Men det fanns ju inte ens en konflikt, innan någon valde att dra sina pistoler och börja skrika rasism. Så vem är det egentligen som borde deeskalera och be om ursäkt?
Med den logiken så drog ju Martin och sköt skarpt först när han öppnade munnen och en groda hoppade ut . Hade han inte klantat sig hade inte folk reagerat men det här blir lite hönan och äggetMen det fanns ju inte ens en konflikt, innan någon valde att dra sina pistoler och börja skrika rasism. Så vem är det egentligen som borde deeskalera och be om ursäkt?
Det beror ju på vad man ska ha människorna till också. Fördelen med principfasta människor är att de är pålitliga, och att man, i idealfallet, kan lita på att de kommer att ha ens egen rygg när det blåser snålt. Det är därför folk inte gillar kappvändare, för att man inte vet var man har dem.Och vad man helst misstas för: en "syltrygg" eller någon som är empatilös och oresonlig. Och jag tror att jag personligen hellre omger mig med människor som är mjuka och empatiska "syltryggar" än med folk som är "principfasta" och envisa och oresonliga.
Det är väl just det vi är oeniga om. Du talar som om sårad stolthet var ett helt och hållet emotionellt, inre tillstånd, men jag menar att det är ett symptom: ett symptom på att du gjort våld på dina principer, vilket även andra människor kan komma att uppmärksamma och dra slutsatser om dig på basis av.En ursäkt är liksom ingenting som ger några egentliga konsekvenser annat än kanske en lite sårad stolthet/ego.
Jag vill nog inbilla mig att valet inte står mellan eskalering och att krypa till korset. Det finns sätt att visa sig principfast som ändå tillerkänner den andre respekt. Man kan möta honom med sakliga och respektfulla argument och visa att man tar hans känslor på allvar. Man behöver inte börja gasta tillbaka.Det förhållningssätt du beskriver leder ju bara till en eskalering. Och är det så man vill leva sitt liv – omgiven av hätska eskaleringar – så är väl jag inte den som ska komma och säga annorlunda. Men jag tycker att det verkar vara en rätt jobbig och konfliktfylld existens.
Ett djärvt påstående från någon som anser att man inte kan veta vilka intentioner människor har.Den är oftast ärligt menad, och bygger på någon form av känsla hos avsändaren.
Borde och borde… Jag kan tycka att alla sidor i en konflikt "borde". Om jag stöter på en elev som är i affekt så kan jag ju tycka att hen "borde" lugna ner sig hur mycket jag vill, men generellt brukar det vara svårt för folk att tänka så när de är i affekt.Men det fanns ju inte ens en konflikt, innan någon valde att dra sina pistoler och börja skrika rasism. Så vem är det egentligen som borde deeskalera och be om ursäkt?
Men om alla ber om ursäkt (och ångrar det man sagt?) hur skall man då veta vad någon egentligen tycker?Och vad man helst misstas för: en "syltrygg" eller någon som är empatilös och oresonlig. Och jag tror att jag personligen hellre omger mig med människor som är mjuka och empatiska "syltryggar" än med folk som är "principfasta" och envisa och oresonliga. Det blir en alldeles för hård och manlig miljö för mig. Men to each their own, antar jag.
En ursäkt är liksom ingenting som ger några egentliga konsekvenser annat än kanske en lite sårad stolthet/ego. I allra värsta fall kanske någon på internet tycker att man är en "syltrygg". Det blir liksom inga vbidare långsiktiga effekter – inga semipermanenta konflikter, inga ekonomiska förluster. Det är inte som att en ursäkt betyder att man förlorar jobbet eller inte längre är välkommen på vissa forum.
Att envetet hålla fast vid sina pickadoller ger ju konsekvensen att man eskalerar och skapar konflikter, och kan definitivt göra att man blir av med materiella möjligheter.
Ja, i sådana sammanhang är de en konsekvens, det är jag helt med på. Och det är helt begripligt att hederskulturer uppstår då. Men det betyder inte att hederskulturer generellt är bra.Du nämner "hederskultur" som om det vore något entydigt dåligt, men hederskulturer uppstår just i miljöer som saknar starka offentliga institutioner och där människor därför själva måste stå som garant för sitt ord och sitt rykte.
