Jag har också läst
Step By Bloody Step av Si Spurrier och Matias Bergara (Image, 2022 - fyra nummer/en TPB).
Spurrier (kanske mest känd för att han skriver X-Men-karaktären Legion så fort minsta tillfälle erbjuds) och Bergara har samarbetat förr, dels i den kriminellt underskattade
John Constantine: Hellblazer från 2019-20, dels i den ypperliga
Coda från 2018-19. Här ger de sig på bland det svåraste som finns - att skriva en serie helt utan text (i enstaka fall får vi se pratbubblor, men då utan att vi kan ta till oss språket på minsta vis).
Vi följer en flicka och hennes bepansrade jätte. De har inget språk. De är på ständig resa. Vi får aldrig riktigt ett svar på varför, eller varför hennes blod är magiskt. Vi kan bara gissa varför världen är som den är. Vi
får ett svar på vem jätten är och varför serien börjar som den gör. Världen är hård med monster, ödemark, och en repressiv civilisation, men samtidigt vacker. Valet att låta bli text lägger förstås ett enormt jobb på Bergara, men han klarar av det - han är (som vi redan visste från Coda) fantastisk på landskap, och till skillnad från nästan alla superhjältetecknare klarar han av att teckna barn så att åldern framgår - vi får se den namnlösa flickan åldras med runt ett årtionde som berättelsen framskrider.
Avsaknaden av text kräver en noggrannare läsform, där man inte längre kan luta sig mot förklarande textstycken och dialog. Det gör det svårare att skapa en riktigt invecklad handling, men den blir å andra sidan mer poetisk och impressionistisk. Det är en serie att uppleva mer än att riktigt förstå, ochh det på något vis renodlar vad bägge skaparna gör - det skulle ha blivit något fundamentalt annorlunda utan just den här uppsättningen.
Läs även av samma två skapare:
Coda (som sagt), en postapokalyptisk fantasy-berättelse med en synnerligen moraliskt tvivelaktig huvudperson.