Rymdhamster
ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Alltså... jag tror det beror just på hur man spelar och vad man tycker är kul (ett jäkla mellanmjölkssvar, jag vet!)Men är det kul för spelaren?
Men om man tycker att OSR-stuket av spel är kul, att man gillar player skill före character skill, så tycker jag att det ligans system är sjukt bra. För du har fortfarande alla de där reglerna att falla tillbaka på när du som spelare lyckas. Men de reglerna är också en sinande resurs (eftersom dina grundegenskaper lakas ur), så det är inte något du kan falla tillbaka på stup i kvarten (såvida du inte undviker att pressa, i så fall är det bara att köra).
Så det är en specifik typ av spelare som jag tror skulle gilla det (och jag har ett par vänner som verkar vara åt det hållet, och de verkar gilla det).
Jag måste erkänna att jag också gillar det, även om jag hade velat tweaka det lite. Det jag framför allt gillar är att jag har det där valet att slå om. Jag tycker system som inte har någon form av omslagsmekanism saknar något. Och jag gillar också att grundegenskaperna riskerar att ta stryk, för det gör att det verkligen känns som ett tufft val ibland.
Det jag inte gillar är att det är lite för slumpmässigt. Om jag slår fyra grundegenskapstärningar så kanske jag inte tar någon skada alls, eller så kanske jag tar alla fyra i skada och knäcker mig själv. Det är lite _för_ oförutsägbart i min smak. Både när det kommer till grundegenskaper och pryltärningar (Saker går sönder allt för enkelt för min smak).
Jag hade gärna sett något mer i stil med att man tar bara skada om man misslyckas med slaget. Eller att man tar bara 1 i skada, oavsett hur många 1:or man slog. Nått sånt.
Allternativt om det hade varit enklare att lyckas redan på första slaget (jag hade gärna sett fler bonustärningar från utrustningen, exempelvis), så det hade varit mer sällsynt att man behövde pressa.
Eller kanske om återhämtning hade varit snabbare, men där börjar risken för ständiga pauser för återhämtning efter varje liten grej komma in.
Men kort och gått: om man gillar att spela spelet på det sätt som jag tror Ligan avser det att spelas, ja då tror jag att pressning _är_ kul. För det kommer inte komma i spel så ofta, och när det kommer i spel är det för att det är under ett klimas i äventyret, och allting hänger på det där slaget. Då känns det okej att det kan gå riktigt illa.
Men nu gillar ju jag egentligen inte att spela på det sättet, och det verkar inte ni göra heller =D Jag tror dock fortfarande konceptet kan vara kul. Det skulle bara behöva tweaks för att passa frekventare slag.
Just som WFRP med sin korruption tycker jag är lite småtråkigt, för att det har oftast inte den där direkta risken i stundens hetta (om man inte råkar ligga precis på gränsen). Samma sak som jag är rädd för i Coriolis. Har SL redan 20 mörkerpoäng kostar det liksom inget att pressa, för 20 eller 21 kommer inte göra någon skillnad.