Basenanji
Postd20modernist
- Joined
- 4 Nov 2002
- Messages
- 9,518
Basenanji tänker så här om speldesign, vinstvillkor och startegier
Det här tycker jag verkar vara ett rimligt och balanserat upplägg, men jag inser ju att balans inte alls behöver vara en logisk grund för det här spelet.
(3) Ulv1, Ulv2, Ulv3[tracker] har nattmord
(2) Zombie1, Zombie2 har nattmord
(1) Siare
(1) Väktare
(1) Spöke
(1) Bybo[tracker]
(4) Bybor
Jag tänker att LJS från början ville ha med ulvar, zombiesar och spöken. Spooktober-tema. Ulvarnas tracker väger upp siare+väktare. Att zombiesar inte kan dö av nattmord vägs upp av att ulvarna då förstår vem som är zombie. Dubbla nattmord innebär att vi kan bli av med tre spelare per runda, vilket gör det rätt knepigt att räkna på framtidens olika scenarios. Genom att väktaren är med i spel blir eventuellt uteblivet nattmord som en följd av lyckat väktande möjligt att tolka som (falsk) zombiestatus, vilket torde leda till att ulvar kommer vilja rösta ut den de försökte nattmörda.
Vinstvillkor och strategier
Byn vinner när de har hittat alla fem scum. Spöket kan bli tungan på vågen, men är en rätt mesig roll. Behöver verkligen spela optimalt på siare och väktare.
Zombiesar vinner när de är hälften så många av deltagarna, vilket är svårt. Eftersom ulvarna kan identifiera dem vill zombiesarna inledningsvis hitta ulvar, men sedan döda bybor. Eftersom zombiesarna bara är två behöver de ligga lågt och vill varken synas av bybor eller ulvar.
Ulvarna vinner när de är hälften av alla spelare vilket också borde vara rätt svårt. Ulvarna behöver både frukta dagsfasens hängning och zombiesarnas nattmord, vilket jag tolkar som att de kommer vilja dra så lite uppmärksamhet till sig som möjligt.
Allmänna tips till byn
Vi kommer behöva rösta ut scum snarast, eftersom vi har dubbla nattmord. På bara två rundor kan vi förlora:
R1: Bybo1 röstas ut, Ulvar nattmördar Bybo2, Zombiesar nattmördar Bybo3
R2: Bybo4 röstas ut, Ulvar nattmördar Bybo 5, Zombiesar nattmördar Ulv1. => GAME OVER, ULVARNA VINNER
Vi kommer behöva pålitlig empiri kring vem som har vilken roll. Det enda säkra beviset för att veta vem som är vad är LJS besked efter en rundas slut; eller siarens resultat. Siaren/väktaren ska INTE ge sig till känna! Massoutning är alltså dåligt.
Eftersom ulvar och zombiesar vinner på att lågflyga extra i det hör spelet så:
- vi måste motivera till aktivitet
- vi måste försöka identifiera luftslott och distraherande beteenden.
Vad säger ni andra?
Det här tycker jag verkar vara ett rimligt och balanserat upplägg, men jag inser ju att balans inte alls behöver vara en logisk grund för det här spelet.
(3) Ulv1, Ulv2, Ulv3[tracker] har nattmord
(2) Zombie1, Zombie2 har nattmord
(1) Siare
(1) Väktare
(1) Spöke
(1) Bybo[tracker]
(4) Bybor
Jag tänker att LJS från början ville ha med ulvar, zombiesar och spöken. Spooktober-tema. Ulvarnas tracker väger upp siare+väktare. Att zombiesar inte kan dö av nattmord vägs upp av att ulvarna då förstår vem som är zombie. Dubbla nattmord innebär att vi kan bli av med tre spelare per runda, vilket gör det rätt knepigt att räkna på framtidens olika scenarios. Genom att väktaren är med i spel blir eventuellt uteblivet nattmord som en följd av lyckat väktande möjligt att tolka som (falsk) zombiestatus, vilket torde leda till att ulvar kommer vilja rösta ut den de försökte nattmörda.
Vinstvillkor och strategier
Byn vinner när de har hittat alla fem scum. Spöket kan bli tungan på vågen, men är en rätt mesig roll. Behöver verkligen spela optimalt på siare och väktare.
Zombiesar vinner när de är hälften så många av deltagarna, vilket är svårt. Eftersom ulvarna kan identifiera dem vill zombiesarna inledningsvis hitta ulvar, men sedan döda bybor. Eftersom zombiesarna bara är två behöver de ligga lågt och vill varken synas av bybor eller ulvar.
Ulvarna vinner när de är hälften av alla spelare vilket också borde vara rätt svårt. Ulvarna behöver både frukta dagsfasens hängning och zombiesarnas nattmord, vilket jag tolkar som att de kommer vilja dra så lite uppmärksamhet till sig som möjligt.
Allmänna tips till byn
Vi kommer behöva rösta ut scum snarast, eftersom vi har dubbla nattmord. På bara två rundor kan vi förlora:
R1: Bybo1 röstas ut, Ulvar nattmördar Bybo2, Zombiesar nattmördar Bybo3
R2: Bybo4 röstas ut, Ulvar nattmördar Bybo 5, Zombiesar nattmördar Ulv1. => GAME OVER, ULVARNA VINNER
Vi kommer behöva pålitlig empiri kring vem som har vilken roll. Det enda säkra beviset för att veta vem som är vad är LJS besked efter en rundas slut; eller siarens resultat. Siaren/väktaren ska INTE ge sig till känna! Massoutning är alltså dåligt.
Eftersom ulvar och zombiesar vinner på att lågflyga extra i det hör spelet så:
- vi måste motivera till aktivitet
- vi måste försöka identifiera luftslott och distraherande beteenden.
Vad säger ni andra?