Fast det gör du ju redan. Det gör alla.[…] jag varken vill eller ska behöva filtrera mig själv när jag pratar […]
You betcha!OK, du är sociopat. Got it.
(Hmmm, jag inser att det där kan få mig modererad. Skit samma, det behövde sägas.)
Jag tycker att det är en ganska bra idé att försöka göra sin research och ta in brett underlag av korr och kommentarer, och att i det stora hela syssla med så medvetet, analytiskt och aktivt skapande som möjligt.Du menar alltså att man måste hålla koll på alla idiotiska idéer och uttalanden och symboler som ett gäng gamla rasister kan ha använt vid något tillfälle innan man själv uttrycker sig på något vis?
Ingen har sagt att det är konstigt. Kritiken är att det är dumt att fortsätta med det.Sedan som folk nämnt att vita fått symbolisera hjältar och goda osv i filmer och litterära verk är ju inget konstigt.. vi kommer ifrån en vit kultur
Alright, så du ska inte behöva tänka innan du talar? För egen del betraktar jag det som en självklar del i att fungera i ett civiliserat samhälle, men för all del… Så länge du också är medveten om att den inställningen lär innebära att du får en hel del kritik, och inte alltid kommer att bjudas in till alla sammanhang, så är ju allt frid och fröjd.jag varken vill eller ska behöva filtrera mig själv när jag pratar
Och vad får dig att ställa den diagnosen , har du en magisterexamen i psykologi ?OK, du är sociopat. Got it.
(Hmmm, jag inser att det där kan få mig modererad. Skit samma, det behövde sägas.)
Har du problem med att i asiatiska kulturer så är hjälten asiat och i svarta kulturer så är hjälten svart och i amerikanska ursprungsbefolkningens hjältesagor är hjälten native American ?Ingen har sagt att det är konstigt. Kritiken är att det är dumt att fortsätta med det.
Nej. Drow är inspirerade av The Shadow People enligt personen som hittade på Drow. Det är en djupt konstig bok som bland annat delvis utspelar sig i en enorm dungeon under världen och också i knappt framtids dystopiska USA. https://www.goodreads.com/book/show/6503892-the-shadow-peopleBaseras inte Drow (jag har dålig koll på D&Diversat!) snarare på orientalisitiska stereotyper än afrofobiska? D.v.s. vad de har fär färg på huden kanske inte är så viktigt ändå. De kan vara sunkiga/inte sunkiga ändå.
Om det är din grundinställning så kommer du nog att få leva med konsekvenserna av att folk inte uppfattar dig som särskilt sympatisk. Om du är OK med de sociala och andra begränsningar detta i sin tur leder till så…Jag har ansvar för endast en person mig själv och ingen annan , jag bör inte ansvar för dina känslor . jag kan inte gå runt och tänka på hur andra människor uppfattar mig hela tiden .
Självklart skall man tänka innan man talar och inte medvetet såra någon annan men jag kan inte sitta och väga vartenda ord som kommer ur käften på mig då jag omöjligt kan veta vad som sårar eller kränker varje enskild individAlright, så du ska inte behöva tänka innan du talar? För egen del betraktar jag det som en självklar del i att fungera i ett civiliserat samhälle, men för all del… Så länge du också är medveten om att den inställningen lär innebära att du får en hel del kritik, och inte alltid kommer att bjudas in till alla sammanhang, så är ju allt frid och fröjd.
Tycker du att det är omöjligt att hålla ens den minsta lilla koll på rasistiska troper och symboler?Självklart skall man tänka innan man talar och inte medvetet såra någon annan men jag kan inte sitta och väga vartenda ord som kommer ur käften på mig då jag omöjligt kan veta vad som sårar eller kränker varje enskild individ
Självklart skall man ha koll på rasistiska symboler och troper och inte använda sig av dessa , tex säger jag inte n-ordet eller n-boll då jag vet att detta kan vara sårande för mina färgade vänner och om en transperson med biologiskt kön man vill bli kallad hon/henne så använder jag dessa pronomen men samtidigt skall jag ta mig faen inte bli beskylld för rasism om jag tex säger att jag vill inte att Legolas skall spelas av en 1,50 lång kvinnlig asiat eftersom det är inte så Tolkien beskrev Legolas ...Tycker du att det är omöjligt att hålla ens den minsta lilla koll på rasistiska troper och symboler?
