Varulv VALulv - Runda 3

Octagonal

Hero
Joined
24 Sep 2022
Messages
1,687
Vad tusan, jag hakar på.

Den lite arga Impetigo känns lite överspelat och direkt okarakteristiskt. Sen har du gett dig på ett par ”räddningsförsök” av Vimes. Hur som fullt rimligt drev.

Röst: @Impetigo
 

Anthrox

Tunnelseende bybo av oanade proportioner.
Joined
8 Jun 2017
Messages
4,057
När det står 4-4-4 så står Stradh och BB7 bredvid och röstar på några helt egna jeppar. Hade man inte som ulv velat sparka in en liten röst till på tex bybo-Fjodde eller bybo-Sidd för att rädda sin polare Vim? Gröna små poäng till BB och Stradh va? Eller är de ulvar för skraja att sticka ut hakan?

Om Sidd hade varit ulv, så finns den siste ulven bland Sysp och MrJ, ty båda dessa röstade Fjodor. Men Sidd är nog alltså inte ulv, eftersom hans röst låg på Vimes.

Om Sidd är bybo, så var både han och Fjodor vettiga att rösta på för att rädda Vimes. I så fall finns Vimes två polare bland dem som röstade på Sidd och Fjodor: alltså MrJ, Sysp, Mama och Impen.

Eller tänker jag i nattmössan här?
Jag är inte helt säker på att det är bra att tolka döda röster som grönare. Visst, de kunde ha använts för att rädda Vimes men samtidigt så är det ju en röst som inte går att analysera särskilt bra i efterhand. Och det gäller ju mer eller mindre för hela BB7 spel. Med Stradh så har jag som nämnts sett indikationer på att spela med Vimes. Ska kolla närmre där under dagen. Det är ju tre ulvar och de vill ju kanske inte ligga allt för nära varandra och då är det ju på sin plats att en ligger på Fjodde och en någon annanstans. Sen var det ju faktiskt inte Vimes som riskerade att åka it när det stod 4/4/4, utan Sidd pga timestamp.
 

Octagonal

Hero
Joined
24 Sep 2022
Messages
1,687
Extra lätt att som ulv bli frustrerad som ulv när Sidd dribblar bort sig själv med felaktigt gräv på en själv.

Som bybo är det ju väldigt enkelt att bemöta och inte alls samma press medan det som ulv lätt blir lite mer taggarna utåt och försvarsställning.
 

Sidd

”Bybo”
Joined
13 Dec 2016
Messages
4,161
Location
Oktoberlandet
@Big Mama

Jag tycker @Mr.J spelar väldigt Ulvigt.
Undflyende poster och tar inte ställning själv med motiverade röster osv

Du BM har beskyddat MrJ hela spelet vilket gör att ni verkar sitta i samma lag.
Vad tror du om MrJ?
 

Sidd

”Bybo”
Joined
13 Dec 2016
Messages
4,161
Location
Oktoberlandet
Jag är inte helt säker på att det är bra att tolka döda röster som grönare. Visst, de kunde ha använts för att rädda Vimes men samtidigt så är det ju en röst som inte går att analysera särskilt bra i efterhand. Och det gäller ju mer eller mindre för hela BB7 spel. Med Stradh så har jag som nämnts sett indikationer på att spela med Vimes. Ska kolla närmre där under dagen. Det är ju tre ulvar och de vill ju kanske inte ligga allt för nära varandra och då är det ju på sin plats att en ligger på Fjodde och en någon annanstans. Sen var det ju faktiskt inte Vimes som riskerade att åka it när det stod 4/4/4, utan Sidd pga timestamp.
Stratten spelar hyfsat stabilt.
Tycker att Sysp spelar grönare.
Jag har också börjat skumma StrathLestats spel gentemot Vimes och hitills hittat 2 poster som lite skaver:
- R2:267, R2:298,
Måste jaga till jobbet…
 

Anthrox

Tunnelseende bybo av oanade proportioner.
Joined
8 Jun 2017
Messages
4,057
BB7 har spelat uselt men vi är tvingade att släppa fokuset på denne är jag rädd. Om han vill komma in och hjälpa till hade det uppskattats men hade som sagt varit orimligt att som ulv rösta på WH hela rundan.
Varför är vi tvingade att släppa fokus på BB7? För att han lågflygit så mycket att det knappt går att läsa honom? Det är ju knappast så att vi kan låta det vara liksom, för då gör vi ju som vi brukar: sliter varandra i stycken medan en ulv står vid sidlinjen och skrattar åt oss.
 