Och det är exakt den där attityden jag ser som destruktiv hederskultur och alldeles för hård-manlig för min smak. Jag har svårt att se den som konstruktiv.Det är väl just det vi är oeniga om. Du talar som om sårad stolthet var ett helt och hållet emotionellt, inre tillstånd, men jag menar att det är ett symptom: ett symptom på att du gjort våld på dina principer, vilket även andra människor kan komma att uppmärksamma och dra slutsatser om dig på basis av.
Och man bidrar också till hur man vill att offentliga samtal ska föras: genom hårdhudad och oempatisk vägran att ta till sig andras perspektiv eller ens erkänna att andra perspektiv än det egna har legitimitet – eller genom att vara lite empatisk och strategisk och deeskalerande.Dessutom innebär en ursäkt, som sagt, att man legitimerar kritiken som riktas mot en. På så sätt bidrar man till att forma den offentliga debatten: vad som ska betraktas som legitim kritik och inte.
Det kan du ju vilja, såklart. Men om du tror att "sakliga och respektfulla argument" funkar mot folk i affekt så tror jag att du har fel. Åtminstone om man med "funkar" menar att de tar till sig argumenten.Jag vill nog inbilla mig att valet inte står mellan eskalering och att krypa till korset. Det finns sätt att visa sig principfast som ändå tillerkänner den andre respekt. Man kan möta honom med sakliga och respektfulla argument och visa att man tar hans känslor på allvar. Man behöver inte börja gasta tillbaka.
Man kan inte veta, och därför är det väl rimligt att utgå från den snällaste tolkningen?Ett djärvt påstående från någon som anser att man inte kan veta vilka intentioner människor har.
Folk kanske helt enkelt skulle lära sig att reagera på rimliga sätt. Att kritisera honom för att han uttalar namnen fel är rimligt, att påstå att det är rasism är inte rimligt.Med den logiken så drog ju Martin och sköt skarpt först när han öppnade munnen och en groda hoppade ut . Hade han inte klantat sig hade inte folk reagerat men det här blir lite hönan och ägget
IRL gjorde jag det straxt innan jag började jobba hemifrån. Jag sade en klumpig (men, menar jag, sann) sak på ett möte som svar till en kollega, som blev upprörd och konfronterade mig efteråt. Jag bad om ursäkt och så deeskalerades situationen ganska omgående. Det var ingen big deal.Men om alla ber om ursäkt (och ångrar det man sagt?) hur skall man då veta vad någon egentligen tycker?
När bad du själv om ursäkt för något du sagt som retat upp någon?
Det är väl ungefär samma sak som att ropa varg. Det är fullt rimligt, och förtjänar ingen kritik, om det verkligen kommer en varg, men när det inte kommer en varg så är det risk att ingen lyssnar nästa gång man ropar, enligt känd fabelmodell.Jag tycker att det är lite onödigt att kalla kritik mot hans ganska respektlösa agerande för att "skrika rasism". Är det alltid att "skrika" när man kritiserar rasism? Eller bara när du inte håller med om att det är rasism?
Alltså, om jag vore Martin så har jag ju (inte bara) två val:Folk kanske helt enkelt skulle lära sig att reagera på rimliga sätt. Att kritisera honom för att han uttalar namnen fel är rimligt, att påstå att det är rasism är inte rimligt.
Alltså, ingen säger att det inte kan vara svårt.Jag skulle också vilja ha en länk till vad som faktiskt sades för att ha en åsikt om han gjort något dåligt, eller om det är gaphalsar och artikelskrivare som vill piska upp stämning.
Att uttala namn korrekt kan vara skitsvårt. Jag tror aldrig jag hört en engelsktalande person få ljudet i mitt förnamn rätt. Jag är nöjd om de får bokstäverna i någorlunda rätt ordning.
Jag hoppas att mitt uttal av namnet på en vän som jag mer eller mindre ser som en bror är hyfsat vid det här laget, och vi har känt varandra i tretti år.
Så utan att ha hört hur namnen skall uttalas, och hur han uttalade dem, så är "vill piska upp upprördhet" helt klart ett av alternativen.
