Ymir
Liten kantbaron
Jag har läst 49 kapitel (allt som hittils getts ut) av den just nu väldigt populära mangan Goblin Slayer, som bygger på en light novel-serie med samma namn, och även spawnat en anime och en massa merch. Har ni inte hört talas om den delar ni uppenbarligen inte min fascination för reaction videos på youtube. Goblin Slayers första episod (både animen och mangan) är ökänt reaction-friendly...
Goblin Slayer är alltså kontroversiell, men trots detta (och delvis på grund av det) megapopulär, och det är välförtjänt, för den är asbra. Den är också förmodligen det mest D&D-inspirerade som någonsin existerat (och känns betydligt mer true till D&D än någon av de faktiska D&D-adaptionerna gör). Goblin Slayer utspelar sig i en extremt generisk fantasyvärld som tycks drivas helt av D&D-troper. Folk har bokstavligen spell slots och classes och stat rolls, i en episod battlar de en tvättäkta Beholder, i en annan diskuterar de sin marching order och sin experience, gudarna rullar hela D&D-tärningssettet på ett bord om världens öde, och en spell innehåller kraftorden "Gygax". Världen är så generisk att karaktärerna inte ens har namn. Detta är en obegriplig feature som på något sätt ändå är charmig. Personerna i ståryn refereras istället till som Goblin Slayer, Priestess, High Elf Archer, Dwarf Shaman, Noble Fencer, Rabbit Ranger, Cow Girl, Guild Girl, etc. Det är skitkonstigt, men på något märkligt vis funkar det. Och kom igen, man läser manga för att man vill att saker ska vara skitkonstiga.
Handlingen i Goblin Slayer kretsar runt den oerfarna äventyrerskan Priestess, som är en låglevel D&D-cleric, och hur hon teamar upp med den PTSD:iga, tystlåtna Batman-typen Goblin Slayer, som är en Fighter/Ranger och besatt av att döda goblins, de lägst rankade monstren i settingen. Andra äventyrare hånar honom för detta, och för hans metoder, för Goblin Slayer tillgriper alla medel för att utrota goblins - han förgiftar deras nästen, bränner ned dem, avleder vattendrag för att dränka dem, röker ut dem, avrättar deras barn; han bedriver basically en personlig utrotningskampanj. Men snart teamar han upp med ett gäng färgstarka äventyrare som, med blandade resultat, försöker ta sig igenom hans fasad, samtidigt som Priestess växer som äventyrare.
Världsbygget i Goblin Slayer är kritiserat för en del ologiska element, i synnerhet det faktum att världen tycks drivas av high fantasy-troper, utom så fort goblins dyker upp, för då är det istället extremt grimdark low fantasy-troper som gäller, som om de plötsligt bytt regelsystem från D&D till Eon. I praktiken spelar detta ingen roll efter de första kapitlen, om man inte insisterar på att tänka Eon-noggrant på världsbygget, och då läser man fel manga. Det är rentav en styrka på många sätt, då serien skapar en massa bra drama genom att utsätta karaktärer med ett high fantasy-mindset för sina grimdark Kentaro Miura-teman (serien innehåller massor av homage till Miuras berömda och stilbildande manga Berserk, kungen av all grimdark fantasy). Det mest kontroversiella elementet är att goblins inte har kvinnor, utan istället förökar sig genom att kidnappa och våldta kvinnor av andra raser. Detta är givetvis extremt icke-PK i dagens ängsliga nördklimat, men jag tycker det funkar fint, det gör att goblins känns sjukt nasty och ger en rimlig förklaring på varför de är ett så stort hot mot människobyar. Låt grimdark vara grimdark, ffs.
