Varulv [Utkante 2] - R1

Sysp

NNO
Joined
11 Apr 2017
Messages
898
Bra post: sånt här hjälper byn att fundera vidare.
Vad tror vi om antal i varje scumfraktion då?
Jag tror att det är exakt 6 bybor (1 drake, 1 rollsiare), 3 ulvar (1 rollsiare) och 2 demoner (1 rollsiare) eftersom det är vad Vimes skrev i sin startpost... :D

En vidare tanke är att vi kan ”tvinga” en vi tycker är röd (tex om vi har ett stordrev på en spelare) att stå själv så slipper vi bli nattmördad av denne i alla fall.
Det kan vara i verktygslådan i kommande rundor, ja.
 

Waterhouse

Bring Them Home Now
Joined
24 Jun 2023
Messages
1,857
Vad tror vi om antal i varje scumfraktion då?
Vi tror inget utan vi vet...


En vidare tanke är att vi kan ”tvinga” en vi tycker är röd (tex om vi har ett stordrev på en spelare) att stå själv så slipper vi bli nattmördad av denne i alla fall.
Nej. Ulvarna är tre stycken, att ställa en misstänkt ulv i skamvrån uppnår vi inget på även om det vore möjligt. Då är jag mer för en instängslad grön hage på en plats dit bara grönsiade spelare får vara.
 

Sysp

NNO
Joined
11 Apr 2017
Messages
898
Jag tycker inte att byns rollsiare ska outa i förtid, definitivt inte i runda 1. Och egentligen bara outa ifall den har en bra träff. VJVS?
 

Sysp

NNO
Joined
11 Apr 2017
Messages
898
Just nu i min morgonvimsighet verkar Anthrox förslag bra, tycker jag. Vi flyttar alla på ett förutbestämt vis.

Mitt spel var tokdåligt balanserst, men hade en fantastisk vision som Vimes har tagit vara på! Mina spel får ses som inspirerande förslag, dock aldrig bättre än den första skissen.
Utkante 1 var en vacker prototyp, Utkante 2 är den något mer balanserade evolutionen, Utkante 3 kommer att bli explosions och kaos :D

@Basenanji Förklara fördelen med att flytta enligt Anthrox förslag jämför med att helt enkelt stå stilla.
 

Waterhouse

Bring Them Home Now
Joined
24 Jun 2023
Messages
1,857
Jag tycker inte att byns rollsiare ska outa i förtid, definitivt inte i runda 1. Och egentligen bara outa ifall den har en bra träff. VJVS?
Finns inget skäl att outa i R1 vad jag kan se. Men tycker nog spontant att byns rollsiare ska outa i R2 så länge han inte siade någon som dog. Grönsiade spelare är väl nästan mer värt än "ulv/drake/demon" skulle jag säga?
 

Sysp

NNO
Joined
11 Apr 2017
Messages
898
Finns inget skäl att outa i R1 vad jag kan se. Men tycker nog spontant att byns rollsiare ska outa i R2 så länge han inte siade någon som dog. Grönsiade spelare är väl nästan mer värt än "ulv/drake/demon" skulle jag säga?
Problemet här är väl att det ger scums info om var draken INTE är?
 

Sysp

NNO
Joined
11 Apr 2017
Messages
898
Jag inser att jag läst Vimes startinlägg slarvigt.

@Vimes Får rollsiaren veta exakt roll på den siade (drake, ulv eller demon) eller bara att den har en roll (dvs att den inte är vanlig bybo men inte detaljer om vad den är)?
 

Waterhouse

Bring Them Home Now
Joined
24 Jun 2023
Messages
1,857
Problemet här är väl att det ger scums info om var draken INTE är?
Hmm, inte riktigt med på vad du menar nu? Grönsiade spelare får framförallt ulvar efter sig, därför det framöver kan vara bra att stängsla in dem på en egen plats. Men att alla vet att X inte är draken ser jag inte som ett jätteproblem alls.
 

Sysp

NNO
Joined
11 Apr 2017
Messages
898
Hmm, inte riktigt med på vad du menar nu? Grönsiade spelare får framförallt ulvar efter sig, därför det framöver kan vara bra att stängsla in dem på en egen plats. Men att alla vet att X inte är draken ser jag inte som ett jätteproblem alls.
Jag menar att det gör det ju svårare för draken att gömma sig bland de andra.

Däremot lyfter du ju en intressant idé här, ett grönbete för grönsiade spelare i senare rundor där bara de får vistas. Om en icke-grönsiad flyttar sig dig är det ju sannolikt en ulv och ett får ryker på nattmordet, men då röstar vi ut ulven samma runda.
 

