Swedish Chef
Hero
I en annan tråd diskuterade jag och Krank gällande att spelade i en fisktank och varför han inte gillar detta.
I alla fall i sitt inlägg ovan tar @krank upp följande problem:
Detta är den svåraste punkten att motarbeta, en fisktank kräver nästan per defintion viss improvisationsförmåga. Men jag tycker sällan att det egentligen behövs mycket mer än vad som behövs när man spelar mer linjärt. Mina tips i Vive la resistance hittills är:
Detta har jag inte ens tänkt på som ett problem , men jag tänker att eftersom spelarna i Vive la resistance har så uppenbara mål (jävlas med tyskarna ) att man som SL ofta bör kunna förutse var RP tänker ta för sig.
"Klara äventyret":
I Vive la resistance kommer man få viss saker i uppdrag från England men det är även tänkt att man skall reagera på rykten och själva ta initiativ till aktioner mot ockupanterna. Det betyder att man kommer klara vissa uppdrag men spelet har ju ett övergripande mål. Jag har tänkt att man när man skapar sin kampanjer väljer från en lista med frågor, i stil med: Vad tillverkas egentligen i Stadens fabrik? Vad händer om flygplan inte längre kan landa på stadens flygfält? och så vidare.När dessa är avklarade är kampanjen slut. Vet inte om detta räcker men så har jag tänkt än så länge.
Är det någon annan som har problem med att spelleda fisktank och i så fall vilka?
Är det någon som har bra tips på hur man speltider en fisktank?
Är det något i mina tips ovan som jag behöver förklara tydligare ?
PS @krank om jag på något vis misstolkat eller parafraserat dig felaktigt ber jag om ursäkt.
Då jag för tillfället skriver ett spel, Vive la resistance ,som utgår från att man spelar en fisktank som franska motståndskämpar i en tyskockperade by. Jag har under den senaste månaden suttit och försökt beskriva hur jag tänker att man skall spelleda ett sådant upplägg. Detta då det för mig faller sig helt naturligt att spelleda endast utifrån platskartor och en relationskarta. Dentta behöver jag lite stöd kring hur jag skall få ner detta i skrift. Jag tänkte att genom att ha en diskussion kring vad som är fallgroparna i Fisktank så kanske det löser upp min skrivkramp.Improvisation är svårt för mig överlag. Jag har också lätt att bli överväldigad – i de mysterielösaräventyr jag normalt spelleder behöver jag bara förbereda kanske en liten handfull scener/platser/spelledarpersoner i taget, och jag behöver sällan "jonglera" speciellt mycket i huvudet. Och det är också ganska statiskt – väldigt lite händer som inte är spelardrivet, frånsett kanske någon enstaka antagonist som gör saker spelarna inte ser. Mordet är så att säga redan utfört, och spelarna går mest och petar i saker och ting.
Just att ge spelarna får mer agens än mig stör mig inte jättemycket. Som spelare vill jag dock inte ha så mycket agens – jag är min egen idealspelare i det att vad jag vill mest är att utforska och upptäcka det spelledaren förberett. Lösa Äventyret, så att säga. Sån är jag i mycket annat också – jag gillar bokserier man kan läsa klart, tv-serier som är avslutade, datorspel man kan bli klar med. Min sense of accomplishment bygger mycket på att jag blir klar med projekt, t.ex. får iväg mina rollspelsböcker till tryck och så. Jag är mycket inne på begränsade kampanjer – spela spel A i X antal spelmöten tills kampanjen/äventyrsserien är klar, gå vidare till spel B. För mig saknas definitivt något om det inte finns något "slut". Jag spelar heller inte datorspel som har en massa "endgame content"; och när det finns sådant content skippar jag det helt och går vidare till nästa spel istället.
Men det är mer ett sidospår. Min stora svårighet är som sagt att jag känner mig överväldigad av att ha många agendor och aktörer och dynamiska situationer att hålla reda på, och att jag inte gillar att improvisera.
Det närmaste fisktankighet jag gjort är att ha en fisktank som får generera material till äventyren. Alltså att ha en stor meta-fisktank där aktörer gör saker, men mest mellan spelmötena då jag inte har tidspress och kan tänka igenom vad varje person gör och hur det påverkar saker. Och att det sedan utmynnar i äventyr jag kan förbereda lite mer rigidt.
(Jag undrar om det här borde brytas ut till en separat tråd om det ska fortsätta?)
I alla fall i sitt inlägg ovan tar @krank upp följande problem:
- Han har svårt att improvisera
- Händelse förloppen han tycker är lätta att spelleda är sällan spelardrivna
- Han vill "Klara äventyret"
Detta är den svåraste punkten att motarbeta, en fisktank kräver nästan per defintion viss improvisationsförmåga. Men jag tycker sällan att det egentligen behövs mycket mer än vad som behövs när man spelar mer linjärt. Mina tips i Vive la resistance hittills är:
- att om du improviserar hur en SLP agerar och den plötsligt agerar annorlunda mot vad du förväntade dig (typ varför är SS-kommendanten plötsligt inte ett svin) så skriv ner detta som en fråga och besvara denna mellan spelsessionerna.
- Om du inte tänkt ut innan hur en situation skall sluta gör det inget om en situation blir "fel" när du improviserar
- Det finns en massa förberedda SLP när spelar gör något oväntat kan man slänga in en av dem
- Förbered Bomber och släng in dessa när spelet stannar av
- Om något superoväntat händer ta en paus och tänk igenom vad som borde hända
- Varje viktig SLP har en lista med reaktioner att välja ifrån när spelarna påverkat denne
Detta har jag inte ens tänkt på som ett problem , men jag tänker att eftersom spelarna i Vive la resistance har så uppenbara mål (jävlas med tyskarna ) att man som SL ofta bör kunna förutse var RP tänker ta för sig.
"Klara äventyret":
I Vive la resistance kommer man få viss saker i uppdrag från England men det är även tänkt att man skall reagera på rykten och själva ta initiativ till aktioner mot ockupanterna. Det betyder att man kommer klara vissa uppdrag men spelet har ju ett övergripande mål. Jag har tänkt att man när man skapar sin kampanjer väljer från en lista med frågor, i stil med: Vad tillverkas egentligen i Stadens fabrik? Vad händer om flygplan inte längre kan landa på stadens flygfält? och så vidare.När dessa är avklarade är kampanjen slut. Vet inte om detta räcker men så har jag tänkt än så länge.
Är det någon annan som har problem med att spelleda fisktank och i så fall vilka?
Är det någon som har bra tips på hur man speltider en fisktank?
Är det något i mina tips ovan som jag behöver förklara tydligare ?
PS @krank om jag på något vis misstolkat eller parafraserat dig felaktigt ber jag om ursäkt.