 18: hämta nornorna. Jag kan frammana de tre nornorna, vilka läker gruppen och tvingar en av dem att berätta en mörk hemlighet. Därmed är jag klar.

Njärdil
Kropp 9, Vighet 16, Närvaro 13, Härda 6, Tur 0
Akrobat
Hök, bomb, facklor
Hämta nornorna

BiobunkerVII

Kaoskardinal
Rollperson 14 - Into the Odd

Man börjar med att rulla 3T6 för Strength, Dexterity, Willpower
STR - 13
DEX - 9
WIL - 12

HP - Man börjar med T6 HP, kan alltså bli en halvdö karaktär från start och jag slår 2 så jag är väl blödarsjuk eller nåt.

Starter package - Så vilken gear man har läser man av i en tabell där man på en axeln läser av sitt högsta värde i STR, DEX eller WILL och på den andra axeln antalet HP, så för min del är det 13 och 2 (ok så om man inte ser tabellen framför sig säger det er inte ett skit) Jag börjar i alla fall med:
Sword (d6)
Pistol (d6)
Crude Armour

Svårare än så är det inte.

Bogislav är redo att klättra ner i nån skum portal och utforska det okända

BiobunkerVII

Kaoskardinal
Rollperson 15
I ett tidigare inlägg snackade jag tydligen massa skit om Coriolis: The Great Dark, strax innan jul släpptes nämligen en Alfa där karaktärskapande ingår, jag hade nog bara nån som man fick tillgång i samband med Kickstartern. Det innebär att jag idag skapar en Explorer till Great Dark.
At its heart Coriolis: The Great Dark is a game about five things: exploration, intrigue, mystery, hope and teamwork.
Vi kastar oss rakt in i karaktärskapandet och den som är van vid Ligans spel kommer känna igen sig.

1. Roll or choose your origin and take it´s talent. Jag slumpar och får:
IN THE PURPLE MEADOWS OF THE CAVE GARDENS och talangen Botanist 1.
Associated faction: The Gardeners Guild

2. Choose your profession: Så vad gjorde jag innan jag blev upptäckare? Finns ett gäng att välja mellan, jag kör på Diversearbetare

3 Roll or choose your specialty and take its talent. Slår fram Alley Cook och får talangen Cook

4 Distribute 24 points on your six attributes. Man måste lägga ut minst 2 och max 5 i alla attribut och yrkets attribut kan du ha 6 poäng i.
STRENGTH: 4
AGILITY : 3
LOGIC: 4
PERCEPTION: 4
INSIGHT: 3
EMPATHY: 6

5 Calculate your Health, Hope, and Heart scores.
Health= ST+AG 7
Hope= LO+EM 10
Heart= IN+PE 7

6 Distribute 3 additional talent points. Alla(?) talanger går att ha flera nivåer i. Man kan inte börja med högre än 2 i någon. Alla yrken kommer med ett mindre antal att välja mellan. Jag kör 1 poäng på Streetwise, Con Artist och Charmer

7 Roll or choose a quirk. En lista med udda egenheter att välja från, det är till stöd för rollspelande och ger också XP. Jag rullar: Alwys eating vilket ju passar bra ihop med Alley Cook.

8 Roll or choose your equipment and keepsake.
Så eftersom det är ett spel från ligan finns ett par alternativ startutrustningar för resepektive yrke, en del kommer från Explorers Guild och allt du har med dig måste stå på rollformuläret. Från yrket får jag:
Cooking utensils, 5 doses of orchid dust, large backpack

Keepsake, Minnessak (eller vad heter det i Väsen och DoD?) jag rullar: Flask of makh spirits, brewed in the Turbine Halls in ‘77

9 Roll or choose your name and appearance.
Magosh Shaved head

10 Roll or choose the reason you became an Explorer.
You always chased thrills

11 Assemble your crew and give it a name.
Det här är ju knepigt när man inte har andra rollpersoner att förhandla med för att skapa en bra besättning. Empathy är också något som inte är viktigt för någon roll i besättningen så jag kör på Guard.
The Tattered Few blir ett bra namn på besättningen

12 Note your crew maneuvers.
Jag börjar med Flank

13 Get equipment and from the Explorers Guild.
Guild starterpack: Backpack, Fusillard pistol, Your choice of light or standard delving suit
Det här ska väl delas med resten av besättningen gissar jag med som vakt börjar jag med ett Fusillard Rifle.

14 Choose your Bird type and note its powers.
Alla explorers har en fågel - eller kanske snarare alla besättningar. Jag slumpar fram specter
The least common type of Bird, has a rapport with the minds of other creatures, its companion and the Explorers in particular. Ballt!
Vår fågel Pyrix ser ut enligt följande: Deep purple, Cyclops eye, Loud
Pyrix har Health 3 och Energy 4

15 Describe your shuttle and rover.
Äh det här får vänta

Last edited:

Svarte Faraonen

Sumer is icumen in
Kopparhavets hjältar använder till större delen samma system som Järn och Hjältarnas tid. Rollpersonsskapandet börjar med val av folkslag. Jag väljer anka, på grund av anka. Det ger mig fem färdighetstärningar på Gömma sig och Smidighet, två på Sjömanskap och tre på Insikt. Jag får Gard 20, Hälsa 15, förmågan Sjöfågel och kunskaper inom jori och ett valfritt språk.