Sysp

NNO
Joined
11 Apr 2017
Messages
898
@Impetigo Hade önskat att även du kommer in här senare idag och ger din syn på spelet. Förhoppningvis är du lottad bybo och då hade det varit väldigt hjälpsamt med tanke på hur du brukar kunna bryta ner spelupplägg. Tyvärr också otroligt brusigt antagligen om du är demon eller varulv :D
 

Waterhouse

Bring Them Home Now
Joined
24 Jun 2023
Messages
1,857
Jag menar att det gör det ju svårare för draken att gömma sig bland de andra.

Däremot lyfter du ju en intressant idé här, ett grönbete för grönsiade spelare i senare rundor där bara de får vistas. Om en icke-grönsiad flyttar sig dig är det ju sannolikt en ulv och ett får ryker på nattmordet, men då röstar vi ut ulven samma runda.
Tror inte vi ska överskatta drakens roll för byn. Han kan knipa demoner och mördas av dem istället för av ulvarna, men har en "miller" funktion för byn, sias ju "röd". Dvs väldigt viktig för demonerna att hålla koll på. Vill man vara paranoid kan man uppfatta ditt pratande om draken som aningen svavelosande.

Grönbete är ännu bättre än så, röstning sker innan nattmord, så en ulv som hoppar över stängslet skjuts ned innan det rivit något får.
 

Basenanji

Postd20modernist
Joined
4 Nov 2002
Messages
9,282
Utkante 1 var en vacker prototyp, Utkante 2 är den något mer balanserade evolutionen, Utkante 3 kommer att bli explosions och kaos :D

@Basenanji Förklara fördelen med att flytta enligt Anthrox förslag jämför med att helt enkelt stå stilla.
Det ska bli! Hektisk arbetsdag idag, lär nog inte hinna skriva så mycket innan 17.

Men hur förflyttningen bör gå till och vad vi tycker om det ät jättebra samtalsämnen! Vi kan väl hjälpas åt att spekulera i hur demoner och ulvar tänker kring förflyttning?!
 

Anthrox

Tunnelseende bybo av oanade proportioner.
Joined
8 Jun 2017
Messages
4,349
Halvbra om siaren hamnar med en ulv dock. Knappast värt att outa siaren för.
Som sämst blir det ju 1 för 1, och om vi ska stå still som många föreslår kommer ju vår siare ganska snart vara obrukbar ändå.

@Sysp @Waterhouse mfl, ni har inte riktigt presenterat något kring vad fördelen med att stå still är. Vad tjänar vi på att stå still?
 

Sysp

NNO
Joined
11 Apr 2017
Messages
898
Tror inte vi ska överskatta drakens roll för byn. Han kan knipa demoner och mördas av dem istället för av ulvarna, men har en "miller" funktion för byn, sias ju "röd". Dvs väldigt viktig för demonerna att hålla koll på. Vill man vara paranoid kan man uppfatta ditt pratande om draken som aningen svavelosande.

Grönbete är ännu bättre än så, röstning sker innan nattmord, så en ulv som hoppar över stängslet skjuts ned innan det rivit något får.
Det är möjligt att jag övervärderar draken. (y)

Bra hittat med röstning/nattmordsordning, då låter det ju plötsligt ännu mer lovande.
 

Sysp

NNO
Joined
11 Apr 2017
Messages
898
Som sämst blir det ju 1 för 1, och om vi ska stå still som många föreslår kommer ju vår siare ganska snart vara obrukbar ändå.

@Sysp @Waterhouse mfl, ni har inte riktigt presenterat något kring vad fördelen med att stå still är. Vad tjänar vi på att stå still?
Enklare att koordinera? Ingen skillnad för runda 1 om man inte är scum och har mer information än byn?

Jag argumenterar alltså inte för att stå stilla genom hela spelet, bara runda 1. I runda 2 har vi ett helt annat läge beroende på hur röstning och nattmord har gått och kan bättre ta ställning då.
 

Sidd

”Bybo”
Joined
13 Dec 2016
Messages
4,423
Location
Oktoberlandet
standard ulvtaktik i såna här regeltunga spel
Här har vi väl visserligen alla regler öppet framme på bordet.
Visst det blir dribbel med platser men det borde kunna vara ett verktyg för byn att använda kontrollerat:
Lite smartness här så borde vi kunna tvinga fram bra platspositioneringar👍
 
Top