Tack för spel, Basse och Konkel!
Så.
Vimes är ju inte bybo - Vimes spel i runda 1 är ju nästan parodiskt aggressivt med enbart röster på Basse, 3 stycken dessutom, som inte fyller någon annan funktion än att signalera till samtliga andra att Vimes är superaggressiv på Basse.
Siarclaimet kommer och Vimes försöker och lyckas ändå driva FLER att rösta på Basse.
Ulv/Zombievimes vet ju att Basse inte spelar på samma lag som honom, så antingen såg Vimes att Basse verkade skum och misstänkte honom som deltagare i det andra skumlaget eller så resonerade Vimes att Basse är en lätt måltavla då han brukar vara duktig på att verka röd. Att då driva ut Basse aggressivt är ett bra sätt att verka byboig eftersom en Ulv/Zombie inte skulle sticka ut hakan så hårt.
Ett kaxigt drag jag mycket väl kan tänka mig att skumVimes skulle gilla att göra.
Siarclaimet och Bassedrevet -
Klockan 17.34 i går kommer Basses siarclaim. I god tid (lite mer än 5 timmar) innan deadline, i enlighet med rationalen att en powerroll på väg ut bör outa sig för att hjälpa byn. Vid det tillfället så är röstläget sex röster på Basenanji: Vimes, Sidd, Genesis, Tant Ragnar, Stövelkatten och Hellzon.
Vimes: Lade den första rösten på Basse på måndag 18.46 (inlägg #75) där Vimes 12 timmar in i rundan hittat att Basse inte är konstruktiv och har misstänkt KK. Alltså är han skum. Efter siarclaimet fortsätter Vimes att driva hårt på Basenanji därefter. Letar reda på spekulativa citat och försöker få dem att vara lögner istället för att motivera och hålla kvar strålkastarljuset på Basse. Förtjänar i övrigt en egen längre utläggning vilket kommer.
Reaktion på claimet: Att rösta på Basenanji ännu en gång. För att vara tydlig? Vimes verkar ju fullt engagerad i att vrida allt Basse skriver och har skrivit till att vara skrivet av en ulv snarare än att ens resonera om ifall Basse som bybo är rimlig. Och efter claimet så kommer också Vimes uppmaning att fler borde hoppa på Bassetåget.
@Vimes Varför det? Det är inte speciellt nära att någon annan dinglar (just då har Basse 7 röster, Sidd 2 röster, Genesis 2 röster, xyas 1 röst och Vimes 1 röst), så vad kan annars vara en motivering att få ännu fler att gå med på ett drev sådär på slutet (21.08)?
Sidd: Röstade på Basse i måndags vid 21.56 (inlägg #110) för att Vimes gjorde det men säger i samma post att Vimes verkar som giftigaste räven. På tisdag kväll 19.27 (inlägg #173) inser Sidd att det är en svag röst. Ändå ligger Sidd kvar som tvåa på Basse resten av rundan, och utviker sig inte mer om varför.
Reaktion på claimet: En enda post efter claimet klockan 21.45 (inlägg #362) som inte berör claimet alls utan tycker att Hellzon är skum för att Hellzon "försöker dra igång något obefintligt bara för att hitta på nått nytt". Sidd verkar alltså inte registrera att ett claim gjorts?.
@Sidd Varför inte en röst på Hellzon då? Eller för den delen, varför valde du att vara kvar på Basse när siarclaimen kom? Och varför tycker du att vi skall kolla mer på Korpa, Halo och KrilleW
Genesis: Röstade på Basse i tisdags vid 07.32 (inlägg #115) från Halo med motiveringen att det fanns ett starkare case mot Basse. Läs, att Vimes är övertygande eftersom Sidd inte har något case för sin röst.
Reaktion på claimet: "Ser man på Basses beteende med byboglasögon så kan man absolut se rimligheter", men merparten av Genesis poster efter claimet är ändå utgående från att Basse är röd.
@Genesis Varför hade du då inte dina byboglasögon på dig? Eller hur menar du, det här låter ju som att du råkat skriva från din position som icke-bybo?
Tant Ragnar: Röstade på Basse i tisdags vid 08.36 (inlägg #122). "Jag flyttar med tvekan min röst till den jag upplever som rödast just nu" och motiverar det med rädsla för en erfaren spelare.
Reaktion på claimet: "Spontant ligger min röst på Basse fast". Har sedan "läst, korsläst och trippelläst Basses inlägg" men det dyker inte upp någon annan att rösta på. Flyttar inte sin röst.
Stövelkatten: Röstade på Basse i tisdags vid 11.06 (inlägg #136). Motivationen att katten inte har något att tillägga till vad andra sagt om Basse.
Reaktion på claimet: Tycker att det är desperat men bra aktivitet, men vill inte ändra sig i sista sekunden. Flyttar inte sin röst
Hellzon: Röstade på Basse i tisdags vid 20.44 (inlägg #182) med motivationen att Basse är den starkast mistänkta i konstellationen Basse, xyas, Vimes, Sidd och Tant Ragnar.
Reaktion på claimet: Att det är otroligt rödande att komma ut med siarclaim 5 timmar innan deadline. Flyttar inte sin röst.
@Hellzon Utveckla gärna (utförligt och nyanserat) om varför det är rödande för dig. 5 timmar är ju ändå relativt god tid för att en diskussion kring ett claim skall kunna ske. Och att powerroller som är på väg ut bör outa sig är ju tämligen sunt för att inte lämna öppet för möjliga scumclaims framgent.
Efter Siarclaimet så kommer även
Xyas in med en röst på Basse med motiveringen att det skaver och att xyas inte köper hur det är så en skulle hantera den situationen.
@Xyas Hur skulle DU hantera situationen Basse var i? Säg att du var siaren och var på väg att bli utröstad.
Sedan byggs det ju upp ett alternativt drev mot slutet på Sidd: Korpas röst från 11.17 i går samt KrilleW (20.48), Halo9000 (21.39) och KK (21.47). 4 röster på Sidd mot 7 på Basse. Det krävs alltså att bara två personer byter drev till Sidd för att Sidd skall ryka istället. Vimes, Sidd, Stövelkatten och Hellzon har dessutom bara lagt en röst förra rundan, på Basse, och sedan känt sig nöjda där. NEJ, jag räknar inte Vimes upprepade röster på Basse som mer än en röst utan bara som ett dramatiskt verktyg för att styra folk.
Jag skulle gärna vilja att alla som låg i Bassedrevet kom med någon reflekterande självanalys om varför de egentligen låg där, vilka som var era misstankar och vilka som tillhörde dirigenten Vimes.