StradhLestat

Swordsman
Joined
8 Sep 2020
Messages
552
Location
Fruängen
Stratten spelar hyfsat stabilt.
Tycker att Sysp spelar grönare.
Jag har också börjat skumma StrathLestats spel gentemot Vimes och hitills hittat 2 poster som lite skaver:
- R2:267, R2:298,
Måste jaga till jobbet…
Kan du förklara vad som skaver med R2: 298? Att jag lyfter tesen att du kanske är en ulv och att ni offrar en (vimes) för att dra bort alla misstankar från dig (om du nu skulle vara ulv)
R2: 267 kan jag inte kommentera ens.... jag har inte skrivit den posten....eller ens en enda post på den sidan... (sid 14 i R2 på dator, vet ej om det är samma sidantal på mobil)
 

Anthrox

Tunnelseende bybo av oanade proportioner.
Joined
8 Jun 2017
Messages
4,057
Ser at min röst på Mrj (post 7) inte registrerades korrekt?
Nåja...då får den ligga på Impe så länge iaf. Som sagt något har svajjat rejält där med lite mr jekyll and Hyde känsla
Röst: @Impetigo
Det var ett snabbt röstfladder? Är MrJ mindre suspekt hos dig för att du inte lyckas rösta på honom?
 

Anthrox

Tunnelseende bybo av oanade proportioner.
Joined
8 Jun 2017
Messages
4,057
Kan du förklara vad som skaver med R2: 298? Att jag lyfter tesen att du kanske är en ulv och att ni offrar en (vimes) för att dra bort alla misstankar från dig (om du nu skulle vara ulv)
R2: 267 kan jag inte kommentera ens.... jag har inte skrivit den posten....eller ens en enda post på den sidan... (sid 14 i R2 på dator, vet ej om det är samma sidantal på mobil)
Rätt säker på att Sidd menar #367, där du tar rygg för Vimes för i princip ingenting.
 

StradhLestat

Swordsman
Joined
8 Sep 2020
Messages
552
Location
Fruängen
Rätt säker på att Sidd menar #367, där du tar rygg för Vimes för i princip ingenting.
Ja. där lyckades Vimes göra mig osäker. Han lät väldigt övertygande....därav att jag ville blanda in brynolf i samma post. Just då låg brynolf kvar på bb8 och jag försökte få reda på om jag skulle flytta min röst dit.
Brynolf svarade så fint strax efter i 370, så då rörde sig aldrig min röst ur fläcken och förblev på vimes.
 

Anthrox

Tunnelseende bybo av oanade proportioner.
Joined
8 Jun 2017
Messages
4,057
Ja. där lyckades Vimes göra mig osäker. Han lät väldigt övertygande....därav att jag ville blanda in brynolf i samma post. Just då låg brynolf kvar på bb8 och jag försökte få reda på om jag skulle flytta min röst dit.
Brynolf svarade så fint strax efter i 370, så då rörde sig aldrig min röst ur fläcken och förblev på vimes.
Vad var det Vimes skrev som gjorde dig osäker?
 

Big Mama

Hur länge kan man kalla sig ny
Joined
9 Jun 2024
Messages
121
@Big Mama

Jag tycker @Mr.J spelar väldigt Ulvigt.
Undflyende poster och tar inte ställning själv med motiverade röster osv

Du BM har beskyddat MrJ hela spelet vilket gör att ni verkar sitta i samma lag.
Vad tror du om MrJ?
Jag tror fumlig nybörjare. Måste jag ändra mig bara för att distansera mig? No, no.
 

