Dimfrost
Special Circumstances
Jag har alltid sett vissa likheter mellan nyare OSR-spel och Apocalypse World, nämligen proceduriellt eller slumpmässigt genererat content genom tabeller eller moves. Det vill säga, reglerna ger narrativ input; de kan föra in något oväntat, utan att någon spelare eller spelledare behöver hitta på det. Och det är något jag är väldigt förtjust i. Detta ledde till tanken på vad som skulle kunna kallas pseudomoves: små regler för särskilda situationer med en kopplad tabell. Som så här, i The World Broke:
Man kan naturligtvis välja att ha en tabell för lyckade eller misslyckade resultat eller båda. Jag tänker att det här är ett intressant sätt att hantera särskilda situationer, specialförmågor, föremål, miljöer eller dylikt, men inser samtidigt att man inte vill hålla på och slå i tabeller hela tiden vid spelbordet. Men vad säger ni? Jag tror jag ska utforska det här designutrymmet mer i framtida projekt.
Man kan naturligtvis välja att ha en tabell för lyckade eller misslyckade resultat eller båda. Jag tänker att det här är ett intressant sätt att hantera särskilda situationer, specialförmågor, föremål, miljöer eller dylikt, men inser samtidigt att man inte vill hålla på och slå i tabeller hela tiden vid spelbordet. Men vad säger ni? Jag tror jag ska utforska det här designutrymmet mer i framtida projekt.