Därefter ska jag välja värv – magiker inom den skolmagiska magitraditionen. Jag placerar ut värdena 65, 45 och 35 på Uthållighet (45), Viljestyrka (65) och Utstrålning (35). Mina övriga grundfärdigheter – Smidighet och Styrka – får 25. Därefter placerar jag ut mina äventyrsfärdigheter: Trolldom 65, Status 55, Språk 45, Lärdom 45, Legender 35, Insikt 35, Lagkunskap 25 och Läkekonst 25. Övriga får 15. Samtliga stridsfärdigheter börjar på 30. Därtill får jag sex fria färdighetstärningar till besvärjelser, en bronsdolk, en trollstav, en formelsamling, äventyrarutrustning och 2T10+10 shekel (16). Därefter ska jag välja en av tre värvsförmågor: Magisk pakt, Stridsmagiker eller Illusionist. Jag väljer Magisk pakt med en våldsam vattenelementar. Mina magitärningar används för att köpa besvärjelserna Blixt, Frammana undin, Frammana tjänsteande och Magisk sköld.

Härnäst placerar jag ut 20 fria färdighetstärningar. Fem läggs på Väderkunskap, så att jag får lättare att agera skeppsmagiker. Tre läggs på Utstrålning för att framhäva min auktoritet, fem på Spel så att jag kan vinna, två på Sjömanskap, två på Insikt och tre på Trolldom. De sista fem tärningarna läggs på besvärjelserna Frammana åskfågel och Åkalla beskyddare. Därefter slår jag alla utplacerade färdighetstärningar för att få mitt slutgiltiga resultat. Eftersom mitt värde i Språk är 45 får jag välja ytterligare ett språk, utöver det extra jag fick som anka. Jag talar nu dalci och moreliska.

Jag har nu ytterligare tio poäng att fördela på Hälsa och Gard. För enkelhetens skull får båda +5, så Gard 25 och Hälsa 20. Därefter ska jag välja fyra särdrag. Hetsporre och Maktlysten passar båda bra, och för att mjuka upp personligheten lite väljer jag också Generös. Därtill lägger jag en princip – Låt ingen trampa på dig. Jag köper till en flaska bläck, en hängmatta och ett smickelbräde och är därefter redo för äventyr.

Œuf Perdu
Anka, magiker
Förmågor: Magisk pakt, Sjöfågel
Grundfärdigheter: Smidighet 50, Styrka 25, Uthållighet 45, Utstrålning 41, Viljestyrka 65.
Äventyrsfärdigheter: Gömma sig 40, Insikt 58, Lagkunskap 25, Legender 35, Läkekonst 25, Lärdom 45, Sjömanskap 32, Spel 35, Språk 45, Status 55, Trolldom 76, Väderkunskap 32, Övriga 15.
Stridsfärdigheter: Samtliga 30.
Besvärjelser: Blixt, Frammana undin, Frammana tjänsteande, Frammana åskfågel, Magisk sköld, Åkalla beskyddare.
Språk: Dalci, jori, moreliska.
Särdrag: Generös, Hetsporre, Låt ingen trampa på dig, Maktlysten.
Utrustning: Bläck, bronsdolk, formelsamling, hängmatta, smickelbräde, trollstav, äventyrarutrustning, 12 shekel.

Svarte Faraonen

Sumer is icumen in
Idag kör jag Dungeons & Dragons 3.5, med olika roliga tilläggsböcker. Jag börjar med att slå 4T6 och ta bort den sämsta tärningen för att få mina attribut. Det blir Strength 16, Dexterity 9, Constitution 12, Intelligence 15, Wisdom 12 och Charisma 10. Stark och intelligent som jag är siktar jag in mig på klassen Duskblade, vilken beskrivs i Player’s Handbook II. Jag beslutar att göra min rollperson till en alv. Detta ger mig Dexterity +2, Constitution -2, immunitet mot magisk sömn, +2 mot förtrollningar, nattsyn, vapenfärdighet med bågar och svärd samt +2 på färdigheterna Listen, Search och Spot. Jag talar Common och Elven, och eftersom jag har Intelligence 15 kan jag också lägga till två ytterligare språk. Jag väljer Draconic och Sylvan.

Som Duskblade lär jag mig använda de flesta vapen, rustningar och sköldar. Jag får också 24 färdighetspoäng, vilka jag spenderar på att maxa färdigheterna Concentration, Decipher Script, Knowledge (arcana), Knowledge (history), Ride och Sense Motive. Jag har bra saves inom Fortitude och Will och får från start +1 i attackbonus. Jag får också förmågorna Arcane Attunement (låter mig använda extra magiska förmågor sammanlagt 3 + Int-modifikation gånger per dag) och Armored Mage (låter mig ignorera risken att lätt rustning försämrar mitt trollande). Därtill börjar jag med 8 hit points.