Goblin Slayer är beroendeframkallande för att den är spännande, dramatisk, har väl avvägda hjärtevärmande ögonblick och en fascinerande huvudperson, och nördigt frossande i D&D-troper intryckta i en brutal värld driven av japaners ohämmade storytelling. Det blir ofta lite nervkittlande att sitta och undra vad för nasty shit goblinerna ska ha klurat ut den här gången, eller vad för slags monster som leder dem. Sist men inte minst är den också sjukt vältecknad:
Den har även spawnat en googol parodier och mem:
Goblin Slayer är alltså kontroversiell, men trots detta (och delvis på grund av det) megapopulär, och det är välförtjänt, för den är asbra. Den är också förmodligen det mest D&D-inspirerade som någonsin existerat (och känns betydligt mer true till D&D än någon av de faktiska D&D-adaptionerna gör). Goblin Slayer utspelar sig i en extremt generisk fantasyvärld som tycks drivas helt av D&D-troper. Folk har bokstavligen spell slots och classes och stat rolls, i en episod battlar de en tvättäkta Beholder, i en annan diskuterar de sin marching order och sin experience, gudarna rullar hela D&D-tärningssettet på ett bord om världens öde, och en spell innehåller kraftorden "Gygax". Världen är så generisk att karaktärerna inte ens har namn. Detta är en obegriplig feature som på något sätt ändå är charmig. Personerna i ståryn refereras istället till som Goblin Slayer, Priestess, High Elf Archer, Dwarf Shaman, Noble Fencer, Rabbit Ranger, Cow Girl, Guild Girl, etc. Det är skitkonstigt, men på något märkligt vis funkar det. Och kom igen, man läser manga för att man vill att saker ska vara skitkonstiga.
Handlingen i Goblin Slayer kretsar runt den oerfarna äventyrerskan Priestess, som är en låglevel D&D-cleric, och hur hon teamar upp med den PTSD:iga, tystlåtna Batman-typen Goblin Slayer, som är en Fighter/Ranger och besatt av att döda goblins, de lägst rankade monstren i settingen. Andra äventyrare hånar honom för detta, och för hans metoder, för Goblin Slayer tillgriper alla medel för att utrota goblins - han förgiftar deras nästen, bränner ned dem, avleder vattendrag för att dränka dem, röker ut dem, avrättar deras barn; han bedriver basically en personlig utrotningskampanj. Men snart teamar han upp med ett gäng färgstarka äventyrare som, med blandade resultat, försöker ta sig igenom hans fasad, samtidigt som Priestess växer som äventyrare.
Världsbygget i Goblin Slayer är kritiserat för en del ologiska element, i synnerhet det faktum att världen tycks drivas av high fantasy-troper, utom så fort goblins dyker upp, för då är det istället extremt grimdark low fantasy-troper som gäller, som om de plötsligt bytt regelsystem från D&D till Eon. I praktiken spelar detta ingen roll efter de första kapitlen, om man inte insisterar på att tänka Eon-noggrant på världsbygget, och då läser man fel manga. Det är rentav en styrka på många sätt, då serien skapar en massa bra drama genom att utsätta karaktärer med ett high fantasy-mindset för sina grimdark Kentaro Miura-teman (serien innehåller massor av homage till Miuras berömda och stilbildande manga Berserk, kungen av all grimdark fantasy). Det mest kontroversiella elementet är att goblins inte har kvinnor, utan istället förökar sig genom att kidnappa och våldta kvinnor av andra raser. Detta är givetvis extremt icke-PK i dagens ängsliga nördklimat, men jag tycker det funkar fint, det gör att goblins känns sjukt nasty och ger en rimlig förklaring på varför de är ett så stort hot mot människobyar. Låt grimdark vara grimdark, ffs.
Goblin Slayer är beroendeframkallande för att den är spännande, dramatisk, har väl avvägda hjärtevärmande ögonblick och en fascinerande huvudperson, och nördigt frossande i D&D-troper intryckta i en brutal värld driven av japaners ohämmade storytelling. Det blir ofta lite nervkittlande att sitta och undra vad för nasty shit goblinerna ska ha klurat ut den här gången, eller vad för slags monster som leder dem. Sist men inte minst är den också sjukt vältecknad:
Den har även spawnat en googol parodier och mem:
Last edited: