Minimoni;n183251 said:
Vi i Sverige har av någon anledning gjort samma misstag som många andra länder i Europa och byggt/uppmuntrat enklaver av enskilda kulturer eller religioner och samtidigt inte förstått hur dessa människor skall kunna integreras.
Jag har ingen lösning på det här personligen men jag tror inte att en välfärdsstat med de höga invandringssiffror vi har idag är en bra ekvation. Nej jag tycker inte att vi skall stänga alla gränser, men att minska invandringen tills vi löst de värsta problemen vi redan har kan vara bra.
Nu blir det anekdotiskt, men när jag bodde eller är i Japan eller för den delen när jag besöker Tunisien så försöker jag alltid att tala det språk som är folkets språk i det land jag är. Jag låter förmodligen ok i Japan vid det här laget, men i tex Tunisien lär jag prata som en två-åring. Men det är enligt mig ett grymt bra sätt att visa att man vill integreras och för mig har jag oftast blivit väl bemött för att göra mitt bästa.
En av anledningarna är också att jag faktiskt tvingats lära mig språk i de länderna jag varit längre tider då jag inte varit omgiven av svenskar eller kunnat använda engelska i någon större utsträckning.
Sen kommer jag och har alltid firat och deltagit i de japanska högtiderna eftersom jag anser det vara brukligt när man är gäst i ett annat land. Jag firar också midsommar och julafton, men det blir då efter jobbet om det inte infaller på dagar då jag ändå är ledig.
Sen tycker jag att det är en svår ursäkt som jag hört från flera håll att arbetslösa ungdomar lätt blir frustrerade och måste elda bilar och kasta sten. NEJ, ingen måste göra det bara för att de är frustrerade.
Det här med stenkastning, våld och hot mot blåljuspersonal inom räddningstjänsten och ambulansen är ett ganska nytt fenomen. Tidigare sågs brandmän och ambulanssjukvårdare som hjältar. Såna förstörde man inte för. Idag är det vardagsmat att de utsätts för hot, våld och stenkastning.
Att poliser råkar ut för sånt här är förstås helt oacceptabelt men mer förståeligt då de ju "förstör för de kriminella" och hindrar dem när de pysslar med kriminell verksamhet. Ambulans och brandkår är enbart till för att hjälpa. Det går inte att förklara attackerna mot dem med att ungarna i förorterna känner sig utanför det svenska samhället, har för dåliga ungdomsgårdar, trasiga leksaker, för lite lyxartiklar hemma eller att de hatar "svenska rasistmyndigheter". Det håller helt enkelt inte. De som gör det är kräk och bör lagföras snabbt och hårt för att skicka ut signalen att samhället inte accepterar dylikt svineri.
Tyvärr är det heller ingen fördom att säga att det i stort sett bara förekommer i invandrartäta områden. Det i sig är dock ingen vidare förklaring till eländet. Invandrarna som bodde i våra förorter under 60, 70 och början av 80-talet skar inte sönder däck på utryckningsfordon, kastade inte sten på bussar och tåg i samma utsträckning som idag, förstörde inte kollektivtrafiken såpass att man var tvungen att stänga igen t-banestationer pga rädsla o.d. I dagsläget ger sig ju de små svinen t.o.m på brevbärare, hemtjänstpersonal, busschaffisar och andra ofarliga personer.
Som anställd inom akutsjukvården känner jag mängder med ambulanspersonal, jag möter brandmän och poliser för jämnan och alla med lång erfarenhet kan berätta hur vardagen i deras jobb har förändrats. Respekten är som bortblåst, man släpper inte ens fram dem i samband med utryckning, folk som blir vittne till en olycka eller ett våldsdåd kan stå och filma eller fotografera istället för att hjälpa offret eller åtminstone hålla sig ur vägen för utryckningspersonalen. Så var det inte tidigare.
Det funkar inte att dalta med ungjävlar som lever rövare. De måte lära sig tidigt att handlingar av den här typen får konsekvekvenser. Problemet är ju att i de här kretsarna är det nåt häftigt att ha blivit gripen av polis, suttit i förhör och kanske t.o.m suttit i fängelse. Det är ballt, tufft, coolt och manligt och de stora förebilderna är kriminellt slödder som beundras med stort avund. Den trenden måste få ett slut.
Visst, ungdomsgårdar och vettig verksamhet för ungar är förstås 1bra men det mesta handlar om uppfostran och vilka värderingar en själv och kamraterna har. Umgås man med drägg utan stt någon sätter stopp så slutar det oftast illa. Tyvärr är vi väldigt dåliga på att sätta gränser i det här landet. Det ska daltas och pjåskas och begår en minderårig brott så ska det pratas och gullas med sociala myndigheter som inte vet varken ut eller in. Samtidigt riskerar människor som har tagit till livsuppgift att hjälpa andra sitt liv därför att de här odågorna inte kan uppföra sig. Vad än värre är att busarna även riskerar livet på patienter och människor som är i nöd. Det är för jävligt. Helt oförlåtligt.
Jag som har vuxit upp med våld, missbruk (alkoholiserade föräldrar och några svårt nedknarkade släktingar) och ständig förnedring kunde lika gärna blivit kriminell och/eller missbrukare (många utgick från att jag skulle bli kriminell, missbrukare, psykiskt sjuk eller ta livet av mig) men blev inte det pga en egen inre vilja och en ständig tanke på att inte skada andra bara för att jag hade det jävligt.
Hade jag ens så mycket som andats en stavelse om att kasta sten på snutar, ambulansförare eller brandmän hade jag åkt på så mycket stryk att jag inte kunde gått utanför dörren och omgivningen i övrigt hade föraktat mig vare sig de var svenskfödda eller utlandsfödda. Jag fick helt enkelt lära mig respekt. Sen att det skedde med lite väl bryska metoder emellanåt är en annan sak.
Tyvärr tror jag precis som tidigare år att problemen kommer eskalera nu när det är varmt. Sommarlov, ljusa kvällar, sena nätter, stora ungdomsskaror som drar runt och väntar på att nåt ska hända (hellre hänga kring t-banan än på ungdomsgården eftersom det händer mer oväntade saker där), alkoholen och narkotikan flödar, mängder med ungdomar visar tydliga tecken på att må psykiskt dåligt och tar ut det på andra. Fy fan. ????????