När jag börjar spelet kan jag två besvärjelser vardera på level 0 och level 1, plus en extra level 0-besvärjelse per poäng Intelligensbonus. När man räknar in bonusbesvärjelser för hög Intelligence kan jag också använda tre av vardera varje dag. Då det bara finns fyra level 0-besvärjelser på listan över sådana jag kan lära mig är valet enkelt där. Bland första nivåns besvärjelser väljer jag Color Spray och Bigby’s Tripping Hand.

Härnäst ska jag välja en feat, en specialförmåga av något slag. Då jag ser att jag kommer att få Combat Caster på nivå 2 väljer jag inte den just nu, utan plockar istället Combat Expertise, vilken låter mig slåss defensivt (jag har ju inte världens bästa fysik).

Jag får också 6d4×10 gp att handla utrustning för. Ett långsvärd, en lätt sköld och en brynjeskjorta känns som optimal stridsutrustning. Jag lägger även till två kastyxor om jag behöver göra skada på avstånd, samt lite perifer utrustning.

Som alv drar jag naturligt åt Chaotic good i fråga om livsåskådning, och jag dyrkar även alvguden Corellon Larethian. Jag är 138 år gammal, kring 155 cm lång och väger lite under 50 kg. Ett namn bara, så är jag klar.

Valanthe Naïlo
Elf, duskblade 1
Chaotic good, worships Corellon Larethian, 138 years, 5’1”, 104 lbs.
Strength 16/+3, Dexterity 11/0, Constitution 10/0, Intelligence 15/+2, Wisdom 12/+1, Charisma 10/0
Hit Points 8, Move 30 ft
Racial Abilities: Immunity to magical sleep, +2 against enchantments, Low-light vision, +2 Listen, +2 Search, +2 Spot.
Class Abilities: Arcane Attunement (5/day), Armored Mage (Light).
Skills: Concentration 4/+4, Decipher Script 4/+6, Knowledge (arcana) 4/+6, Knowledge (history) 4/+6, Listen 0/+3, Ride 4/+4, Search 0/+4, Sense Motive 4/+5, Spot 0/+3.
Saves: Fortitude +2, Reflex +0, Will +3
Feats: Combat Expertise
Attacks: Melee +4, Ranged +1
Weapon Proficiencies: Simple and martial weapons, All armor, Shields.
Spells per day: 3/3
Level 0 spells known: Acid Splash, Disrupt Undead, Ray of Frost, Touch of Fatigue.
Level 1 spells known: Bigby’s Tripping Hand, Color Spray.
Equipment: Backpack, Bedroll, Chain Shirt, Explorer’s Outfit, Flint and steel, Light wooden shield, Longsword, Mess kit, Soap, Spell component pouch, Throwing axes (2), Waterskin, Winter blanket, 5 gp, 3 sp.

BiobunkerVII

Kaoskardinal
Jag har nog slut på nya spel och hälften av utmaningen kvar. Kör på några av de roligaste spelen att skapa karaktärer till från förra året.

Rollperson 16 Nordiska Väsen
Kör enligt det eminenta Life-path-systemet som finns i slutet av regelboken.

1.Slå eller välj klass - jag slumpar 16 - fattig 1 tillgång
2.Uppväxt - Sjuklig uppväxt, att jag nått vuxen ålder är ett mysterium. Det ger mig också följande värde på egenskaper och färdogheter.
Fysik 2, Precision 4, Logik 5, Empati 4
Läkekonst 1, Lönndom 1, Bildning 1, Undersökning 1, Vaksamhet 2
3. Yrke - Rullar en stabil 22:a = Tjuv och arketypen vagabond +1 i tillgångar
4- Livshändelsetabellen - vilket underbart ord! Jag slår fram Hårt arbete, så nån gång på vägen lämnade jag det kriminella livet bakom mig, i alla fall temporärt. Det ger mig 1 i Kraftprov och 1 i Vaksamhet - jag får inte ha mer än 2 i Vaksamhet så jag flyttar den poängen till Manipulera, jag får även en Yax.
8. Men vänta Bunkern är du full vad hände med steg 5-7? Kul att ni frågar jag väljer att spela som ung och hoppar därför direkt till steg 8 vilket innebär att jag får flytta om Grundegenskapspoäng, man får ha 5 i den bästa egenskapen för arketypen vilket i mitt fall är Fysik så jag flyttar 2 poäng från logik till fysik.
Fysik 4
Precision 4
Logik 3
Empati 4

9. Placera ut 2 extra färdighetspoäng.
Läkekonst 1
Lönndom 2 (1 extra i steg 9)
Bildning 1
Undersökning 1
Vaksamhet 2
Kraftprov 1
Manipulera 1
Närkamp 1 (1 extra i steg 9)

