Ackerfors
Alas, your rapids!
För snart två år sedan ritade jag klart min första isometriska dungeon och bad er på forumet att fylla det med liv i ett projekt jag kallade "Vem bor här?". För lite sedan peppade @Frippe mig att göra en ny karta och ... det gick lite fortare än väntat och blev lite större än väntat. Men vi kör igen! (Det är mycket möjligt att jag kommer fila på ytor och fixa under tiden.
Välkomna att fylla kartan med fällor, pussel, monster, personer, etc. etc. Det finns egentligen inga regler och inga rätt eller fel, ett rum kan ha flera förslag, men det är inte klart förrän alla numrerade rum har åtminstone en förklaring jag får använda (se nedan). Det är systemagnostiskt eller -anarkistiskt men något vagt OSR-igt är väl rimligt att ha i åtanke kanske.
Om man vill bidra får man gärna skriva på både svenska och engelska. Förra gången översatte jag mellan språken, men då var det hälften så stort. Man får gärna bidra oavsett men det är min önskan att sätta samman detta till en PDF och lägga upp här och där för PWYW (pay-what-you-want), därför behöver jag ett medgivande att jag får göra det, så skriv gärna "Du får använda mitt bidrag" och om du vill ha cred med något annat namn än forumnicket med ditt inlägg. Eftersom jag ger ut det kommer jag även ta mig friheten att välja om något inte riktigt passar, men det ska rätt mycket till. Så länge det är kul och respektfullt och så bör det vara lugnt!
Dungeonen behöver också ett namn! Vi får se om ett utkristalliserar sig på vägen.
Här är kartan, med numrering.
Och här är en mycket högupplöst version: https://www.dropbox.com/scl/fi/c4js...-res.png?rlkey=yowrpagn0dn2e4da6d14slwe4&dl=0 (32 mb)
Planen är att försöka lägga in länkar till era bidrag i det här inlägget, vi får se om det låter sig göras!
Just nu ser det ut så här (tyvärr kunde jag bara lägga listan i ursprungsinlägget under ett dygn, och jag hoppas att jag inte råkat missa något):
0. Den väldigt dolda ingången
1. Välkommen!
2. De sunda vätskornas kammare
3. Foajén
4. De osunda vätskornas grav
5. Något slags mellanrum med en matta
6. Urspårad kompismiddag
7. Köket
8. Biblioteket
9. Underskogen
10.-11. Underortslängan
12. Storvättens gästrum
13. Storvättens gemak
14. Butik och Biljetter
15. Skuggspelet
16. Camera della prima donna
17. Förstörelseinstrument
18. Spettros kista
19. Kuliss- och rekvisitaförråd
20. Avgrunden
21. Den dåliga brunnen
22. Jordvärmeaggregatet och arkadmaskinen
23. Det andra ögat
24. Ngggghhhhh
25. Trappan
26. Alfer trycker lugnt och metodiskt på knapparna och drar i spakarna
27. Här bor demonen Krsshigrighykh
28. Gråsuggestallet
29. Tomoes vänstra hand
30. Råttfolk lagar knasigt stark chili
31. Råttkungen
32. Mullvator!
Välkomna att fylla kartan med fällor, pussel, monster, personer, etc. etc. Det finns egentligen inga regler och inga rätt eller fel, ett rum kan ha flera förslag, men det är inte klart förrän alla numrerade rum har åtminstone en förklaring jag får använda (se nedan). Det är systemagnostiskt eller -anarkistiskt men något vagt OSR-igt är väl rimligt att ha i åtanke kanske.
Om man vill bidra får man gärna skriva på både svenska och engelska. Förra gången översatte jag mellan språken, men då var det hälften så stort. Man får gärna bidra oavsett men det är min önskan att sätta samman detta till en PDF och lägga upp här och där för PWYW (pay-what-you-want), därför behöver jag ett medgivande att jag får göra det, så skriv gärna "Du får använda mitt bidrag" och om du vill ha cred med något annat namn än forumnicket med ditt inlägg. Eftersom jag ger ut det kommer jag även ta mig friheten att välja om något inte riktigt passar, men det ska rätt mycket till. Så länge det är kul och respektfullt och så bör det vara lugnt!
Dungeonen behöver också ett namn! Vi får se om ett utkristalliserar sig på vägen.
Här är kartan, med numrering.
Och här är en mycket högupplöst version: https://www.dropbox.com/scl/fi/c4js...-res.png?rlkey=yowrpagn0dn2e4da6d14slwe4&dl=0 (32 mb)
Planen är att försöka lägga in länkar till era bidrag i det här inlägget, vi får se om det låter sig göras!
Just nu ser det ut så här (tyvärr kunde jag bara lägga listan i ursprungsinlägget under ett dygn, och jag hoppas att jag inte råkat missa något):
0. Den väldigt dolda ingången
1. Välkommen!
2. De sunda vätskornas kammare
3. Foajén
4. De osunda vätskornas grav
5. Något slags mellanrum med en matta
6. Urspårad kompismiddag
7. Köket
8. Biblioteket
9. Underskogen
10.-11. Underortslängan
12. Storvättens gästrum