Jag skakar min näve mot DEN DÄR striden i en sjö. Fuck den striden och monsterhorden den red in med. Det är kanske det orättvisaste jag sett i en officiell D&D modul utanför saker som Valley of dust and fire eller Tomb of Horrors.Red hand of doom.
Tja, det finns mängder till D&D och en del till PF som är klassiskt i bemärkelsen att "många har spelat det och har starka minnen därifrån", men jag vet inte hur mycket som är klassiskt i trådstartens bemärkelse.Dragonlance är väl självklar.
Kanske någon klassisk d&d-kampanj typ ”against the giants”? Har du koll Bolongo?
även en del Pathfinder adventure paths kvalar nog in som klassiska.
Jo, Törnetronen for kanske vänta tills den är klar iaf, lite hastigt att ta med den. Stradh däremot har så högt anseende bland 5e crowden att den kan få hänga med kanske.Om Törnetronen kan vara en klassiker trots att den inte är fullt utgiven ännu, kan väl Curse of Strahd vara en modern klassiker.
Har kört Rise Of The Runelords och den är väl klassisk. Men aj så rälsad och dålig. Det är bara att slakta sig fram genom olika dungeons utan att spelarna egentligen vet riktigt varför.även en del Pathfinder adventure paths kvalar nog in som klassiska.
Fuck yes. Hade glömt den. Broken Winged Crane rockade!Jag vill nog lägga till Return of the Scarlet Empress i listan. Exalteds fetaste kampanj, som börjar med att rycka upp status quo totalt, och över spelets gång (potentiellt) förändrar hela den kända världen. Jag har aldrig kört den, men jädrar i min lilla låda vad den har potential efter läsning. Och tittar man på White Wolfs produktion är det nog den jag gillar mest, alla kategorier. Inte det att jag läst allt de givit ut, men den är ruskigt mycket bättre än det som kommit till WoD, det kan jag nästan sätta pengar på.
Dolt eftersom det är lite off topic, inte för att det är någon egentlig spoiler:Har kört Rise Of The Runelords och den är väl klassisk. Men aj så rälsad och dålig. Det är bara att slakta sig fram genom olika dungeons utan att spelarna egentligen vet riktigt varför.
Jag anser inte att törnetronen är en klassiker, när vi pratar klassiker så syftar iaf jag på kampanjer som kom ut på 80-90 talet och eventuellt 2000-talets absoluta början .Om Törnetronen kan vara en klassiker trots att den inte är fullt utgiven ännu, kan väl Curse of Strahd vara en modern klassiker. Den brukar ju allmänt anses som det bästa ur 5e-utgivningen. Och är ju hela 4 år gammal nu!
dragonlance började vi spela när det begav sig. Rätt bra story men tokrälsat eftersom det följer romanserien.Tja, det finns mängder till D&D och en del till PF som är klassiskt i bemärkelsen att "många har spelat det och har starka minnen därifrån", men jag vet inte hur mycket som är klassiskt i trådstartens bemärkelse.
Jag menar, "måste spela innan man dör" tycker jag underförstår att det är något som fortfarande håller för att spelas idag. Eller imorgon, för den delen.
I den meningen skulle jag säga att Red Hand of Doom håller (jag DMade den själv härom året), men GDQ-serien? Det vete fan. Jag spelade i den på 80-talet, och det funkade då, men... Temple of Elemental Evil DMade jag i början på 00-talet, egenkonverterad till 3e, och det funkade bara för att jag slängde ut väldigt mycket av innehållet. När jag försökte fortsätta den kampanjen in i A-serien så dog allas intresse ut efter första delen.
Jag tror nog att exempelvis Shackled City, Rise of the Runelords och Kingmaker är spelbara ännu, med vissa modifikationer. Att jag nämner just dem är för att jag har påbörjade konverteringsplaner för dem - men de ligger på is just nu eftersom alla mina spelgrupper är helt sålda på sandlådor för tillfället.
P.S. Dragonlance, ja. Tja, jag läste de äventyren (och de första romanerna) när de först kom ut, och redan mitt 80-talsjag tyckte att det här är ju inte ett äventyr, det är en pjäs vi förväntas spela upp...
Sort of. Romanerna skrevs baserat på speltester av modulerna. Men ja, de är rätt rälsade.dragonlance började vi spela när det begav sig. Rätt bra story men tokrälsat eftersom det följer romanserien.