10. Drivkraft, Trauma och Mörk hemlighet
Drivkraft: Hitta min familj
Trauma: Jag är evigt förälskad i ett skogsrå
Mörk hemlighet: Jag är bortbyting

11. Välj 1 föremål från arketypen
Vandringsstav, hund, kofot eller brännvin? Brännvin så klart!

Jöns Herman Rask är klar för att fördriva spöken och älska med skogsrån och nymfer

BiobunkerVII

Kaoskardinal
Rollperson 18
@Feuflux nämnde i en annan tråd sin karaktärsgenerator till Symbaroum och jag behöver spel att skapa karaktärer till. Så här kommer min karaktär.
määhhhh bilden var för stor

Svarte Faraonen

Sumer is icumen in
År 2008 kom en nyutgåva av det klassiska brittiska fantasyrollspelet Dragon Warriors ut, och det är det jag arbetar med idag. Jag börjar med att slå 3T6 i ordning för mina attribut: Strength 9, Reflexes 12, Intelligence 14, Psychic Talent 12 och Looks 7. Jag väljer klassen Mystic. Detta gör att jag börjar spelet med 1T6+5 health points – jag har tur och får 11.

Jag ska nu räkna ut mina stridsegenskaper, magiska stridsegenskaper, med mera. Baserat på min klass får jag Attack 12, Defence 6, Magical Attack 14, Magical Defence 4, Evasion 3, Stealth 14 och Perception 6. Mina attribut är genomsnittliga nog att de inte påverkar dessa.

Som mystiker påbörjar jag spelet med en bemästrad besvärjelse – en som alltid är ”på”. En första rangens mystiker har bara ett val, See Enchantment. Jag kan bära all rustning upp till och med brynjehauberk och använda besvärjelserna Invigorate (hela mig själv), Mirage (skapa illusioner), See Enchantment (upptäcka förtrollningar) och Suspended Animation (försätta mig i skendöd). Därtill börjar jag med vissa särskilda förmågor: Premonition (upptäcka fara) 37% och ESP (läsa tankar) 8%.

Jag börjar med en utrustningslista förutbestämd av min klass. Därefter ska jag generera en bakgrund. Jag slumpar fram att jag kommer från den mest ömkliga sociala klassen i spelet – kolare, ”lower even then [sic!] the riffraff of the towns”. Beskrivningen behöver egentligen citeras i sin helhet, för den är så härlig:
”These strange, secretive folk live in isolated communities at the forest’s edge and make occasional visits to the nearby villages to barter their only commodity in exchange for food and tatters of hide. A sullen people with an inbred distrust of strangers, they smell vile, are stained swart by the smoke of their fires, die after a short and ugly life, and venerate pagan spirits that they knew in prehistoric times.”

Jag tänker mig att min rollpersons låga Looks kan bero på att hon blivit brännskadad av en kolbrand. Jag kan inga språk utöver mitt modersmål och är inte läskunnig.

Kela the Flame-Scarred
Rank 1 Mystic
Strength 9, Reflexes 12, Intelligence 14, Psychic Talent 12, Looks 7, Health Points 11
Attack 12, Defence 6, Magical Attack 14, Magical Defence 4, Evasion 3, Stealth 14, Perception 6
Premonition 37%, ESP 8%
Equipment: Arrows (6), Backpack, Bow, Dagger, Flint and tinder, Lantern, Mail hauberk, Quiver, Sword, 12 florins.

Svarte Faraonen

Sumer is icumen in
I Heroes of Cerulea börjar jag med att välja ett folkslag. Jag beslutar mig för Aquarian, ett sjölevande folk med fisklika drag. Jag får specialförmågan att simma långt under vattnet och attackera under vattnet genom att spendera energi. Jag börjar spelet med tre hjärtan, tre energi, femton ädelstenar (spelets valuta), en liten påse och en treudd. Jag får även slå fram ett specialföremål: en magisk mantel som gör mig osårbar om jag spenderar energi. Jag sätter ut mina attribut: Might 1, Bravery 3, Insight 2. Jag slumpar också fram att jag har vitt hår och svarta kläder. För tio ädelstenar köper jag också snacks och en bomb. Till sist slumpar jag fram ett namn: Onola.

Onola the Aquarian
White hair, black clothes
3 Hearts, 3 Energy
Might 1, Bravery 3, Insight 2
Trident, Magic Cape, Small Pouch, Snacks, Bomb

Svarte Faraonen

Sumer is icumen in
I Sagan om Ringen börjar jag med att slå fram mina egenskapsvärden med 1T100. Värden under 20 slås dock om. Det blir Styrka 93, Smidighet 20, Fysik 36, Intelligens 90, Psyke 62 och Personlighet 91. Jag väljer att spela en sindarinalv, vilket innebär att ett av mina två högsta värden måste placeras på Personlighet. Mina egenskapsvärden kombinerat med mitt folkslag ger mig egenskapsbonusarna Styrka +10+0, Smidighet -5+10, Fysik 0+5, Intelligens +10+0, Psyke +0+5 och Personlighet +10+10. Jag får även +10 på slag mot gift och +100 på slag mot sjukdomar – alver blir helt enkelt inte sjuka. Jag slår också 1T100 och lägger till min bonus från Personlighet för att få mitt värde i Utseende – 83.