StradhLestat

Swordsman
Joined
8 Sep 2020
Messages
552
Location
Fruängen
Vad var det Vimes skrev som gjorde dig osäker?
Det är den här serien som påverkade mig och fick mig att vackla.
Den första posten är lite "close to home"för mig IRL.....så det var säkert den som fick tveksamhetens dörr på glänt. Sedan de andra två vädjande posterna.
Ingen hård fakta i dem, men för MIG påverkade de där och då och skapade osäkerhet
1724395092770.png
 

Big Mama

Hur länge kan man kalla sig ny
Joined
9 Jun 2024
Messages
121
God morgon! Min lista ser ut så här vid dagens början.

GRÖNA:

Sidd – för han drev hårdast mot Vimes. Svårt att tro att han skulle slita så för att få ut en ulv.

Impetigo – för att han är sträng mot alla som bara andas något angående Siarens kunskaper. Han gjorde även arg gubbe på min post i R2 där jag nämnde en tanke om Väktaren. (Man uppmuntras att lufta sina tankar men när man gör det får man smäll på fingrarna. Börjar vänja mig)

Big Mama – för att jag jagade Basse. Varför lägga den energin om jag var med att nattmörda honom strax efter. Kattdjur leker med maten innan måltid, inte hunddjur.

Brynolf – vår siarkung.

TVÅ ULVAR FINNS BLAND DESSA NAMN:
Antrox
Biobunker
Octagonal
Mr.J
Sysp
StradhLestat

Kom igen nu så kortar vi denna lista tillsammans!

Nu måste jag jobba och kan endast småkolla under dagen. Återkommer ca 18 då jag sitter på ett tåg en timme.
 

StradhLestat

Swordsman
Joined
8 Sep 2020
Messages
552
Location
Fruängen
God morgon! Min lista ser ut så här vid dagens början.

GRÖNA:

Sidd – för han drev hårdast mot Vimes. Svårt att tro att han skulle slita så för att få ut en ulv.

Impetigo – för att han är sträng mot alla som bara andas något angående Siarens kunskaper. Han gjorde även arg gubbe på min post i R2 där jag nämnde en tanke om Väktaren. (Man uppmuntras att lufta sina tankar men när man gör det får man smäll på fingrarna. Börjar vänja mig)

Big Mama – för att jag jagade Basse. Varför lägga den energin om jag var med att nattmörda honom strax efter. Kattdjur leker med maten innan måltid, inte hunddjur.

Brynolf – vår siarkung.

TVÅ ULVAR FINNS BLAND DESSA NAMN:
Antrox
Biobunker
Octagonal
Mr.J
Sysp
StradhLestat

Kom igen nu så kortar vi denna lista tillsammans!

Nu måste jag jobba och kan endast småkolla under dagen. Återkommer ca 18 då jag sitter på ett tåg en timme.
Grönlistan här och motiveringarna känns off som tusan gällande 2. Jag köper Sidd resonemanget. Impe och ditt eget fösrvarstal klingar ihåligt och falkst.
Impe gersom sagt väldigt blandade signaler i sitt beteende... Det känns litegrann som att Impe är som Christan Bales karaktär i The Prestige... 2 olika personligheter i vad som presenteras för världen som en kropp .
 

Brynolf

Dum fan
Joined
11 Oct 2003
Messages
4,358
Location
Stockholm
Läser Vimes i R1 med lite "tvärtom-glasögon". Alltså, allt han skriver är lögn och dikt och tvärtom.


Hans första inlägg efter att jag outat:


Jag tycker (vilket jag tydligen sa i lördags) att det vettigaste ulvspelet måste vara att försöka stoppa siarkungen, så oavsett Brynolfs färg förväntar jag mig ett siarclaim till.

Det här känns inte som att man skriver om ulvarna TÄNKT counterclaima.


Om det inte kommer något claim måste vi fundera (likt Häger gjort) vad det betyder. Brynolf färg närmar sig i varje fall 100 % grön, men i så fall: vad sysslar ulvarna med?
Spelar på narrativet att ulvarna spelar suboptimalt.


Ok, Big Mama är också kvar.


