afUttermark
Swashbuckler
Fördelen med påsklov är att man kan se shogun kl nio på morgonen. Med kaffe och förräderi och bad i varma källor.
Håller delvis med då det bara är tre avsnitt kvar och det är en hel del trevliga händelser från boken som inte varit med. Nu tror jag inte att alla de scener jag vill se, kommer att vara med. Men precis som du säger så får det gärna bli lite mer platser där saker händer förutom ”byn”. Sen hur Toranagas bror kan isolera hela provinsen Izu fattar jag inte alls, ser just mer ut som om ”byn” är under belägring. Så mer händelser som faktiskt för handlingen framåt och färre tillbakablickar skulle göra en bra serie ännu bättre i mitt tycke.Avsnitt 7 också avklarad. Samma känsla som efter de senaste 3 avsnitten: dvs otroligt högt produktionsvärde. Fantastiska skådisar. Fantastisk verkshöjd helt enkelt. MEN samtidigt tar dom väl lång tid på sig. Det har förflutit snart 4h tid där dom egentligen bara varit i den där byn och pratat med barsk röst, bugat och druckit te.
Det ÄR coolt (ffa för att vi västerlänningar är tvärfascinerade av deras kultur tror jag) men det vore snyggt att lägga i några kol och faktiskt erbjuda lite intrig och action UTÖVER dialog enbart.
Ja, det är det som är den stora svagheten jämfört med den äldre serien. De kanske borde gjort serien dubbelt så lång med mer Blackthorne i första halvan och mer Toranaga i andra halvan för att sen avslutas med de bådas ”öden” sammanflätade. Jag har faktiskt ingen perfekt lösning annat än att jag tycker att även det senaste avsnittet var riktigt bra, men att allt känns som det är för långsamt. Två avsnitt kvar och jag vill ha en massa häftiga saker och scener som fortfarande inte hänt och förmodligen inte kommer hända. Och ja, jag förstår att den nyare serien inte skall vara en ny kopia på den äldre, utan en ny tolkning av samma källmaterial.Åh, frustration. Jag gillar serien supermycket men det är störigt att den egentligen inte följer någon specifik karaktär utan bara skrapar lite på ytan. Att vi inte får följa någon på djupet.
Hade önskat att jag visste mer om teceremonin oxå
I den äldre serien beskrivs teceremonin mycket mer noggrant. Nu har jag sett teceremonier i Japan(inte just de med avsikt att hela trasiga relationer mellan par dock) och de är vackra men tar lång tid.Och underbart att Edo katedralen ska få så fina grannar.
"Bla. bla, bla Black Ship! Bla, bla bla, not a soldier!"Det är ett märkligt ofokus på hans karaktär.
Fortsatt bra -och mina invändningar är fortsatt samma. Jag tror många upplevde den här serien som initialt ”fantastisk” men i efterhand kommer den bli ”mycket bra”.
Blackthorne och också mer och mer en helt onödig karaktär i den här serien. Jag tror på fullaste allvar att man hade kunnat klippa ut honom ur serien åtminstone de senaste 4 avsnitten utan att det hade påverkat nämnvärt. Det är ett märkligt ofokus på hans karaktär.
Jepp, sa ju att man kunde ha gjort Blackthorne till en katalysator till händelser istället för en person med agens. Det tråkiga är att Blackthorne kunde ha gjorts så mycket bättre utan att förringa de delarna av serien som fokuserar på japanska karaktärer."Bla. bla, bla Black Ship! Bla, bla bla, not a soldier!"
[character exits right]
Jag håller med! Blackthorne hade nästan kunnat göras till en McGuffin som inte ens behövt figurera i bild. Men det är lite kul att i alla fall få känna att hur klumpig turist man än är så är man oftast inte SÅ klumpig
Jag håller inte med dig gällande den personliga känslan för avsnittet, men jag förstår den och har verkligen förståelse för varför man kan känna så.Det märkliga för mig är att jag tycker att avsnitten enskilt är mästerliga, något av det bästa jag sett på länge! Men jag har aldrig något driv att se nästa avsnitt. Kan vänta rätt länge, och när jag startar avsnittet är det mer av pliktskyldighet än entusiasm. Men sen är avsnittet superbra! Men så är det samma känsla inför nästa avsnitt ändå.
Ja, det gick så långt att jag började tvivla. Älskar verkligen skådespeleriet. Det var en scen som kommer följa med mig länge, men den var så stark att jag knappt kunde se den.Det är avancerade duster och lojaliteter som klart går bortom ett fv i bluffa.