Som sindarinalv får jag bakgrundsfärdigheterna Ingen rustning 1, Enhands eggvapen 1, Projektilvapen 2, Klättra 1, Rida 1, Simma 2, Smyga/gömma sig 3, Läsa runor 1, Använda magiska föremål 1, Kroppsbyggnad 1 och och Iakttagelseförmåga 3. Det är 30% chans att jag får en extra besvärjelselista, men icke. Jag får också 8 extra språknivåer och tre bakgrundspoäng. Jag talar redan sindarin (nivå 5), människornas väströna (nivå 5), skogsalvernas betheur (nivå 4) och noldoralvernas quenya (nivå 3), men för mina extra språknivåer ser jag till att bli flytande på quenya (nivå 5) och lär mig även lite av dunedains gamla språk adunaiska (nivå 3) och det österländska logathig (nivå 3).

Jag ska nu välja yrke. Jag gör den klassiska fulingen och väljer yrke efter min lägsta egenskap – detta egenskapsvärde får nämligen ersättas med 90. Således blir jag spejare, och min Smidighet sätts till 90. Det passar ju inte att ha en klumpig alv. Jag ska också välja vilket magiskt rike jag sysslar med, och då Intelligens är högre än Psyke väljer jag trollkarlarnas och bardernas jordmagi. Jag är nu en spejare på rang 1 med 10 000 erfarenhetspoäng (ja, det är vad alla får!). Min intelligens ger mig också ett kraftpoäng.

Jag ska nu spendera mina tre bakgrundspoäng. Jag väljer att lägga ett på att får extra färdighetsnivåer, ett på att höja Styrka till 95 och ett på att få en särskild förmåga – det blir en extra besvärjelselista. Jag väljer Sinnenas kraft, och får därför besvärjelsen Spiritus familiarus.

Jag får nu sätta ut ytterligare färdighetspoäng. Jag väljer Ingen rustning 1, Enhands eggvapen 1, Projektilvapen 1, Stångvapen 1, Klättra 1, Simma 1, Spåra 1, Anfall bakifrån 2, Smyga/gömma sig 1, Oskadliggöra fällor 1, Kroppsbyggnad 1, Läsa runor 1 (det andra poänget från Kroppsbyggnad, vilket inte går att spendera) och Iakttagelseförmåga 1 (taget från poängen för språk – jag tycker jag är rätt mångspråkig som det är). De extra färdighetsnivåerna från mina bakgrundspoäng läggs på den sekundära färdigheten Musik, vilken jag får 5 i.

Jag börjar spelet med två valfria vapen (kortsvärd och långbåge) samt kläder och diverse personliga ägodelar. Jag får också två guldstycken, med vilka jag köper ett rep och diverse läkeörter. Jag räknas samman mina färdighetsbonusar och är klar sånär som på ett namn – Radhanar, ”stigbroder” på sindarin.

Radhanar
Egenskaper: Styrka 93 (+15), Smidighet 90 (+20), Fysik 36 (+5), Intelligens 90 (+10), Psyke 63 (+5), Personlighet 91 (+20), Utseende 83. +10 mot gifter, +100 mot sjukdomar, 1 kraftpoäng.
Färdigheter: Ingen rustning 2 (+30), Enhands eggvapen 2 (+25), Projektilvapen 3 (+35), Stångvapen 1 (+20), Klättra 2 (+30), Rida 1 (+10), Simma 3 (+35), Spåra 2 (+20), Anfall bakifrån 2 (+10), Smyga/gömma sig 4 (+40), Oskadliggöra fällor 1 (+10), Läsa runor 2 (+20), Använda magiska föremål 1 (+10), Kroppsbyggnad 2 (+10), Iakttagelseförmåga 4 (+25), Musik 5 (+45).
Språk: Sindarin (5), Väströna (5), Quenya (5), Betheur (4), Adunaiska (3), Logathig (3)
Besvärjelselistor: Sinnenas kraft
Utrustning: Arfandas (3 doser), Draaf (2 doser), Kortsvärd, Långbåge, Mantel, Rep (god kvalitet, 15 m), Stövlar, 2 ss, 8 bs.

