Att det kräver en massa prepp är väl ganska etablerat? Du ska hitta på en massa fronter, och de ska stattas upp, och klockor och det ena med det andra. Det var ett tag sedan jag spelledde det, men mitt minne är att innan jag slopade preppen kändes det som att jag behövde lägga lika mycket tid på prepp mellan spelmötena som faktisk speltid.
Att man ska ha koll på mycket tycker jag också är tydligt. Du har en massa olika drag du ska göra, som du ska ha koll på, och sedan finns det en massa triggrar för andra drag, och klockor som tickar. Håller man allt det där i huvudet är det svårt att samtidigt ha koll på fiktionen och vad som händer i spelet. Känns som att all den där mekaniken tar bort fokus för spelledaren från fiktionen och vart den är på väg.
När det gäller att man inte har nytta av preppen så kändes det så för mig, i alla fall. Jag gjorde en massa fronter och klockor och sån't, men inget av det hade något med rollpersonerna att göra. Alltihop var liksom bara grejor som finns i närheten. Men ståryn handlar om rollpersonerna, och hur jag knyter in dem till min prepp fanns det typ inget alls om. Så när det var dags att spela så gjorde de en massa saker som var relevanta för rollpersonerna och för deras stårys, och jag var tvungen att improvisera fram reaktioner och händelser baserat på deras handlingar. Kanske bara var jag som var dålig på att preppa, men inget i boken gav mig vägledning till hur jag ska koppla ihop preppen med vad som händer i spel. Sedan är ju boken väldigt tjock och jobbig att ta sig igenom, så det kan vara så att jag missade det medan jag drunknade i text.