Det där är ju en halmdocka. Ingen har sagt att du ska veta vad som sårar eller kränker varje "enskild individ". Det här handlar inte om enskilda individer utan om väletablerade rasistiska symboler som "sårar och kränker" hela folkgrupper och är ganska väletablerade och synnerligen lätta att kolla upp.
Du får det att låta som att du blir förtryckt av den onda PK-maffian, när allt vi pratar om är att man kanske kan ägna det här med rasistisk symbolik lite mer tanke än "ingen tanke alls" och att det kanske är en bra idé att försöka undvika extremt vanliga och väletablerade rasistiska troper.
Missuppfattat.Du är alltså för lat för att bry dig om andra människor. Uppfattat.
Det här tyder på en rätt okonstruktiv inställning till kritik. Du verkar se kritik som ett verktyg för att bedöma om någon är en Bra Människa eller inte och om någon blir kritiserad så är det som är relevant att den här personens goda namn är hotat. Min syn på kritik är snarare att det är ett verktyg för att vi ska kunna bli medvetna om våra egna brister och därmed lära oss hur vi ska kunna bli bättre i framtiden och därmed växa som människor.Jag tror inte drower är rasistiska. Jag tror inte de var avsedda att vara rasistiska (men jag är öppen för att bli motbevisad) och jag tror inte de reproducerar rasistiska idéer (i synnerhet inte rasistiska idéer om svarta). Jag tror inte heller att det är meningsfullt eller värdefullt att bedöma handlingar i total abstraktion från uppsåt eller intellektuellt inflytande. Om jag nu hade varit ett fan av goda gamla onda drower men i övrigt en helt vanlig hyvens kille så hade jag blivit djupt förorättad av tanken att jag tydligen kan ha ägnat mig åt rasism hela tiden och inte nog med det: jag kan inte ens försvara mig mot anklagelsen, för mina avsikter och mina inspirationskällor är fullständigt irrelevanta i frågan och min skuld är helt avhängig en "analys" som jag antagligen inte är kompetent att utföra. Det verkar inte i mina ögon som fruktbara förutsättningar för någon som helst typ av samtal.
Jag har viss sympati med det här synsättet men det finns två problem med att ta författarens intentioner i beaktande när man bedömer ett verk. Det första är att det inte finns någon som helst garanti att intentionerna påverkar hur folk tolkar verket. Och om det behövs en ingående förklaring för att den breda massan av konsumenter ska förstå vad författaren egentligen försökte säga så hade författaren näst intill lika gärna kunnat mena något annat från början.Men framför allt tycker jag att det verkar som att den metod du använder för att nå de motsatta slutsatserna är ogenomskinlig och undandrar sig rationell prövning. Om jag nu ska försöka försvara min uppfattning inför dig, men jag kan inte hänvisa till drowernas idémässiga ursprung, jag kan inte hänvisa till upphovsmännens avsikter eller deras inspirationskällor, och det enda som räknas är något så vagt och mångformigt som deras "relation till övrig kunskap om rasism och rasistiska idéer och symboler" -- var ska jag ens börja? Vilka relationer? Vad är kvalifikationerna? Var går gränserna? Det framstår som ett spel som är designat för att motparten när som helst ska kunna ändra spelreglerna.
Jag är beredd att gå med på att det kan finnas något sådant som en "underlåtenhetssynd" i fråga om rasism. En person som Rowling, som kan förväntas vara medveten om vissa antisemitiska stereotyper och likväl producerar något som tydligt liknar en sådan stereotyp, kan nog hållas ansvarig för detta oavsett hennes avsikter eller den kausala provenansen hos hennes motiv. Hon kan rimligen ha förväntats veta bättre.Är det verkligen så främmande att man ser till hur olika symboler används i andra delar av historien och kulturen?