Svarte Faraonen

Sumer is icumen in
Min rollperson i Sorcerer är, tänker jag, den sista levande medlemmen av en inkrökt landsbygdsfamilj med svartkonsttraditioner, som familjen Whateley om de inte hade hunnit sprida skräck i Dunwich än. Jag ska börja med att sätta ut 10 poäng på de tre egenskaperna Stamina (alla fysiska handlingar), Will (alla normala mentala handlingar) och Lore (magiskt kunnande). Ett allt för lågt värde i Will rekommenderas inte, så även om jag inte tänker på min rollperson som särdeles själsligt stark sätter jag 3. När jag kollar genom beskrivningarna av potentiella anledningar till ens värde i Lore hittar jag ”coven member”, vilket rekommenderar Lore 2 eller 3, så jag sätter 2. Till sist sätter jag Stamina 5 – jag frammanar inte bara demoner, jag jobbar på gården också! Därefter ska varje egenskap få en beskrivning. ”Coven Member” är redan given för mitt värde i Lore, Stamina får ”Heavy Labourer” och Will får ”Belief System” – i det sistnämnda fallet såklart min tro på min familjs seder. Jag får också 5 i Humanity, ty detta värde motsvarar det högsta av Will och Stamina.

Därefter väljer jag ett ”Cover”, alltså en civil identitet som jag har när jag inte åkallar demoner. ”Farmboy” känns given. Denna får samma värde som antingen Stamina eller Will, beroende på vad den bäst matchar, och då det rör sig om ett fysiskt arbete tar jag Stamina.

Därefter ska jag välja ”Price” – en nackdel som reflekterar vad jag har behövt offra för att börja åkalla demoner. Detta måste vara något som ger en tärningsnackdel, inte bara någon rollspelsgrej. Jag tar ”Poorly Adjusted” – jag får -1 på alla slag för att bete mig sofistikerat eller urbant, då jag har vuxit upp på en isolerad gård med konstiga sedvänjor. Likaså har jag en ”Telltale” som gör att andra magiker kan känna igen mig. Min kropp är täckt med ärrtatueringar i olika folkmagiska mönster.

Nu kommer det festliga – demonen. Jag börjar spelet med en demon bunden till mig. När jag kollar genom de olika demontyperna tycker jag att ”Passing” verkar mest intressant, det vill säga demoner som ser ut som något ”naturligt”. I mitt fall är min demon en stor, raggig hund. Precis som själva rollpersonen har demonen en Telltale – den lämnar alltid sotiga fotspår var den än går.

Jag väljer därefter demonens krafter. Till att börja med har den Cover (Hound) – den har alla färdigheter en riktig hund kan tänkas ha. Därtill har den Special Damage (Claws and fangs) och Shapeshift, då den kan anta formen av en människa i några minuter. Slutligen har den Perception (Body language). Min demon är en mästare på att läsa av människors kroppspråk. Detta är bra, eftersom min rollperson är socialt klumpig, så han börjar rätt av som beroende av sin demon för att funka socialt. Med fyra egenskaper får demonen Lore 4. Dess Stamina ska bedömas beroende på hur hård den verkar – jag väljer 4 där också. Will är alltid minst en poäng högre än den högsta av Lore eller Stamina, så 5. Detta ger den också Power 5.

Demonen – Kathaios – har också ett begär och ett behov. Begäret är anarki. Kathaios vill omstörta sociala ordningar och omkullkasta de mäktiga. Behovet är levande kött – inte nödvändigtvis mänskligt, men jag kanske behöver bli stammis på en djuraffär av alldeles fel anledningar.

Jag ska nu slå för hur väl jag lyckades binda Kathaios, den första demonen jag själv åkallade. Jag tänker mig att jag använde Stamina – jag jagade med honom, drev honom i skogarna på jakt efter vilt och skulle visa mig som en överlägsen jägare. Jag slår för mina 5 Stamina, Kathaios slår för sina 5 Will. Jag får 9, 8, 7, 4, 1 och Kathaios får 7, 6, 2, 1, 1. Det innebär att två av mina tärningar är över hans två högsta, så jag har +2 i att handskas med honom. Jag slår också min Humanity på 5 mot Kathaios Power på 5. Kathaios vinner, så jag förlorar 1 Humanity.

Det sista jag ska bestämma är en ”Kicker”, något som satte igång äventyret. Jag tänker mig att min sista köttsliga släkting, min farfar, försökte mörda mig efter att ha skjutit ihjäl min näst sista köttsliga släkting, min farmor. Istället var det han som dog i försöket att skjuta mig, och jag har nu plockat på mig mina fåtaliga ägodelar och liftat bort från vårt fördömda hus, in mot storstan. Bara en pojke och hans hund.

Billy Grönberg
Stamina 5 (Heavy Labour)
Will 3 (Belief System)
Lore 2 (Coven Member)
Humanity 4
Cover 5 (Farmboy)
Price: Poorly adjusted
Telltale: Occult scarification
Demon: Kathaios (Stamina 4, Will 5, Lore 4, Cover, Perception, Shapeshift, Special damage, desires anarchy, needs living meat, binding +2)
Kicker: Suddenly became last of my family

Svarte Faraonen

Sumer is icumen in
Även idag gör vi en magiker – nu till Ars Magica. Det går även att skapa följeslagare och hejdukar, men just nu siktar jag på att jag ska vara en magus. Det innebär att jag ska välja ett av Europas hermetiska hus att vara medlem av. Jag väljer hus Bjornaer, en mysteriekult där alla kan skifta form till ett djur.