Ett tendentiöst sätt att beskriva alternativen.Och man bidrar också till hur man vill att offentliga samtal ska föras: genom hårdhudad och oempatisk vägran att ta till sig andras perspektiv eller ens erkänna att andra perspektiv än det egna har legitimitet – eller genom att vara lite empatisk och strategisk och deeskalerande.
Vilket han garanterat hade fått kritik av också, i vissa fall av samma personer av typen "rasisten vägrar uttala namnen på dessa personer."Som jag skrev – om jag skulle göra en sån där grej hade jag nog hellre bockat ur och sagt "nej tyvärr, jag får inte till det" än jag lämnat in en inspelning där jag uttalade folks namn fel.
Det handlar ju också om vad det är han ska be om ursäkt för. Om kritiken handlar om att han är en oprofessionell klant som uttalar namn fel, då skulle en ursäkt betyda att han erkänner att han varit oprofessionell. När man nu valt att blanda in rasism skulle ursäkten betyda att han erkänner att han är rasist -- enligt en möjlig tolkning av konceptet ursäkt. Det är han antagligen betydligt mindre sugen på.Alltså, om jag vore Martin så har jag ju (inte bara) två val:
- Själv be om ursäkt.
- Sitta och tycka att "folk skulle lära sig att reagera på rimliga sätt".
Fast jag tycker vargliknelsen är lite konstig eftersom den bygger på en tankemodell där det är binärt – där det antingen är en varg, eller inte en varg. Där man alltid vet, med säkerhet och absoluta mått, ifall det är en varg eller inte. Den bygger också en tankemodell där responsen på en varg alltid ska vara likadan, och är självklar.Det är väl ungefär samma sak som att ropa varg. Det är fullt rimligt, och förtjänar ingen kritik, om det verkligen kommer en varg, men när det inte kommer en varg så är det risk att ingen lyssnar nästa gång man ropar, enligt känd fabelmodell.
Det där att "rasist" antas vara något man antingen "är" eller "inte är" tycker jag också är en tankefälla, släkt med den om att rasism skulle vara eller inte vara närvarande i en situation eller företeelse. Jag tycker rasism är något man gör. Och jag är helt införstådd med att jag gör rasism ibland, utan att tänka på det. Och när jag kommer på det så skäms jag lite och försöker låta bli i framtiden. Vi gör alla rasism ibland. Jag gör det, du gör det. Det är rätt svårt, skulle jag säga, att undvika att göra rasism i ett samhälle där kulturen genomsyras så mycket av (olika grader av) rasism och lika sorters rasistiska föreställningar.Det handlar ju också om vad det är han ska be om ursäkt för. Om kritiken handlar om att han är en oprofessionell klant som uttalar namn fel, då skulle en ursäkt betyda att han erkänner att han varit oprofessionell. När man nu valt att blanda in rasism skulle ursäkten betyda att han erkänner att han är rasist -- enligt en möjlig tolkning av konceptet ursäkt. Det är han antagligen betydligt mindre sugen på.
Det hade inte behövt offentliggöras att det var anledningen. Ville han rädda sitt ansikte och stolthet hade han inte behövt lämna mer förklaring än "nä, jag får inte till det, jag hinner inte spela in inspelningar som håller en nivå jag är nöjd med".Vilket han garanterat hade fått kritik av också, i vissa fall av samma personer av typen "rasisten vägrar uttala namnen på dessa personer."
Jag tror att det finns en intressant och givande, och antagligen ganska nödvändig, om vilka namn som anses mer svåruttalade än andra, och varför. Och hur stor ansträngning folk gör och om det skiljer sig åt.Men är det någon som skriver här som tror att hans uttal har med rasism att göra, eller tror vi att han även hade misslyckats med att uttala Tobias Radesäter och Mikael Bergström om vi varit nominerade till någonting?
During what should have been a celebration of a well-deserved and diverse group of authors and creators, viewers were disappointed when Martin repeatedly mispronounced names of the winners and made lengthy tributes to long-dead and problematic white authors.
Spencer Stevenson (@Spencer070897) added, “I feel you need to apologize for your behavior at the Hugo’s. Mispronouncing names; not taking the time to get them right seems unprofessional . Bringing up Campbell was disrespectful especially with the award name change and Jeannette Ng taking a stand on that last year.”