Obi-Wan Kenobi (Disney+) är en riktigt, riktigt bra miniserie som utspelar sig mellan prequeltrilogin och originaltrilogin. Ewan McGregor och Hayden Christensen repriserar sina roller som Obi-Wan och Anakin Skywalker, vilket är rätt coolt. Jag tycker mycket bättre om vuxne Christensen än vad jag någonsin tyckt om den yngre varianten. Han funkade varken i Looper eller i Star Wars för min del; och det handlade inte bara om styltiga manus utan hans replikleverans och minspråk… nånting gjorde det rätt svårt för mig att köpa karaktärerna han spelade eller se som som det minsta sympatiska. Vilket ju jag ändå tyckte var en del av poängen i prequeltrilogin; att man skulle liksom fatta och ha viss sympati för Anakin.
Men jaja, strunt samma. Christensen är
absolutely delightful i intervjuer kring den här serien och verkar vara en genuint bra människa. Så jag är glad att han nu också funkar som skådis. Good for him.
Behöver man se den här serien? Nä, inte egentligen. Jag skulle se den som ett DVD-extramaterial om trilogierna vore filmerna. Fördjupning, mellanspel, bonusmaterial. Jag är ju en sån som gillade när Solo förklarade Hans-Olas namn och tärningar, så det är klart jag gillar det här också.
Här är två möjligen kontroversiella påståenden:
- Jag tycker att den här serien är mycket bättre än Mandalorean. Och bättre än Book of Boba Fett. Tillsammans. Den här serien handlar om saker som känns som att de faktiskt spelar roll. Och till skillnad från Mandalorean (första säsongen) så finns här redan från början en röd tråd, det är inte bara "mission of the week" gammelTV-style. Jag har förstått att en del gillade den grejen, men för mig är ju det här med större arcs i TV-serier en av anledningarna till att jag ens gillar TV-serier. När de bara är löskopplade småberättelser ser jag inte riktigt poängen.
- Lilla Leia är typ 1000 gånger så söt och bra som Grogu. Fight me.
Jag tyckte överlag att den här serien slottar in snyggt i kanon och tyckte om de olika arcs som försiggick. Jag tycker att de knöt ihop det snyggt i slutet, även om
okej, anledningen till att Leia inte nämner det här senare utan bara pratar om att Obi-Wan "slogs med min far i klonkrigen" är… öh, lite tunn och krystad. Däremot gillade jag faktiskt den anledning vi nu har till att
Obi-Wan säger till Luke att Darth Vader mördade hans far. Den repliken är nu lite extra laddad med mytisk historia, där den tidigare mest kändes som en onödig omskrivning – eller kanske mer som att Lucas inte tänkt så långt än.
Så jag kan rekommendera den här. Snygg, välskådespelad, roligt att se bekanta ansikten, lilla Leia är fantastiskt söt, storyn har en röd tråd och hänger ihop, och den är ganska lagom lång. Jag hoppas på en S02.