Nästa steg är virtues och flaws – för- och nackdelar. Jag får automatiskt Social Status – Hermetic Magus (jag är en magiker av Hermesorden, den samordnade kraften för alla europeiska magiker), The Gift (jag kan använda magi men väcker oro hos både människor och djur) och Heartbeast (jag kan förvandlas till ett djur – alla som är invigda i hus Bjornaer har denna). Därefter ska jag välja ytterligare för- och nackdelar så att de väger upp varandra. Notera dock att det finns rätt många ”snälla” nackdelar som snarare är starka karaktärsdrag. Det finns både ”minor” (värda 1 poäng) och ”major (värda 3 poäng) egenskaper.

För att underlätta i mina interaktioner med andra djur väljer jag Inoffensive to Animals (minor virtue), så att min magiska gåva inte stör ut djur. Om jag ska kunna använda magi i djurform utan problem kräver det att jag tar Quiet Magic (minor virtue) två gånger, och Subtle Magic (minor virtue) en gång. Jag tar också Afflicted Tongue (minor flaw) – jag stammar kraftigt. Jag tänker att detta kan vara en faktor i att min rollperson trivs bättre i djurform. En annan är Transvestite (minor flaw). Formuleringarna på detta problem är kanske inte de allra bästa sedda i samtidens ljus, men min rollperson är en transkvinna. Spännande nog är hennes hjärtedjur även anatomiskt av honkön. Detta gör att jag också tar Black Sheep (major story flaw) – jag kommer från en rikt och mäktig familj som jag har orsakat vanheder. Trots detta är jag också Carefree (minor flaw). Min ädla familjebakgrund har skänkt mig Privileged Upbringing (minor virtue). Jag väljer även Improved Characteristics (minor virtue) för att kunna ha högre grundegenskaper, och Famous (minor virtue) för att ge mig ett gott rykte bland lokalbefolkningen.

Det är nu dags att skaffa grundegenskaper. Spelet noterar att Intelligence och Stamina är särskilt viktiga för magiker, samt Communication om man vill vara bra på att skriva böcker. Jag skaffar Intelligence +3, Perception +1, Presence +1, Communication 0, Strength -1, Stamina +1, Dexterity +1 och Quickness +1.

Nu är det dags för ”abilities”, det vill säga färdigheter och dylikt. Redan från början har jag 1 i Heartbeast, vilken kan användas för att förvandlas till min djurform (en rävhona). Jag får också några uppväxtfärdigheter. Jag väljer ”exploring childhood” och får Area Lore 2, Athletics 1, Awareness 1, Native Language 5, Stealth 1 och Survival 2. Jag beslutar att mitt modersmål är occitanska och att det område jag känner till är Guyenne. Min privilegierade uppväxt ger mig 50 extra färdighetspoäng att spendera på generella, akademiska och krigiska förmågor. Jag skaffar Artes Liberales 2, Bows 1, Etiquette 1, Latin 1, Legerdemain 1, Ride 1 och Stealth 2. Därtill får jag 15 poäng per levnadsår utöver de fem första. Jag tänker mig att jag blir magikerlärling vid tio års ålder, och har därför först 75 poäng att spendera på generella förmågor. Här skaffar jag Area Lore (Guyenne) 3, Charm 1, Concentration 2, Folk Ken 2, Legerdemain 2 och Stealth 3. Under min lärlingstid, vilken är 15 år, får jag sedan 240 poäng på färdigheter och 120 nivåer av tränade besvärjelser. Jag börjar med att höja mina värden till de rekommenderade för magiker. Jag har redan Artes Liberales, men skaffar också Latin 4, Magic Theory 3 och Parma Magica 1. Därtill skaffar jag Code of Hermes 1, Finesse 1, Heartbeast 2, Penetration 1 och Survival 3. Jag ska också känna till magins tekniker och former. Teknikerna är Creo (skapa), Intellego (förnimma), Muto (förändra), Perdo (förgöra) och Rego (kontrollera). Formerna är Animal (djur), Aquam (vatten), Auram (luft), Corpus (människokroppen), Herbam (växter), Ignem (eld), Imaginem (illusioner, mer eller mindre), Mentem (medvetandet), Terram (jord) och Vim (magisk kraft). Jag sätter ut Creo 1, Intellego 1, Muto 8, Perdo 1, Rego 4, Animal 8 och Corpus 9. Besvärjelserna jag väljer är Beast of Outlandish Size (Muto Animal 15), Doublet of Impregnable Silk (Muto Animal 15), Soothe the Ferocious Beast (Rego Animal 10), Ward Against the Beasts of Legend (Rego Animal 10), Bind Wound (Creo Corpus 10), Physician’s Eye (Intellego Corpus 5), Sight of the True Form (Intellego Corpus 10), Disguise of the New Visage (Muto Corpus 15), Preternatural Growth and Shrinking (Muto Corpus 15), Spasm of the Unruly Hand (Rego Corpus 5) och Rise of the Feathery Body (Rego Corpus 10). Jag ger även mina förmågor specialiseringar, något alla bör ha.

