kaptendral
Warrior
Striden i Ironsworn tycker jag funkar ganska bra faktiskt. Dels hänger det som du säger ihop bra med resten av systemet, men sen är det så pass abstrakt så det blir mer du vs tärningarna än du vs dig själv. Men jag vill fortfarande helst bara få dom överstökade så jag kan fortsätta skapa och upptäcka världen, karaktären och berättelsen.Strid som taktisk utmaning med sig själv låter inte jättespännande, det håller jag med om. Kikar en del på gamla solospel av "squad"-typ, men i den typen av spel är det ju helt andra former av utmaningar som är intressanta.
I Ironsworn sköts ju strid som andra former av progress tracks och är väl tänkta att handla mer om övervinnandet.
Tror du det finns något som skulle få det att funka bättre?
Som sagt tror jag det bästa är att antingen göra strid till nåt som man löser snabbt och enkelt med ett eller ett par tärningsslag eller satsar på att göra som dom här solobrädspelen där varje fiende styrs av en massa regler om hur dom flyttar och agerar. Jag är personligen inte överförtjust i så kallad taktisk strid ens i vanliga rollspel så jag föredrar det första men det finns ju väldigt många som gillar grids och movement rates och status effects och grejer. För dom skulle nog det andra alternativet kunna vara nåt. Om du inte känner till S&S så är det i princip så att varje typ av fiende har några regler som säger hur dom rör sig (tex att bågskyttar försöker hålla sig på 2 rutors avstånd och närstridare kutar mot sitt mål) och vem dom helst anfaller (tex den med mest guld eller den som är mest skadad). Jag är ganska övertygad om att det skulle krävas en hel del jobb för att få till det bra.