Jag vet i varje fall hur jag kommer tänka om det kommer ett siarclaim från Mama eller BB7.
Yepyep. Han vet att ulvarna inte kommer claima, men spelar på att det måste finnas en förklaring till att de inte gör det. Låt oss förutsätta att hans förslag till förklaring inte är den korrekta.


Just nu funderar jag över vilket ulvlag som väljer att inte försöka stoppa Siarkungen. Den naturliga förklaringen är att det är ett nybörjarlag, alternativt ett lag bestående av ulvar som inte tycker att Siarkung är så ballt som de flesta tycker att det är. Den som har tid (inte jag alltså, men jag kan kolla på det imorgon eftermiddag/kväll) borde kolla vilka som var skeptiska till Operation Svällkropp i förra spelet.
Läs: det är INTE ett nybörjarlag och de som var skeptiska till Operation Svällkropp i VM är INTE ulvar nu.


Det tredje alternativet är förstås ett ulvlag som väljer en okonventionell strategi. Ballast (men kanske inte så sannolikt dårå) är om Impetigo är ulv och nu kaptenar sitt ulvgäng till att inte claima siare. Det vore en skruvboll.
"Aj fan jag kanske inte ska vara så rak i mina teorier. Bäst att nämna nån minimal misstanke mot en ulvpolare också för the sake of plausible deniability."


Fylleskryt kanske. Ärligt talat är jag alldeles för nipprig som ulv, så jag hade kanske inte vågat det. Däremot tycker jag absolut att det rimligaste ulvspelet är att göra som du gjorde i förra spelet och försöka förekomma byns Siarkung. Att inte claima alls tycker jag är iskallt ulvspel.


[/QUOTE


Vidare


Däremot har @Hägerstrand nog en poäng i att jag, om jag hamnat som ulv med två nybörjare, varit lite motvillig att skicka fram någon av dem att claima (men av någon form av fair play-anledning).
Läs: Det är inte två nybörjare som är mina polare.


Frågan är vilka ulvar som kan tänka sig ro i land en sådan strategi. Det verkar vara en riskabel strategi för ett högprofilerat ulvlag. Det finns ju absolut ett meta i vilka som brukar sias så om vi utgår från att ulvarna spelar rationellt bör ulvlaget bestå av spelare som sällan sias.


Det kan förstås vara någon eller några våra nybörjare, men det kan också vara mer rutinerade spelare som vågar chansa på att de inte kommer sias.


Om jag ska rösta på "rutinerad spelare som sällan sias" gör jag såhär:


Röst: @fjodorsenuba

Läs: Vi är ett högprofilerat ulvlag och spelar på oddsen att inte sias i tid.


hade jag varit ulv med dåligt med tid hade jag tyckt det var helt huvudlöst att inte försöka stoppa siarkungen med tanke på att jag tenderar att sias tidigt. @Brynolf får gärna sia mig denna runda.
Mer "ulvarna måste vara lågprofilare".


Alltså jag fattar inte hur ni får ihop att jag skulle som ulv skulle välja strategin att lågflyga och inte kontra Siarkungen.


Som jag skrivit (jag har, som ni har noterat, inte skrivit så många inlägg, så det borde gå att hitta va?) hade jag själv kanske inte valt att claima siare som ulv, men jag hade fan sett till att någon i mitt ulvlag hade gjort det.


Så, ska ni ha mig som ulv behöver ni också ha en teori om vilka mina två kumpaner är.
Mer av samma.


Men! Jag tror våra ulvar är sådana som 1) sällan sias, är 2) tveksamma till siarkungsplanen eller helt enkelt är 3) noobs.


Eftersom det verkar osannolikt att alla tre ulvar är noobs tror jag mer på 1 och 2. Just nu röstar jag på Fjodor p.g.a anledning 1 framför allt.


Om vi tänker oss ett scenario med Fjodor, en eller två av MrJ/Stadh/Sysp/BigMama lirar det med utvecklingen under rundan tycker jag.
När en ulv nämner en massa potentiella ulvar bör vi läsa det som att han slänger in en polare i den högen. Så en av MrJ/Stadh/Sysp/BigMama alltså.
 
Top