Jag ska också välja tre personlighetsdrag. Carefree är redan givet, och jag ger den +2. Jag tar också Helpful +2 och Trusting -2 – min uppväxt har gjort att jag har svårt att lita på folk, men jag vill ändå hjälpa dem. Jag börjar också med två värden i rykte. Den ena är Black Sheep of the de Bazas family 3, den andra är Helpful Enchanted Fox 4 – mitt goda rykte är alltså inte i min människoform, utan i min rävform, där lokalbefolkningen kring vårt magiska förbunds fäste nu berättar sagor om den magiska räven som dykt upp för att hjälpa dem. Jag får också tre poäng Confidence, vilka kan användas för att bättra på slag. Därmed är jag också klar.

Mirèio of Bjornaer
Characteristics: Inte +3, Per +1, Str -1, Sta +1, Prs +1, Com +1, Dex +1, Qik +1.
Size: 0
Confidence: 3
Virtues: Afflicted Tongue, Black Sheep, Carefree, Transvestite.
Flaws: Famous, Improved Characteristics, Heartbeast, Hermetic Magus, Inoffensive to Animals, Quiet Magic (2), Subtle Magic, The Gift.
Personality Traits: Carefree +2, Helpful +2, Trusting -2.
Reputations: Black Sheep of the de Bazas family 3, Helpful Enchanted Fox 4.
Abilities: Area Lore (Guyenne) 3, Artes Liberales 2, Athletics 1, Awareness 1, Bows 1, Charm 1, Code of Hermes 1, Concentration 2, Etiquette 1, Folk Ken 2, Heartbeast 2, Finesse 1, Latin 4, Legerdemain 2, Magic Theory 3, Parma Magica 1, Penetration 1, Ride 1, Occitan 5, Stealth 3, Survival 3.
Arts: Cr 1, In 1, Mu 8, Pe 1, Re 4; An 8, Aq 0, Au 0, Co 9, He 0, Ig 0, Im 0, Me 0, Te 0, Vi 0.
Spells: Beast of Outlandish Size (Muto Animal 15), Doublet of Impregnable Silk (Muto Animal 15), Soothe the Ferocious Beast (Rego Animal 10), Ward Against the Beasts of Legend (Rego Animal 10), Bind Wound (Creo Corpus 10), Physician’s Eye (Intellego Corpus 5), Sight of the True Form (Intellego Corpus 10), Disguise of the New Visage (Muto Corpus 15), Preternatural Growth and Shrinking (Muto Corpus 15), Spasm of the Unruly Hand (Rego Corpus 5), Rise of the Feathery Body (Rego Corpus 10).

Svarte Faraonen

Sumer is icumen in
I Höstdimma inleds spelet med att man väljer poängnivå – ska rollpersonerna byggas på 15, 20 eller 25 poäng? Jag siktar på ”standardnivån”, 20 poäng. Dessa poäng kan sedan spenderas på grundegenskaper, färdigheter, Öde och blodslinjer. Öde är här poäng som kan användas för att modifiera händelseförloppet i spelet, medan blodslinjer representerar band till forntida släkter som kan använda vissa uråldriga artefakter. Det är inte alla rollpersoner som har blodslinjer, men jag hade tänkt ha det – närmare bestämt hade jag tänkt att min rollperson är en av de sällsynta individer som har en stark blodslinje från riket Zapadnin, vars gamla släkter är nära utrotning. Jag sätter alltså ut 4 i blodslinjen Zapadnin, vilket också kostar fyra poäng. I övrigt, då? Ska jag vara värdig mitt anrika arv? Nja, kanske inte än. Min rollperson är en ung, naiv man som nog lätt skulle kunna utnyttjas av olika maktspelare. Därmed är mina färdigheter inte vidare imponerande: Avståndsstrid 5, Etikett 10, Förhandla 5, Geografi (Zapadnin) 5, Konst (Dansa) 10, Rida 10, Rörelse 5. En poäng ger två färdigheter på 5 eller en på 10, så det här kostar fem poäng. Däremot vill jag ha en del flyt, så jag sätter Öde 4 för lika många poäng. Mina sista sju poäng spenderas på grundegenskaperna, vilka får de tämligen ordinära värdena Fysik 2, Sinne 2 och Person 3 – jag har en viss charm, men är annars som folk i allmänhet. Detta ger mig också värdena Skaderesistens 8 och Uthållighet 28. Till sist ser jag ut såhär:

Varadat av Jalika
Fysik 2, Sinne 2, Person 3, Öde 4
Skaderesistens 8, Uthållighet 28
Blodslinjer: Zapadnin 4
Färdigheter: Avståndsstrid 5, Etikett 10, Förhandla 5, Geografi (Zapadnin) 5, Konst (Dansa) 10, Rida 10, Rörelse 5