Tag Rowlings gobliner som nämnts tidigare. De är kroknästa och giriga bankirer.
Det är en märklig uppfattning, som jag sett dig torgföra tidigare, att vi inte kan ha kunskap om människors intentioner. I själva verket kan vi relativt lätt få sådan kunskap. Givetvis inte ofelbar kunskap -- men sådan är ju rätt svårtillgänglig inom alla domäner. Men det finns flera relativt pålitliga sätt att dra slutsatser om människors intentioner från yttre evidens. Vi kan observera deras beteende eller prata med dem och sluta oss till den mest sannolika förklaringen. En central princip i vårt rättsystem, och vår vardagliga moraluppfattning, är att uppsåt är en försvårande omständighet vid bedömningen av en persons handlingar; det hade knappast varit meningsfullt om vi inte hade haft en viss förmåga att få kunskap om människors avsikt.Varken hennes inspirationskällor eller hennes intentioner finns tillgängliga för icketelepater. Alltså är de tämligen oanvändbara. Det är därför det är så ointressant att diskutera dem. Ingen kan säga något om dem – om det krävs att man bevisar att någon hade rasistiska intentioner för att man ska kunna säga att hens verk är rasistiskt så går det inte att någonsin säga att något verk är rasistiskt.
Två poänger:Till skillnad från både "inspirationskällor" och "intention" så är det faktiskt 100% möjligt att genomföra grundläggande mönsteranalys och se likheter och skillnader mellan verk. Det är raka motsatsen till "vagt och mångformigt".
Jag känner mig nu inte personligen särskilt anklagad, och jag tror dig förstås om du intygar att du inte avser det som en anklagelse (för jag tror kommunikation är en källa till kunskap om avsikter), men faktum kvarstår att det kommer att uppfattas som en anklagelse av många, för i normalt språkbruk är "rasism" namnet på ett moraliskt snedsteg eller tillkortakommande, ett uttryck för bristfällig dygd -- den typen av sak där avsikter normalt är relevant. Och att omdefiniera rasism till något jag kan begå utan att överhuvudtaget kunna styra det, där alla mina försök att intyga min oskuld är dömda på förhand, bäddar för frustration och ressentiment -- eller, omvänt, att anklagelsen om rasism töms på innehåll och upphör att vara värd att bry sig om.Men ännu har jag inte sett något sätt att egentligen nå dem med den kunskapen utan att en hel del av dem slår bakut och tolkar det som att man angriper dem som personer och att man kallar dem Dåliga Människor. [...] Men: så länge du envisas med att se det som en anklagelse mot dig (eller andra skapare) som person istället för som en kritik av verket och dess innehåll så går det inte ens att ha en diskussion.
Så enligt mig är kritik ett verktyg för att avgöra om någon är en bra människa, men enligt dig är det ett verktyg för att bli medveten om våra brister? Det är väl något olika sätt att säga precis samma sak? Kritiken avslöjar brister.Det här tyder på en rätt okonstruktiv inställning till kritik. Du verkar se kritik som ett verktyg för att bedöma om någon är en Bra Människa eller inte och om någon blir kritiserad så är det som är relevant att den här personens goda namn är hotat. Min syn på kritik är snarare att det är ett verktyg för att vi ska kunna bli medvetna om våra egna brister och därmed lära oss hur vi ska kunna bli bättre i framtiden och därmed växa som människor.
Jag håller med. Jag tycker bara inte att lösningen på problemet "det är svårt att hålla någon ansvarig för X" borde vara "vi hittar på en annan anklagelsepunkt, Y, som det är lättare att hålla folk ansvariga för".Men det jag ser som det knivigare problemet är att folk inte alltid har så bra på sina egna intentioner. Och framför allt när det kommer till modern rasism (och sexism osv) så är folk väldigt bra på att bortförklara den - särskilt med tanke på att det sällan finns bara en anledning till att vi gör de val vi gör.