Sömniga Isaac
Rollspelsinkvisitor
2. De sunda vätskornas kammare.
Rummet är utformat för att genomföra en ritual för att balansera ut de olika vätskorna i kroppen mot varandra. Genom att lägga sig på altaret i rummets mitt får varelsen veta vilket humör som dominerar dennes sinne och vilket humör som för tillfället är allt för svagt. Detta får varelsen reda på genom att de fyra kärlen i rummets hörn börjar fyllas med vätska som visar vilka nivåer av vätska varelsen har i kroppen just nu.
I det norra kärlet närmast dörren fylls bägaren med en röd vätska. Blodet som visar personens glädje och livslust.
I det norra kärlet längst ifrån dörren fylls bägaren med en gul vätska över vars yta det vandrar en flamma. Gallan som visar på personens stridslystnad.
I det södra kärlet närmas dörren fylls bägaren med en svart sörja. Den mörka gallan som visar på en persons sorg och vemod.
I det södra kärlet längst ifrån dörren fylls bägaren med en klart vätska. Vatten som visar på en persons förmåga att vara klartänkt.
Längs med den norra väggen återfinns en mosaik som visar hur ritualen ska utföras för att balansera vätskorna. För blodet handlar det om att tömma varelsen på blod tills blodet ligger i nivå med övriga vätskor. Blodet ska tömmas med den dolk som vilar vid blodets kärl. För vattnet handlar det om att få varelsen att gråta oceaner av tårar tills vattnet ligger i nivå med övriga vätskor. För övriga två vätskor är dock mosaiken så pass förstörd att det inte längre går att tyda vad ritualen kräver, däremot lovas den som lyckas med ritualen styrka, mod och ett balanserat humör.
Lägger sig en äventyrare på altaret så slår spelaren 1T4 per kärl. Spelledaren skriver ned dessa siffror och förklarar sedan hur kärlen fylls på ut efter utfallen på slagen. Resultatet av slagen kommer sedan påverka rollpersonens sinnelag 1 timme framåt eller till dess att denne balanserat ut sina vätskor.
Lyckas en äventyrare balansera sina vätskor kommer denne att stå oberörd inför händelser som skulle kräva någon form av mental reaktionsslag då äventyrarna nu är så perfekt balanserad att humören slår ut varandra. Äventyrarna kan ej heller bli skrämd av skräckslag.
Står dig fritt att använda som du vill.
Rummet är utformat för att genomföra en ritual för att balansera ut de olika vätskorna i kroppen mot varandra. Genom att lägga sig på altaret i rummets mitt får varelsen veta vilket humör som dominerar dennes sinne och vilket humör som för tillfället är allt för svagt. Detta får varelsen reda på genom att de fyra kärlen i rummets hörn börjar fyllas med vätska som visar vilka nivåer av vätska varelsen har i kroppen just nu.
I det norra kärlet närmast dörren fylls bägaren med en röd vätska. Blodet som visar personens glädje och livslust.
I det norra kärlet längst ifrån dörren fylls bägaren med en gul vätska över vars yta det vandrar en flamma. Gallan som visar på personens stridslystnad.
I det södra kärlet närmas dörren fylls bägaren med en svart sörja. Den mörka gallan som visar på en persons sorg och vemod.
I det södra kärlet längst ifrån dörren fylls bägaren med en klart vätska. Vatten som visar på en persons förmåga att vara klartänkt.
Längs med den norra väggen återfinns en mosaik som visar hur ritualen ska utföras för att balansera vätskorna. För blodet handlar det om att tömma varelsen på blod tills blodet ligger i nivå med övriga vätskor. Blodet ska tömmas med den dolk som vilar vid blodets kärl. För vattnet handlar det om att få varelsen att gråta oceaner av tårar tills vattnet ligger i nivå med övriga vätskor. För övriga två vätskor är dock mosaiken så pass förstörd att det inte längre går att tyda vad ritualen kräver, däremot lovas den som lyckas med ritualen styrka, mod och ett balanserat humör.
Lägger sig en äventyrare på altaret så slår spelaren 1T4 per kärl. Spelledaren skriver ned dessa siffror och förklarar sedan hur kärlen fylls på ut efter utfallen på slagen. Resultatet av slagen kommer sedan påverka rollpersonens sinnelag 1 timme framåt eller till dess att denne balanserat ut sina vätskor.
- Ett överflöd på blod kommer leda till att blodet kokar i kroppen och lockar fram impulsiva beteenden byggda på viljan att uttrycka sin glädje.
- Ett överflöd av vatten kommer leda till att tankarna rör sig som sirap i skallen på rollpersonen.
- Ett överflöd på mörk galla kommer leda till att rollpersonen slås av en obegriplig sorg grundade på tidigare hemska upplevelser.
- Ett överflöd på gul vätska kommer leda till att varelser omkring rollpersonen uppfattar denne som en stridstupp som söker konflikt.
Lyckas en äventyrare balansera sina vätskor kommer denne att stå oberörd inför händelser som skulle kräva någon form av mental reaktionsslag då äventyrarna nu är så perfekt balanserad att humören slår ut varandra. Äventyrarna kan ej heller bli skrämd av skräckslag.
Står dig fritt att använda som du vill.