Så jag har en grej jag gjort lite till och från och utan att tänka på det som en grej, men det är en teknik och för att kunna tänka på och prata om den så vill jag ge den ett namn. Det handlar om en liten kontextlös bit fiktion man bär med sig för att kunna flika in i en spelomgång när det passar. Det är en förberedelse, men inte för ett visst pass eller ett visst spel, utan bara en bra grej man kan stoppa in när fiktionen tillåter det.
Exempel:
Jag tycker om det dels för att det kan förbättra ens improvisationsfärdigheter, i och med att man slänger in snygga formuleringar och intressanta koncept, och dels för att det ger en lite intressant meta-utmaning i spelet att hålla utkik för bra tillfällen och trycka in dessa bitar. Det kan till och med få effekten att styra in fiktionen i en riktning som den kanske inte hade fått om man bara kört på det man själv kommit på i stunden.
Har forumet några förslag på bra namn? Är "godbitar" eller "smycken" bra termer? Finns det något bättre? Eller finns det till och med någon som redan talat om den här tekniken, och den har redan ett namn?
Exempel:
- Jag bar under ett antal månader med mig frasen "Han heter Krister, men folk kallar honom 'Tapetkrister' för han är så slemmig". Jag tyckte att det var en kul och målande beskrivning av en person. Sedan kom ett tillfälle under en session av Hantverksklubben där det passade, och då lade jag in det.
- Jag kom på formuleringen "Natthimlen är blekt av ljusföroreningar, som ett par urtvättade svarta jeans", som jag tyckte mycket om, och bar den med mig tills jag fick använda den i en scensättning för Om natten är alla katter grå.
- På väg till Gothcon ett år såg jag det skrivet med stora bokstäver på ett tak: "Var gruset som får maskineriet att stanna", och jag gillade formuleringen, och bestämde mig för att försöka få in det i en spelomgång under konventet, och fick in det i ett pass DYD.
- Under en konversation nyligen (minns tyvärr inte med vem) så berättade någon om en kompis som drack sitt kaffe ur vinglas, för det lyfter fram aromen, och jag kände att "det här är rollspelsmaterial!". Jag fick genast en massa förutfattade meningar om personen. Återstår att se när jag får en chans att använda det.
- Som synes ovan behöver det inte vara en formulering, utan kan vara en … grej. Från tråden om snabbguider plockade jag @Organs bit om första australienpressningen av David Bowies "Let's Dance" och använde det för att gestalta en vinylentusiast. Jag hade inte planerat att ha med en sådan i spelet, men kände att det passade vid ett tillfälle att en person samlade på vinylskivor och slängde in biten om australienpressningen.
Jag tycker om det dels för att det kan förbättra ens improvisationsfärdigheter, i och med att man slänger in snygga formuleringar och intressanta koncept, och dels för att det ger en lite intressant meta-utmaning i spelet att hålla utkik för bra tillfällen och trycka in dessa bitar. Det kan till och med få effekten att styra in fiktionen i en riktning som den kanske inte hade fått om man bara kört på det man själv kommit på i stunden.
Har forumet några förslag på bra namn? Är "godbitar" eller "smycken" bra termer? Finns det något bättre? Eller finns det till och med någon som redan talat om den här tekniken, och den har redan ett namn?